[b]MÜTEVÂTİR[/b] 1. Mütevâtir hadîs nedir? Cevap: Başından sonuna kadar her tabakada, yalan söylemek üzere anlaşmaları aklen ve âdeten mümkün olmayacak kadar çok râvînin rivayet ettiği hadîstir.
[b]HABER-İ VÂHİD[/b]
2. Haber-i vâhid nedir?
Cevap: Herhangi bir tabakada râvî sayısı, mutevatir hadîsin râvî sayısına ulaşamayan hadîstir. Buna göre her tabakada râvî sayısı üç-dört olan bir hadîs de haber-i vâhiddir. Hadis usûlünün asıl konusu bu tür hadislerdir. Bunlar da Hz. Peygamber’e ait olup olmama ihtimaline göre başlıca iki kısma ayrılırlar: Makbûl Hadisler, Merdûd Hadisler. Hz. Peygamber’e ait olma ihtimali fazla olan hadislere makbûl, az olanlara ise merdûd denilir.
3. Makbûl hadîsler kaça ayrılır?
Cevap: Sahîh ve hasen diye ikiye ayrılırlar.
4. Sahîh Hadîs nedir?
Cevap: Sahîh hadîs, en meşhur tarifine göre, senedinin başından sonuna kadar sika (adâlet ve zabt sahibi) râvînin sika râvîden rivayet ettiği, şâzz ve muallel olmayan hadîstir. Bu tarife göre sahih hadisin dört özelliği bulunmaktadır: Râvîlerinin sika olması, râvîleri arasında kopukluk olmaması yani senedin muttasıl olması, şâzz yani diğer sika râvîlerin rivayetlerine aykırı olmaması ve muallel yani sahihliğine zarar verecek gizli bir kusurunun olmaması.
5. Sahih li-zâtihi hadis nedir?
Cevap: Sahih hadis tanımındaki sahihlik özelliklerini bizzat taşıyan hadis demektir.
6. Sahih li-gayrih hadis nedir?
Cevap: Sahihlik niteliğini, zikredilen özellikler kendisinde bizzat bulunmadığı için, başka bir hadisin desteğiyle kazanan hadistir.
7. Hasen Hadîs nedir?
Cevap: Hasen, Arapça’da güzel anlamına gelir. Hadis ilminde hasen hadisin birçok tanımı yapılmıştır. Bunların en meşhuruna göre hasen hadis, sahih hadisin bütün niteliklerini taşıdığı halde râvîlerinden birinin veya bir kaçının zabt sıfatı tam olmayan hadistir. Ağır zabt kusurları hadîsi zayıf derecesine düşürür.
8. Hasen li-zatih nedir?
Cevap: Hasenlik özelliklerini bizzat taşıyan hadise denir.
9. Hasen li-gayrih nedir?
Cevap: Aslında zayıf olan fakat başka bir hadisin desteğiyle hasen niteliğini kazanan hadise denir.
10. Merdûd hadîs nedir?
Cevap: Merdûd hadîsler zayıf hadislerdir.
11. Mürsel hadis nedir?
Cevap: Mürsel Arapça’da ipi ve bağı çözülmüş, serbest bırakılmış, salıverilmiş, gönderilmiş gibi anlamlara gelir. Hadis ilmindeki anlamı sözlük anlamı ile yakından ilişkilidir. Tâbiînin doğrudan Hz. Peygamber’den - sallellahu aleyhi ve sellem- naklettiği hadis demektir.
12. Munkatı’ hadis nedir?
Cevap: Munkatı’ Arapçada, kesik ve kopuk anlamına gelir. Hadis ilminde, senedinde sahabeden sonra bir veya peşpeşe olmayarak, birkaç râvî atlanmış olan hadîse denir. Senedde ismi verilmeden “bir adam”, “bir kadın”, “bir hoca” gibi kapalı bir ifadeyle yani mübhem olarak zikredilen râvî de atlanmış sayılır.
13. Mu‘dal hadis nedir?
Cevap: Mu‘dal Arapça’da zor iş, çözümü zor problem gibi anlamlara gelir. Hadis ilminde, senedinde peş peşe iki veya daha fazla râvî atlanmış olan hadîs demektir.
14. Mu’allak hadis nedir?
Cevap: Senedinin müellif tarafı, bir veya birkaç râvîsi atlanmış gibi eksik olan hadîstir.
15. Müdelles hadis nedir?
Cevap: Müdelles Arapça’da alaca karanlık anlamına gelen d-l-s kökünden gelir. Karartılmış, kusuru gizlenmiş, üzeri örtülmüş gibi anlamlara gelir. Hadis ilminde, bir kusuru veya ekseriya hoş görülmeyen bir özelliği gizlenerek onun bulunmadığını zannettirecek şekilde rivayet edilmiş olan hadîs demektir. Hadisi bu şekilde rivayet etmeye ise tedlîs denir.
16. Sahih li-zâtihi hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Bize Abdullah b. Yûsuf rivayet edip dedi ki, bize Mâlik, Nâfi’den, (o da) Abdullah b. Ömer’den (naklen) haber verdi ki, Resûlullah –sallellahu aleyhi ve sellem-, özel olarak hazırlatılmış atlar arasında el-Hafya’dan (başlayıp) sonu Seniyyetu’l-Vedâ olan bir yarış, özel olarak hazırlatılmamış atlar arasında ise bu Seniyye’den Benû Zureyk Mescidi’ne kadar bir yarış düzenlemişti. İbn Ömer de yarışa katılanlar arasında idi (Buhârî, “Salât 41).
17. Sahih li-gayrih hadis ‘e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Bize Ebû Kureyb (166-247) rivayet edip (dedi ki), bize Abde b. Süleyman (ö.187), Muhammed b. Amr’dan (ö.145), o, Ebû Seleme’den (ö.94) o da Ebû Hüreyre’den (ö.58) (naklen) rivayet etti ki, o şöyle demiş: Resûlullah – sallellahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurdu: Ümmetime zorluk verecek olmasaydım, onlara her namazın yanında diş fırçalamayı /misvak kullanmayı emrederdim! (Tirmizî, “Tahâret”, 18).
18. Hasen li-zatih hadise’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Bize Muhammed b. Beşşar rivayet edip (dedi ki), Bize Yahya b. Saîd haber verip (dedi ki), bize Behz b. Hakîm haber verip (dedi ki), bana babam, dedemden (naklen) rivayet etti ki, o şöyle demiş: Ben; “Ya Resûlellah” dedim, “Kime iyilikte bulunayım?”, “Annene!” buyurdu. “Sonra kime?” dedim, “Annene!” buyurdu. “Sonra kime?” dedim, “Annene!” buyurdu. “Sonra kime?” dedim, “Sonra babana, sonra da sırasıyla en yakınlarına!” buyurdu (Tirmizî, “Birr”, 1).
19. Hasen li-gayrih hadise’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Bana Yahya b. Eyyûb, Ubeydullah ibnü’lMuğîre’den, o, Surâka’nın âzâdlısı Munkız’dan, o da Osman b. Affân’dan (naklen) rivayet etti ki, Resûlullah – sallellahu aleyhi ve sellem-Osman’a şöyle buyurmuş: “Satın aldığında ölçerek al, sattığında ölçerek sat!” (Dârekutnî, Sünen, III, 8)
20. Mürsel hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Bize Saîd rivayet edip dedi ki, bize Huşeym, Câbir’den, o da, eş-Şa‘bî’den (naklen rivayet etti ki), o şöyle demiş: Resûlullah –sallellahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuş: (İnsanlar) en büyük şerefin Müslümanlığa ait olduğunu bilsinler diye Zeyd b. Hârise’yi Zeyneb bint Cahş’la evlendirdim, el-Mikdad’ı da Dubâa bint ezZübeyr b. Abdilmuttalib’le evlendirdim! (Saîd b. Mansûr, Sünen, I, 161).
21. Mu‘allel hadis nedir?
Cevap: Muallel kelimesi Arapça’da hasta, kusurlu, sakat, özürlü gibi olumsuz anlamlar taşır. Hadis ilminde, ancak işin uzmanı âlimlerin fark edebileceği ve sahihliğe zarar veren gizli bir kusuru (illeti) bulunan hadîse denir.
22. Mu‘allel hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Abdullah b. Mesûd demiş ki, Resûlullah – sallellahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuş: “Uğursuzluk anlayışı şirkten bir çeşittir. Bizden hiç kimse yoktur ki (bu anlayış ona bulaşmış olmasın!). Ancak Allah bunu tevekkülle giderir!” (Ebû Dâvud, “Tıbb”, 23).
23. Muzdarib hadis nedir?
Cevap: Muzdarib Arapaça’da, problemli olup çözüme kavuşturulamayan, farklı şıklar arasında karara bağlanamayan, çelişkisi giderilemeyen, uzlaştırı- lamayan gibi anlamlar taşır. Hadis ilminde, birbirlerine zıt olmakla beraber birini diğerine tercih imkânı bulunmayan hadîslerden her birine verilen isimdir.
24. Muzdarib hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Şeybân’dan, o, Ebû İshak’dan, o, İkrime’den, o da İbn Abbas’dan naklen rivayet etti ki, o şöyle demiş: Ebû Bekr es-Sıddîk –Allah ondan razı olsun!-, Resûlullah’a – sallellahu aleyhi ve sellem- demiş ki; “İhtiyarladığını görüyorum?”. Şöyle buyurmuş: “Beni Hûd, Vâkıa, Amme yetesâelûn ve İze’ş-şemsu küvviret sureleri ihtiyarlattı!” (Hâkim, Müstedrek, II, 374).
25. Maklûb hadis nedir?
Cevap: Maklûb Arapça’da ters çevirilmiş, içi dışına çevirilmiş, yeri değiştirilmiş, bir şekilden başka bir şekle döndürülmüş gibi anlamlara gelir. Hadis ilminde, sened veya metnindeki kelime veya cümleler arasında yer değişikliği yapılmış olan hadîse denir.
26. Maklûb hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Size bir şeyi yasakladığımda ise, gücünüz yettiğince ondan uzak durun (Taberânî, el-Mu‘cemu’levsat, III, 135). Maklûb olan bu hadisin makbul şekli şöyledir: Dolayısıyla size emrettiğim şeyi gücünüz yettiğince yapın (Taberânî, elMu‘cemu’l-evsat, III, 135). Size bir iş emrettiğimde ise onu gücünüz yettiğince yapın! (Buhârî, “İ‘tisâm”, 2).
27. Münker-Ma‘rûf hadis nedir?
Cevap: Zayıf bir râvînin kendisinden daha iyi durumda olan râvîye aykırı bir şekilde rivayet ettiği hadîs demektir. Mukabilindeki hadîs yani râvîsi daha kuvvetli olan hadis ma‘rûf ismini alır.
28. Münker-Ma‘rûf hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Hubeyyib b. Habîb, Ebû İshak’dan, o, el-Ayzâr b. Hureys’den, o, İbn Abbas’dan, o da Hz. Peygamber’den – sallellahu aleyhi ve sellem- naklen rivayet etti ki, o şöyle buyurmuş: “Kim namazı dosdoğru kılar, zekâtı verir, hacca gider, oruç tutar ve misafiri ağırlarsa cennete girer!” (Taberânî, elMu’cemu’l-kebîr, XII, 136).
29. Metrûk hadis nedir?
Cevap: Hz. Peygamber’e -sallellahu aleyhi ve sellemyalan isnadda bulunmakla itham edilen (muttehem bi'lkizb), veya çok hata yapan (fâhışu'l-ğalat) yahut çok dalgın olan (fartu'l-gaflet) râvînin rivayet ettiği hadîse denir.
30. Metrûk hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Kuteybe b. Sa’îd dedi ki, bize Câbir b. Merzûk, Abdullah b. Abdilazîz el- Ömerî’den, o, Ebû Tuvâle elEnsârî’den, o da Enes b. Mâlik’den naklen rivâyet etti ki, o şöyle demiş: Resûlullah –sallellahu aleyhi ve selemşöyle buyurmuş: “Kim bir günah işler de, Allah’ın –azze ve celle- kendisine azab etmeyi dilerse azab edeceğini, kendisini bağışlamayı dilerse bağışlayacağını bilirse Allah’a onu bağışlaması vacip olur!” (Taberânî, elMu’cemü’l-evsat, IV, 202).
31. Kudsî hadis nedir?
Cevap: Yüce Allah’a, Kur’an olmayarak nispet edilen söz ve işle ilgili hadis demektir. Kudsî hadîs yerine rabbânî hadîs veya ilâhî hadîs de denir.
32. Kudsî hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Allah –azze ve celle- şöyle buyurdu: Rahmetim gazabımı geçti! (Müslim, “Tevbe”, 15).
33. Merfû hadis nedir?
Cevap: Merfû Arapça’da yükseğe çıkarılmış, yukarı kaldırılmış gibi anlamlara gelir. Hadis ilminde Hz. Peygamber’e -sallellahu aleyhi ve sellem- ait olduğu söylenen söz, iş veya herhangi bir durumla ilgili hadis demektir.
34. Merkûf hadis nedir?
Cevap: Bir sahabiye ait olduğu söylenen söz ve işle ilgili hadise denir. Bu ıstılah ilave bir kelimeyle (mukayyed olarak) sahabilerden sonraki insanların söz ve işleri için de kullanılır.
35. Merkûf hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Ebû Zerr şöyle demiş: “Keskin kılıcı –ensesini göstererek- şuraya dayasanız, ben de Hz. Peygamber’den –sallellahu aleyhi ve sellem- duymuş olduğum bir sözü, işimi bitirmenizden önce nakledebileceğimi zannetsem, onu muhakkak naklederdim!” (Buhârî, “İlm”, 10).
36. Maktû hadis nedir?
Cevap: Tâbiûndan birine ait olduğu söylenen söz ve işle ilgili hadis demektir. İlk asırlarda İmam Şâfiî (ö.204), Humeydî (ö.219), Taberânî (260-360) ve Dârekutnî (306- 385) gibi bazı âlimler bu ıstılahı, “senedinden râvî düşmüş olan hadis” yani munkatı manasına kullanmışlardır.
37. Maktû hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Muhammed b. Sîrîn (ö.110) şöyle demiş: “Şüphesiz bu (hadis) ilmi dindir. Öyleyse dininizi kimden aldığınıza iyi bakın!” (Müslim, “Mukaddime”, 5).
38. Muhkem hadis nedir?
Cevap: Hadis ilminde, kendisine zıt mânâda sağlam bir hadîs veya şer’î bir delil bulunmayan yani diğer dînî delillerle çelişmeyen hadîs demektir. Hadislerin büyük çoğunluğu böyledir.
39. Muhtelifu’l-Hadîs nedir?
Cevap: Başka bir hadise veya dinen makbul bir delile/bilgiye zıt olan, çelişen hadise denir.
40. Muttasıl hadis nedir?
Cevap: Senedinde başından sonuna kadar râvî düşmesi bulunmayan, isnad zinciri kesintisiz olarak devam eden hadîs demektir.
41. Mu‘an‘an hadis nedir?
Cevap: Senedindeki bir veya birden çok râvî ile hadisi aldıkları hocalara arasında edatı bulunan hadislerdir.
42. Mu‘an‘an hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: ...eş-Şa’bi’den. o. Abdullah b. Amr’dan –Allah onların iki sinden de razı olsun!-, o da Hz. Peygamber’den –sallellahu aleyhi ve sellem- naklen rivayet edilir ki (Buhârî, “Îmân”, 4).
43. Muennen hadis nedir?
Cevap: Senedindeki iki veya daha çok râvî arasında bulunan hadistir.
44. Haber-i Vâhid hadis nedir?
Cevap: Haber-i vâhid, mütevâtir olmayan hadis demektir.
45. Meşhûr ve Müştehir hadis nedir?
Cevap: Her nesilde (tabakada) asgarî üç râvî tarafından rivayet edilmiş olan hadîse denir. İleride garîb kısmında garîb-i nisbîye örnek verilecek hadis, bu çeşit hadise de uygun düşmektedir.
46. Azîz hadis nedir?
Cevap: Azîz Arapça’da, kıymetli, değerli, üstün, güçlü, nâdir, az bulunan gibi anlamlara gelir. Hadis için kullanıldığında her nesilde (tabakada) en az iki râvî tarafından rivayet edilmiş olan hadîs demektir.
47. Azîz hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Bize Kuteybe b. Saîd rivayet edip dedi ki, bize Leys, Ukayl’dan, o, ezZührî’den, o, İbnü’l-Museyyeb’den, o, Ebû Hüreyre’den, o da Hz. Peygamber’den –sallellahu aleyhi ve sellem- naklen rivayet etti ki, o şöyle buyurmuş: Mümin bir yılan deliğinden iki defa ısırılmaz! (Müslim “Zühd”, 63).
48. Ferd hadis nedir?
Cevap: Ferd, Arapça’da tek, yalnız anlamına gelir. Hadis Usûlünde ferd, senedinin bir veya bir kaç yerinde (tabakasında) râvî sayısı bire düşen hadîs demektir.
49. Mutlak ferd hadîse örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: Bize Sufyân rivayet edip dedi ki, Bize Vâil b. Dâvûd, oğlu Bekr b. Vâil’den, o, ez-Zührî’den, o da Enes b. Mâlik’den naklen rivayet etti ki Resûlullah –sallellahu aleyhi ve sellem- Safiyye’nin düğününde kavut ve hurmadan düğün yemeği verdi (Humeydî, Müsned, II, 500).
50. Garîb hadis nedir?
Cevap: Garîb Arapça’da herhangi bir yönden farklılık gösteren veya tek kalan demektir. Garîb hadîs ise aynı şekilde herhangi bir yönden farklılık gösteren veya tek kalan hadîs demektir.
51. Âlî hadis nedir?
Cevap: Arapça’da âlî, üstün, yüksek, değerli anlamlarına gelirken; nâzil bunun zıt anlamlısıdır ve düşük, değersiz, alçak gibi anlamlara gelir. Bir hadisin farklı senedleri arasında, râvî sayısı diğerlerine göre hakikaten veya hükmen az olanına âlî, râvî sayısı çok olanına nâzil denir.
52. Müsned hadis nedir?
Cevap: Hz.Peygamber’e -sallellahu aleyhi ve sellemkesintisiz (muttasıl) bir senedle nispet edilen hadise (merfû ve muttasıl hadîse) denir.
53. Müdrec hadis nedir?
Cevap: Sened veya metnine, aslında bulunmayan bir şey eklenmiş olan hadîse denir.
54. Musahhaf ve Muharref hadis nedir?
Cevap: Sened veya metninde noktalama ve harekeleme hatası yapılmış olan hadise musahhaf, harf hatası yapılmış olan hadise ise muharref denir.
55. Musahhaf ve Muharref hadis’e örnek hadislerden biri hangisidir?
Cevap: “İki zayıftan yani yetim ile kadından (kul borcu olmaksızın) çıkmaya bakın!” (Deylemî, Firdevs, I, 103). Bu hadisin ilk kelimelerinde tashif yapılmıştır. Hadisin doğru şekli şöyle olmalıdır: Allahım, gerçekten ben iki zayıfın, yetim ile kadının hakkının (yenmesini) yasaklarım! (İbn Mâce, “Edeb”, 6).
|