1-Gazve:Peygamberin(sav)bulunduğu savaşlara denir.Seriyye ise bizzat katılmadığı sahabeleri görevlendirdiği birliklerdir 2-İlkmescid KubaMescidi’dir. 3-Kur’an’ıçoğaltan grubun başkanı Zeydb.Sabit’tir. 4Sebuttıval(yediuzunsure):Bakara,Aliİmran,Nisa,Maide,Enam ve Enfal sureleridir. 5-Vücuh:Lafızları aynı,manalar ıfarklı olan kelimelere denir. 6-İlhadi tefsir:Kuran ve sünnetin açık hükümlerine aykırı tefsirlere denir. 7-Burhanı Limmi:Müessirden esere yada kanunlardan hadiselere götüren delillerdir. 8-Ahdiatik:Tevrat/AhdiCedid:İncil 9-Tevrat:Kanun,Öğreti demek 10-İncil:Müjde demek 11-Berzah:Ölümden mahşerdeki dirilişe kadar süren hayat kabir/berzah hayatıdır. 12-Küsuf: Güneş tutulma namazı/Husuf:Ay tutulma namazı 13-Peygamberin vefatından sonra sahabiler Sakifetü Beni Saide denilen yerde Hz. Ebu Bekir’e biat etti. 14-Dehriyyun: Zaman ve maddenin ebediliğini savunanlar. 15-Mezheb: Bir dinin bilginleri arasındaki yorum farklılıklarından meydana gelen görüş farklılıklarıdır. 16-Medine’de inen son sure Nasr suresidir. 17-Ayet:Alamet, nişan, ibret, emri acip, burhan ve delil manasına gelir. 18-Aksamul kuran: Kurandaki yeminlerdir. 19-İtikadi mezhepler:Selefiyye, Maturidiyye ve Eşariyyedir. 20-Halkul Kuran:Kuranın mahluk olup olmadığı tartışmasıdır. 21-Mutezilenin kurucusu:Vasıl b. Ata 22-Cebriyyenin kurucusu: Cehm Safvandır, insan fiillerinde hür değildir. 23-Kaderiye:Kurucusu: Mabed el-Cüheni’dir.Kaderi inkar ederler, insan fiillerinde hürdür. 24-Hükmü itibarıyla hac çeşitleri:Farz, Vacip ve Nafile hac 25-Edası itibarıyla hac çeşitleri:Kıran,Temettü ve İfrad haccı 26-Afaki: Mikat sınırları dışında oturan kişiler için kullanılır. 27-Teyamun: Tavafı Kabe’nin sağından yapmaktır. 28-Izdıba:Omuzlara alınan ridanın bir ucunu sağ koltuk altından geçirip sol omuz üzerine atarak sağ omuzu ve sağ kolu açıkta bırakmak. 29-Remel:Koşmaksızın çalımlı ve süratli yürümek 30-Hıll: Harem ile mikat arasındaki bölgedir. 31-Eyyamı Mina: Zilhiccenin 10,11,12 ve günleridir. 32-Ziyaret tavafı haccın farz olan tavafıdır. 33-Tehallül:İhram yasaklarının sona ermesidir. Tehallülü evvelden sonra cinsel ilişki yasağı devam eder, bu yasak tehallülü sani ile kalkar. 34-İhsar: Hac veya umre için ihrama giren kimsenin elinde olmayan bir sebeble ihramdan çıkmasıdır. 35-İstihlaf: Namazda abdesti bozulan imamın yerine cemaatten birini geçirmesidir. 36-Kerrubiyyun:Arşın etrafında bulunan meleklere 37-Müşkilül Kuran: Aralarında tenakuz ve ihtilaf olduğu zanndilen ayetlere 38-Nefri evvel: Bayramın 3. günü minadan ayrılmaya denir. 39-Revatip: 5 vakit namaza bağlı olarak kılınan nafile 40-Vatanı Sükna: 15 günden az kalmak üzere gidilen Vatanı ikame: 15 günden fazla kalınacak yer; vatanı asli;kişinin doğup büyüdüğü,yerleştiği yer. 41-Eyyamı Kameri ayların 13,14 ve 15. günleri oruçla geçirmek. 42-Ehli kıble: Kabeye doğru namaz kılmanın farz olduğunu kabul edenler için kullanılır. 43-Mukarrebun-İlliyyun: Daima Allah’ı tesbih eden ve anan, Allah’a çok yakın ve onun katında şerefli mevkii bulunan 44-İcaz: Kuranın özlü oluşu, kelime ve cümlelerin derin ve eşsiz anlamlartaşımasıdır. 45-Besmele ile başlamayan sure Tevbe suresidir. 46-Sebul Mesani (tekrarlanan 7 ayet) Fatiha suresidir. 47-Elmalılı Hamdi Yazır: Hak dini Kuran Dili adlı tefsiri 48-Zelletülkari: Kıraat okuyuş hatalarıdır. 49-Kavme:Rukudan doğrulmaktır. 50-Kabenin 4 rüknü:1) Rüknü haceri esved, 2)Rüknü Yemani, 3) Rüknü Iraki, 4)Rüknü Şami. 51-Mültezem:Kabenin kapısı ile haceri esved arasındaki 52-Cemrelerin mekkeden minaya doğru sıralanışı: Cemrei ula, cemrei vusta ve cemrei akabedir. 53-Metaf: Tavaf yapılan alan. 54-İhcac: Hac için bedel tutmaya denir. 55-Farz olan Ziyaret (İfaza) tavafının son vakti ömrün sonuna kadar devam eder. 56-Kütübü sitte:Buhari-Müslim-Ebu Davud-Tirmizi-İbn Mace- Nesai . 57-İlk fıkh usulü kitab İmam Şafiye ait olan Er-Risaledir. İmam Şafinin eski görüşlerini ihtiva eden eseri Hucce’dir.Son görüşleri ise Ümm adlı eserindedir. 58-Muvatta, İmam Malik’e aittir. Müsned ise Ahmed Hanbel’e aittir. 59-Cami: İbadet, muamelat ve ukûbata dair hadislerin yanı sıra, Kur’an-ı Kerimin fazileti, yaratılış, menâkıb ve benzeri konuları ihtiva eden hadis mecmualarıdır. 60-Sünen:Bu hadis mecmuaları, tahâret (temizlik)’ten vasiyete kadar olan bütün ibadet ve İslâm hukuku ile ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplardır. 61-Musannef: Tabiin döneminden sonra gelen neslin hadisleri konularına göre ayırıp, belirli bir düzen içinde yazmaya başlamaları ile yeni bir hadis kitabı türü ortaya çıkmıştır. Bu tür eserlere ‘musannef’ 62-Nizamiye medreseleri Selçuklu Sultanı Alparslan zamanında kuruldu ve yaygınlaştı. 63-Mevkuf hadis: İsnadı sahabede biten hadislere 64-Merfu hadis: İsnadı Peygamberimiz’de biten hadisler 65-Maktu hadis: İsnadı Tabiin’de biten hadisler. 65-Mebsut,İmam Serahsi’nin Bir kimsenin kıra gömüp hatırlamadığı mala Malı Dımar 66-Zevaid sünnet:Hz. Peygamber (s.a.v.)’ in bir insan olması itibariyle yaptığı, 66-Secavend: Ayetlerde durulması ve geçilmesini belirleyen işaretlere denir. 68-Taabbudi:Manası sadece Allah tarafından bilinen 69-Ahîlerin el Kitabı olan ve daha çok ahlaki kurallar ve psikolojik öğretiler içeren eserlere Fütüvvetname denir. 70-Garibul hadis: Hadis lügati niteliğindeki eserlere verilen isimdir. 71-Ahbar: Tevratı ve hükümlerini iyi bilen Yahudi 72-Ahkamul kuran: İbadet, mualemet,keffaret ve ukubat ile ilgili ayetlerin yorumunu konu edinen bilim dalıdır. 73-Aksamul kuran:Kuranda geçen yeminleri konu 74-Celse: İki secde arası oturuş. 75-Emsalul kuran: Kuranın 76-Fevat: Hac vazifesini yapan kimsenin süresi içinde arafe vakfesine yetişememesi. 77-Garibulhadis: Hadislerdeki anlaşılması zor ve ancak sahanın uzmanları tarafından anlaşılabilen kelimelere 78-Garibul Kuran: Tefsirde anlaşılması zor olan kelimeleri konu edinir. İlmin öncüsü Abdullah b. Abbastır. 79-Kütübi tisa: Kütübü sitteye 3 ilave eserle oluşur: Bunlar Darimi’nin Süneni, İmam Malik’in Muvattası ve Ahmed Hanbel’in Müsnedi+ yukarda sayılan 6 kitap. 80-Mişna: Tevratın hükümlerini açıklayan şifahi beyanların yazıya geçirilmiş şeklidir. 81-Talmud: Sözlü tevratın yazıya geçirilmiş şekli olan mişna üzerine yapılmış tefsir ve yorumlardır. 82-İşari tefsir: Tasavvufi 83-Telfik, değişik mezheplerin görüşlerinden 84-Yemini lağv: Bir şeyin öyle olduğu zannedilerek ya da ağız alışkanlığıyla yapılan keffaret gerekmez. 85-Yemini ğamus: Yalan yere, bile bile yapılan yemin. 86-Yemini münakid. Mümkün olan ve geleceğe yönelik bir şeyi yapmak veya yapmamak üzere yapılan Bu yeminin keffareti 10 fakiri doyurmak veya giydirmek veya köle azat etmektir. Buna gücü yetmeyen kimse 3 gün peşpeşe oruç tutar. 87-Hicret eden ilk sahabi Ebu Seleme’dir. 88-Hanefide isfar yani sabah namazını ortalık aydınlandıktan sonra kılmak müstehaptır 89-Ebu hanifeye göre huruç bi sunih yani namazdan kendi fiili ile çıkmak rukundür. 90-Ezan okunurken her cümle arasında biraz beklenir ve ikinci cümlede ses biraz yükseltilir. buna Teressül veya İrtisal Kamet ise duraklama yapılmaksızın seri okunur. Buna Hedir denir. 91-Muhazatün Nisa: Kadınların erkeklerle aynı safta veya hizada bulunmasıdır. 92-Kefeni sünnet: Erkek için Kamis, izar ve lifafe; kadınlar için bunlarla birlikte baş ve göğüs örtüsüdür. 94-Kefeni kifayet: Erkek için izar ve lifafe ve kadın için bir de başörtüsüdür. 93-Kefeni zaruret ise tek parça beze sarılmak. 94-Nema: Zekatın şartlarından olan nema malın artıcı nitelikte olmasıdır. 97-Havelanül havl :Malın üzerinden bir kameri yıl geçmesidir. 95-Nisab:Altında 20 miskal:85 gram; Gümüşte 200 dirhem:595 gram; hayvanlarda 5 deve;30 sığır ve 40 koyundur. 96-Rikaz: Yer altından maden, define hazine gibi şeyler için kullanılır. 97-İhramın Rükunleri: Niyet ve telbiyedir.
|