1. Aşağıdakilerden hangileri Şûrâ (42) 51’de ifade edilen vahyin iniş türlerindendir? I. Peygamberin kalbine doğrudan yerleştirme II. Bir perde arkasından bildirilmesi III. Bir meleğin elçi olarak görevlendirilmesi A) I B) I-II C) I-III D) II-III E) I-II-III
Çözüm: Yüce Allah şu âyette vahyin üç türlü gelebileceğini haber vermektedir; “Allah bir insanla ancak vahiy yoluyla veya perde arkasından konuşur yahut bir elçi gönderip izniyle ona dilediğini vahyeder” (Şûrâ (42), 51). Bu nedenle doğru cevap E'dir.
2. Cebrail’in asli suretiyle görünerek vahiy getirmesine işaret eden sure aşağıdakilerden hangisidir? A) Necm B) İnşirâh C) Bakara D) Müddesir E) Münâfikûn
Çözüm: : Cebrâil’in aslî suretiyle vahiy getirmesi iki defa meydana gelmiştir: Birincisi, Hz. Muhammed’in peygamberliğinin başlangıcında olmuştur “Andolsun ki o Cebrâil’i apaçık ufukta görmüştür” (Tekvir (81), 23) âyeti buna işâret etmektedir. İkincisi ise, Miraç’ta Sidretu’lMüntehâ’da vâki olmuştur. /“Andolsun onu, bir kez daha Sidretu’l-Müntehâ’nın yanında görmüştür” (Necm (53), 13-14) âyetleri de bu ikincisine işâret etmektedir Bu nedenle doğru cevap A'dır.
3. Aşağıdaki vahiy-ilham eşleştirmelerinden hangisi doğrudur? A) Vahiy-Cüzî B) İlham-Küllî C) İlham-Vasıtalı D) Vahiy-Vasıtalı E) İlham-Bağlayıcı
Çözüm: : Vahiyle ilham arasında şu farklar bulunmaktadır: 1. Peygamberler kendilerine indirilen vahyin Allah katından olduğunu kesin olarak bilirler. İlhamın kaynağı belli olmadığı için onu alanlar onun nereden geldiğini bilemezler.2. Vahiy vasıtalı, ilham ise vasıtasız olarak tecellî eder. 3. Vahiy olayı son bulmuştur, ilham ise devam etmektedir. 4. Vahiy bağlayıcıdır, ilham ise bağlayıcı değildir. 5. Vahiy umumî ve küllî, ilham ise hususî ve cüzîdir. 6. Vahiy yoluyla elde edilen bilgiler birbirleriyle çelişmez; ilham ile elde edilen bilgiler ise birbirleriyle çelişebilir. Bu nedenle doğru cevap D'dir.
4. Farklı zaman ve zeminlerde inme durumlarını anlatan terim açıklamalarından hangisi doğrudur? A) El-Ardî – Semâda iken nazil olma B) En-Nehârî- Gündüz nazil olma C) Es-Sayfî- Yeryüzünde iken nazil olma D) Eş-Şitâi- Yolculukta iken nazil olma E) El-Firaşî-Yaz mevsiminde nazil olma
Çözüm: : El-Ardî: Hz. Peygamber yeryüzünde iken nâzil olan vahiylerdir. Es-Sayfî: Yaz mevsiminde nâzil olan vahiylerdir. Eş-Şitâî: Kış mevsiminde nâzil olan vahiylerdir. El-Firâşî: Hz. Peygamber yatağında iken nâzil olan vahiylerdir. En-Nehârî: Gündüz nâzil olan vahiylerdir. Bu nedenle doğru cevap B'dır.
5. Aşağıdakilerden hangisinin kaynaklarda Hz.Muhamed’in zamanında ferdi olarak Kur’ân’ın tamamını topladığı rivayet edilmektedir? A) Ali B) Ömer C) Osman D) Ebû Bekir E) Abdullah b. Abbas
Çözüm: : Bazı kişiler bu işi ferdî olarak yapmışlardı. İlgili kaynaklarda Resûlullah’ın zamanında şu kişilerin Kur’ân’ın tamamını topladıkları rivâyet edilmektedir: Ali b. Ebî Tâlib, Sa’d b. Ubeyd b. en- Nu’mân b. Amr b. Zeyd, Ebû’d-Derdâ’ Uveymir b. Zeyd, Mu’âz b. Cebel,Ebû Zeyd b. Sâbit, Zeyd b. Sâbit, Übey b. Ka’b, Ubeyd b. Mu’âviye.. Bu nedenle doğru cevap A'dır.
6. Aşağıdakilerden hangileri Hz. Osman döneminde kullanılan yazı sitillerindendir? I. Bedel II. Hazif yapılması III. Tek kıraata elverişli olacak şekilde yazma A) I B) II C) I-II D) I-III E) II-III
Çözüm: : Hz. Osman döneminde Mushaf çoğaltılırken bu günkü yazım kurallarından farklı bir yazı stili kullanılmıştır. Bu farklılıklardan bazılarışunlardır: Hazif yapılması, fazladan harf ilave edilmesi, bedel, fasl ve vasl, iki kıraata elveirşli olacak şekilde yazma. Bu nedenle doğru cevap C'dir.
7. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Osman’ın Kur’an’ı çoğaltacak heyet için belirlediği talimatlardandır? A) Ebû Bekr döneminde toplanan Mushaf esas alınmayacaktır B) Hz. Peygamber’in son arzada okumuş olduğu bir harf ve geriye kalan altı harf alınacaktır C) Nüshalara tilâveti neshedilmiş âyetler yazılacaktır D) Lehçe bakımından herhangi bir ihtilaf çıkarsa, Kureyş lehçesi tercih edilecektir E) Çeşitli maksatlarla kaydedilen birtakım özel not ve kayıtlar bu Mushaflara yazılacaktır.
Çözüm: : Hz. Osman, Kur’ân’ı çoğaltacak olan heyete, şu prensiplere göre çalışmaları talimatı verdi: 1. Çoğaltmada, Ebû Bekr döneminde toplanan Mushaf esas alınacaktır.2. Çoğaltılacak nüshalara, Hz. Peygamber’in son arzada okumuş olduğu bir harf alınacak, geriye kalan altı harf alınmayacaktır. 3. Bu nüshalara tilâveti neshedilmiş âyetler yazılmayacaktır. 4. Heyetteki üyeler arasında lehçe bakımından herhangi bir ihtilaf çıkarsa, Kureyş lehçesi tercih edilecektir. 5. Birkaç Kur’ân nüshası istinsah edilerek çeşitli beldelere gönderilecektir. Bu beldelere gönderilen Kur’ân nüshalarına uyan diğer nüshalar aynen kalacak, uymayanlar bunlara göre tashîh edilecek, tashîhi mümkün olmayanların ise ya imhâsı ya da mürekkeplerinin silinmesi sağlanacaktır. 6. Sûreler bu gün elimizdeki Kur’ân’larda olduğu şekilde tertîb edilecektir. 7. Çeşitli maksatlarla kaydedilen birtakım özel not ve kayıtlar bu Mushaflara yazılmayacaktır. Bu nedenle doğru cevap D'dir.
8. Aşağıdakilerden hangileri vahiy esnasında görülen hallerdendir? I. Hz. Muhammed’in horultuya benzer ses çıkarması II. Hz. Muhammedi’in yanında arı uğultusuna benzer ses işitilmesi III. Hz. Muhammed’in çevresinde olan bitenlerden hiç haberinin olmaması A) I B) II C) I-II D) I-III E) II-III
Çözüm: : Vahiy esnasında Hz. Peygamber’de şu haller meydana gelmiştir: 1. Resûlullah’ın, en soğuk günlerde bile alnının terlemesi. 2. Resûlullah’ın üzerine büyük bir ağırlığın çökmesi. 3. Resûlullah’ın yanında bazen horultuya, bazen de arı uğultusuna benzer bir ses işitilmesi. 4. Resûlullah’ın sırt üstü yatarak üzerinin örtülmesi ve yüzünün kızarması. 5. Bunlardan başka vahiy inerken Resulullah’ın uykusu gelir, vücudu kaskatı kesilir ve ağırlaşır, üzerine sekînet iner, gözlerini belli bir noktaya dikerdi. Bu nedenle doğru cevap C'dır.
9. Aşağıdakilerden hangileri Kur’an’ın mushaflaşma sürecinde yer alan aşamalardan biridir? I. Sahabenin ezberlemesi II. Cem III. İstinsah A) I B) II C) I-II D) I-III E) I-II-III
Çözüm: : Kur’an’ı Kerimin mushaflaşma süreci şu aşamalardan oluşmaktadır; 1. Sahabenin ezberlemesi, 2. Kur’an’ın yazılması, 3. Kur’an’ın toplanması (cem) ve 4. Kur’an’ın çoğaltılması (istinsah). Bu nedenle doğru cevap A'dır.
10. Aşağıdakilerden hangileri vahyin parça parça inmesinin hikmetlerindendir? I. Müslümanlara kolaylık sağlaması II. İnanmayanların iç yüzünün açığa çıkması III. Hz.Peygamber’in yaptığı hataların zamanında düzeltilmesi A) I B) I-II C) I-III D) II-III E) I-II-III
Çözüm: : Vahyin parça parça indirilmesinin hikmetleri şunlardır: 1. Kur’ân’ın parça parça indirilmesiyle Müslümanlara büyük bir kolaylık sağlanmıştır. Eğer Kur’ân’ın tamamı birden indirilmiş olsaydı, muhâtaplar onun bütün hükümleriyle bir anda mükellef olacaklardı.. 2. Kur’ân, parça parça inmekle, ona inanmayanların iç yüzleri açığa çıkmıştır. Münafık ve müşrikler İslâm’a ve Müslümanlara karşı düşmanlık yapma konusunda birleşmişlerdi. Özellikle münâfıklar mü’minler için daha büyük bir tehlike oluşturuyordu. Zîrâ münâfıklar, Müslümanlarla iç içe yaşıyor, birlikte ibâdet ediyorlardı. Bu açıdan münâfıkların gizli niyetlerinin bilinmesi için Kur’ân’ın peyderpey nüzulü gerekiyordu. 3. Hz. Peygamber ve ashâbının yaptığı hatalar zamanında düzeltilmiştir. Bunun en güzel misâllerinden biri şu olaydır: Münâfıkların ileri gelenlerinden Abdullah b. Übeyy’in oğlu, Hz. Peygamber’e gelerek ölen babasının cenâze namazını kıldırmasını ondan istemiş, Hz. Peygamber de onun bu talebini yerine getirmiştir. İşte bu olaydan hemen sonra şu âyet inmiştir: “Onlardan ölmüş olan hiçbirine asla namaz kılma; onun kabri başında da durma! Çünkü onlar, Allah ve Resûlünü inkâr ettiler ve fâsık olarak öldüler” Bu nedenle doğru cevap E'dır.
|