1. Aşağıdakilerden hangisi vahiy katiplerinden biri değildir? A) Osman b. Affan B) Ömer b. el-Hattab C) Ali b. Ebi Talib D) Muâz b. Cebel E) Ömer b. Abdilaziz
2. Aşağıdakilerden hangisi tedvin dönemi müfessirlerinden biridir? A) Mücahid b. Cebr B) Abdullah b. Abbas C) Abdullah b. Mesud D) Mukatil b. Süleyman E) Ata b. Ebi Rebah
3. Tefsirin kendisine malzeme sağladığı ve Müslüman toplumlar için inanç yönüyle bir çerçeve çizerek Allah, ahlak, siyaset vb. konularda hükümler üreten ilim dalı aşağıdakilerden hangisidir? A) Tefsir B) Tarih C) Fıkıh D) Hadis E) Kelâm
4. Aşağıdakilerden hangisi çağdaş tefsir ekollerinden biridir? A) Rivâyet tefsiri B) İctimâî tefsir C) Dirâyet tefsiri D) Tasavvufî tefsir E) Bâtinî tefsir
5. Aşağıdaki ekollerden hangisi mezhebî tefsir ekollerinden biridir? A) Hâriciyye ekolü B) İlmî tefsir ekolü C) Konulu tefsir metodu D) İctimâî tefsir ekolü E) Tasavvufî tefsir
6. "Delilsiz olarak Allah’ın muradı konusunda kesin yargıya varmamak" kuralı hangi tefsir metodu için konmuştur? A) Rivayet B) Nakli C) Rey D) İlmi E) Me’sur
7. "İsnatların hazfedilerek sadece metinlerin kalması" hangi tür tefsirin zaaf noktalarından biridir? A) Bâtinî B) Tasavvufî C) Dirâyet D) Rivâyet E) Konulu
8. "Kur’ân tefsirinin gramatik ve Arap dili ağırlıklı tartışmaları nedeniyle mesajın arka plana atıldığı, Kur’ân’ın temelde bir hidayet rehberi olduğu ve ferdi-ictimai problemlere çözümler üretmesi" gerektiği düşüncesinden hareketle ortaya çıkan tefsir yöntemi aşağıdakilerden hangisidir? A) Konulu tefsir metodu B) Edebi-ictimai tefsir ekolü C) Fıkhî tefsir ekolü D) İşari tefsir ekolü E) Bilimsel tefsir metodu
9. "veleysel birrün bien te'tül büyüte min zuhûrihê" Ayeti müteşabihliğin hangi türüne örnektir? A) Müteşabihliğin hem lafız hem de mana da olmasına B) Müteşabihliğin sadece lafızda olmasına C) Müteşabihliğin sadece manada bulunmasına D) Müteşabihliğin hiçbir türünün olmadığına E) Manası kolaylıkla anlaşılan muhkem âyete
10. Aşağıdakilerden hangisi “istiare”nin unsurlarından biri değildir? A) Müsteâr B) Müsteârun leh C) Alaka D) Hakikat E) Karine
11. Muhkemleri, “iman edilip amel edilen”; müteşâbihleri ise “imân edilen, ancak amel edilmeyen” şeklinde taksime tabi tutan müfessir kimdir? A) Zeyd b. Sâbit B) İbn Abbas C) İbn Mes’ûd D) İbn Ömer E) Übeyy b. Ka’b
12. [size=18pt][b]إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ[/b][/size] ayetinde görülen teşbih aşağıdak,ilerden hangisine örnektir. A) Teşbih-i müekked B) Teşbih-i mücmel C) Teşbih-i beliğ D) Teşbih-i mufassal E) Teşbih-i mürsel
13. Aşağıdakilerden hangisi kasemin amaçlarından biri değildir? A) Yemin edileni yüceltmek B) Söylenen sözü tekit etmek, pekiştirmek C) Uyarıları belirginleştirmek D) Yemin konusunu önemsemek E) Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek
14. Kur’ân bir benzerinin meydana getirmek isteyenlerin bu yöndeki güç ve kudretlerinin Yüce Allah tarafından ellerinden alındığı şeklinde özetlenebilecek olan iddia için kullanılan ifade aşağıdakilerden hangisidir? A) Sarfe teorisi B) Müteşabih C) Muhkem D) Tahaddî E) İcâzu’l-Kur’ân
15. “Bir zamanlar, Ey Mûsâ! Biz Allah’ı açıkça görmedikçe asla sana inanmayız, demiştiniz de bakıp durur olduğunuz halde sizi yıldırım çarpıvermişti. Sonra, ölümünüzün ardından sizi dirilttik ki şükredesiniz.” âyetinde “ölmek” ifadesine, bilinen anlamıyla bir “ölüm” olarak değil de, “hisleri ölmek, duyguları yitip gitmek” şeklinde mana veren müellif aşağıdakilerden hangisidir? A) Seyyid Kutub B) Muhammed Esed C) Mevdûdî D) Elmalılı Hamdi Yazır E) Mehmed Vehbi Efendi
16. Aşağıdakilerden hangisi semiyotik sürecin aşamalarından biri değildir? A) Bilme B) Algı C) Anlam D) Okuma E) Açıklama
17. Kur’ân tefsirinde Batı düşüncesi referans gösterilerek yapılan modern yorumlara ne ad verilir? A) Kıssacılık B) Semiyotik C) Hermenötik D) Dinî diyalog E) Çağdaş İsrâiliyat
18. Aşağıdaki tefsirlerden hangisi Kur’ân’ın nüzul sırasına göre yapılan tefsir çalışmalarından biridir? A) Kur’ân Mesajı B) Rûhu’l-Me’ânî C) et-Tefsiru’l-Hadîs D) Tefhîmu’l-Kur’ân E) Rûhu’l-Beyân
19. Aşağıdakilerden hangisi sahabenin isrâiliyata başvurduğu konulardan biri değildir? A) Fıkhî hükümler B) Peygamber kıssaları C) Yaratılışla ilgili konular D) Geçmiş kavimlere dair kıssalar E) Tûfânla ilgili kıssalar
20. Uhud ve Bedir savaşlarını anlatan âyetler hangi tür kıssalara girmektedir? A) İslami dönemde Arap Yarımadası'nda yaşayan Mecûsîler hakkındaki kıssalara B) Cahiliye döneminde Arap Yarımadası'nda yaşayan Sâbiîler hakkında anlatılan kıssalara C) Hz. Peygamber dönemindeki olaylarla ilgili olan kıssalara D) Geçmişte yaşayan bazı topluluklar hakkında anlatılan kıssalara E) Allah’ın elçilerini, elçilerin getirdikleri mesajları ve bu mesajlara ümmetlerinin gösterdikleri tepkileri anlatan kıssalara
21. Aşağıdakilerden hangisi tedvin dönemi müfessirlerinden biri değildir? A) Abdürrezzak b. Hemmam B) Ebu Ubeyde C) Sufyân es-Sevrî D) Abdullah b. Mesud E) Yahya b. Sellâm
22. Batı'da en eski Kur’ân meali hangi dilde yapılmıştır? A) Latince B) Almanca C) İngilizce D) İtalyanca E) Fransızca
23. Aşağıdakilerden hangisi Resulullah zamanında Kur’ân’ın tamamını ezberleyen sahabilerden biri değildir? A) Abdullah b. Mesud B) Muaz b. Cebel C) Enes b. Mâlik D) Ebu Hureyre E) Zeyd b. Sâbit
24. Aşağıdakilerden hangisi Medenî sûrelerin özelliklerinden biri değildir? A) Cihada izin vermesi ve cihad hükümlerini beyan etmesi B) Secde ayeti ihtiva etmesi C) İbâdât ve muâmelât konularının tafsilatlı olarak yer alması D) Hudûd ve miras paylaşımından bahsetmesi E) Ankebût sûresi hariç, içinde münafıklardan bahsedilmesi
25. Hicri ilk dört asra ait Kur’ân tefsirine dair hemen hemen tüm görüş ve rivayetleri aktardığı için ilim ve kültür ansiklopedisi hüviyetini kazanan tefsir aşağıdakilerden hangisidir? A) Mefatihu’l-Gayb B) Medâriku't-Tenzîl C) El-Cevâhiru’l-Hisân fî Tefsîri’l-Kur’ân D) Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm E) Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân
26. Kevnî ayetleri pozitif ilimlerin verileriyle tefsir etmeyi amaçlayan akım aşağıdakilerden hangisidir? A) İctimaî tefsir ekolü B) Bilimsel tefsir ekolü C) Şiî tefsir ekolü D) Mutezilî tefsir ekolü E) Konulu tefsir ekolü
27. Tefsirinde re’ye yoğun olarak yer veren ve tâbiîn alimlerinin önde gelenlerinden olan müfessir aşağıdakilerden hangisidir? A) İbn Mes’ûd B) İbn Abbas C) İkrime D) Saîd b. Cübeyr E) Mücahid
28. Aşağıdakilerden hangisi ictimâî tefsir ekolünün eleştirilen yönlerinden biri değildir? A) Lafızların zahirine düşecek tarzda yorum yapmak B) İsrailiyattan ve faydasız bilgilerden uzak durmak C) Sahihliği kabul edilen ahad haberlere itibar etmemek D) Buhari ve Müslimin bazı sahih hadislerini zayıf ve uydurma olarak kabul etmek E) Akla gereğinden fazla önem vermek
29. Muhammed Abduh, Seyyid Kutup, Reşid Rıza ve Mustafa Meraği aşağıdaki tefsir ekollerinden hangisinin temsilcileridir? A) İctimâî tefsir ekolü B) Bilimsel tefsir ekolü C) Mutezilî tefsir ekolü D) Konulu tefsir ekolü E) Fıkhî tefsir ekolü
30. Aşağıdakilerden hangisi siyak ilkesi doğrultusunda geliştirilen Kur’ân sınıflandırmasının temel unsurlarından biri değildir? A) Sûre içi siyak münasebeti B) Sûreler arası siyak münasebeti C) Ayetler arası siyak münasebeti D) Ayet sûre arası siyak münasebeti E) Farklı konular arası siyak münasebeti
31. Aşağıdakilerden hangisi "kasem"in amaçlarından biri değildir? A) Uyarıları belirginleştirmek B) Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek C) Söylenen sözü tenkit etmek, pekiştirmek D) Yemin konusunu önemsemek E) Yemin edileni yüceltmek
32. Kapalılığı sadece Allah’ın kelamı ve Peygamberin sözü ile açıklanan lafız türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Müşterek lafız B) Mübhem lafız C) Mücmel lafız D) Garib lafız E) Müteradif lafız
33. Ayetler arasında çeşitli sebeplere binaen oluşan çelişki vehmini ortadan kaldırmaya çalışan Kur’ân ilmi aşağıdakilerden hangisidir? A) Üslûbu’l-Kur’ân B) Müphemu’l-Kur’ân C) İcazu’l-Kur’ân D) Müşkilü’l-Kur’ân E) Muhkem ve Müteşabih
34. Aşağıdakilerden hangisi ayetler arasında çelişki vehmini doğuran sebeplerden biri değildir? A) Bazı ayetlerin hadislere aykırı olması B) Konu farklılığının olması C) Fiilin farklı yönlerine işaret edilmesi D) Hakikat ve mecaz ayrımına dikkat edilmemesi E) Çelişki vehminin, çeşitli vecihlerle oluşan farklılıklardan kaynaklanması
35. Kur’ân ayetlerine tarihçi gözüyle yaklaşan modernist düşünür aşağıdakilerden hangisidir? A) Muhammed Esed B) Nasr Hamid Ebu Zeyd C) Muhammed Arkoun D) Fazlurrahman E) Hasan Hanefi
36. Türkiye’deki meâl hareketinin temel argümanı aşağıdakilerden hangisidir? A) Her Müslümanın ibadetini kendi dilinde yapabilmesi için meâllere ihtiyaç bulunması B) Hz. Peygamber’in, Kur’ân’ın Türkçeye tercüme edilmesini emretmesi C) Kur’ân’ın metafizik konuları anlatan ayetleri dışındaki bütün ayetlerin her dile başarılı bir şekilde tercüme edilebilmesi D) Kur’ân'ın bütün edebî metinlerden daha fasih olması, bu sebeple Kur’ân’ın her dildeki tercümesi muhatapları tarafından rahatlıkla anlaşılabilmesi E) Kur’ân’ın manalarına vakıf olmadan sadece yüzünden okunmasının caiz olmaması
37. Aşağıdakilerden hangisi modern dönem Kur’ân yorumcularının klasik tefsirlere yönelttiği eleştirilerden biridir? A) Mekkî sûrelerle Medenî sûreler arasındaki üslup farklılıklarına temas etmemeleri B) Kur’ân’ın tamamını tefsir etmemeleri C) Kur’ân’ı yorumlarken parçacı bir bakış açısıyla hareket etmeleri D) Kur’ân’ı yorumlarken rivâyetlere gerektiği kadar yer vermemeleri E) Sûrelerin hacim itibarıyla birbirinden farklı olduğuna yeterince dikkat etmemeleri
38. Kur’ân kıssalarının nüanslarla tekrar edilmesinin amacı aşağıdakilerden hangisdir? A) Tekrar edilen ayetlerin diğer ayetlerden daha faziletli olduğunu vurgulamak B) Herhangi bir kıssada açıkça belirtilmeyen bir yerin neresi olduğunu açıklamak C) Kur’ân’ın bir zikir kitabı olduğuna işaret etmek D) Herhangi bir kıssada ismi belirtilmeyen bir şahsın kim olduğunu açıklamak E) Kur’ân’ın muhataplarını kıssanın farklı yönleri ile buluşturmak
39. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’da anlatılan kıssaların gayelerinden biridir? A) Anlatılan kıssalardan hareketle ortak bir prensibe ulaşmak ve muhataplara genel bir ilke hakkında fikir vermek B) Anlatılan kıssalardan hareketle okuyuculara teferruatlı bir şekilde tarihi olaylar hakkında bilgi sunmak C) Anlatılan kıssaları Tevrat’ta anlatılan kıssalarla mukayese etme imkânı sağlamak D) Anlatılan kıssaları tarih kitaplarında anlatılan olaylarla mukayese imkanı sağlamak E) Anlatılan kıssalardan hareketle okuyuculara teknik bilgiler vererek pratik hayatta yaşamlarını kolaylaştırmak
40. Aşağıdakilerden hangisi tefsirde isrâiliyata başvurulan konulardan biridir? A) Hz. Peygamber tarafından izahı yapılan meseleler B) İsrâilî rivayetleri tashih C) İlgilenilmesinde hiçbir fayda mülahaza edilmeyen polemikler D) Fıkhî hükümler E) İtikadî konular
41. Aşağıdakilerden hangisi vahiyle, ilham arasındaki farklardan biridir? A) Vahiy vasıtasız, ilham ise vasıtalı olarak tecellî eder. B) Peygamberler kendilerine gelen vahyin Allah katından olduğunu kesin olarak bilirler, ilhamı alanlar onun nereden geldiğini bilemezler. C) Vahiy devam etmekte, ilham ise son bulmuştur. D) Vahiy bağlayıcı değildir, ilham ise bağlayıcıdır. E) Vahiy yoluyla elde edilen bilgiler birbirleriyle çelişebilir; ilham ile elde edilen bilgiler ise birbirleriyle çelişmezler.
42. Kur’ân kelimesinin hemzesiz, türememiş ve alem-i mürtecel olduğunu savunan görüş aşağıdakilerden kime aittir? www.uyanangenclik.com A) Şafiî B) Lihyani C) Eş’arî D) Ferra E) Zeccac
43. Arap dilinin kuralları dahilinde hareket edilerek Kur'ân'dan anlamlar üretmek olarak tanımlanan ve daha ziyade kelâmcılar, fakihler, müfessir ve dilciler tarafından kullanılan yorum yöntemi aşağıdakilerden hangisidir? A) Tefsîr B) Te’vîl C) Burhânî te'vîl D) Muhkem E) Beyânî Te'vîl
44. Hz. Peygamber'e verilen teşrî fonksiyonu aşağıdakilerden hangisidir? A) Beyan etme B) Te'vil etme C) Hüküm koyma D) Açıklama E) Tefsir etme
45. Kur’ân ve tefsîri açısından Hz. Peygamber’den sonraki en önemli tabaka aşağıdakilerden hangisidir? A) Tabiûn B) Etbeuttâbiîn C) Abbâsîler D) Sahâbe E) Emevîler
46. İsrâilî rivâyetler en fazla aşağıdakilerden hangisinden gelmiştir? A) Abdullah b. Mesud B) Übey b. Ka’b C) Mücahid D) İkrime E) Ka’b el-Ahbar
47. Aşağıdakilerden hangisi rivâyet tefsir yönteminde başvurulması gereken unsurlardan biri değildir? A) Hz. Peygamber’in tefsiri B) Kur’ân-ı Kerîm C) Tevrat’ın nakilleri D) Sahabe tefsiri E) Tabiûn tefsiri
48. Tefsir faaliyetlerini tevhid ve adalet prensiplerine dayandıran, akla büyük önem veren, sağlam akıl ile sahih naklin çelişmediğini; akıl ile nakil arasında çelişki varsa naklin tevil edileceğini benimseyen tefsir ekolü aşağıdakilerden hangisidir? A) Harici tefsir ekolü B) Mutezile tefsir ekolü C) İşârî tefsir ekolü D) İctimai tefsir ekolü E) Konulu tefsir ekolü
49. Aşağıdakilerden hangi tefsir türü, otorite olan müfessirler tarafından “ilhâdî” (sapkın, batıl) yorum olarak kabul edilir? A) Nazarî sûfî tefsir B) Fıkhî tefsir C) Rivayet tefsiri D) Konulu tefsir E) İctimâî tefsir
50. Aşağıdakilerden hangisi Fıkhî tefsir ekol temsilcisidir? A) Cessâs B) Seyyid Kutup C) Kuşeyrî D) Tantavî Cevherî E) Zemahşerî
51. “Müminler, ancak kardeştir” âyetinde hangi tür teşbih yapılmıştır? A) Teşbih-i müekked B) Teşbih-i mücmel C) Teşbih-i mürsel D) Teşbih-i mufassal E) Teşbih-i beliğ
52. Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın temsili anlatıma başvurma gayesi olamaz? A) Örneklemek B) İkna etmek C) Yermek D) Emretmek E) Övmek
53. Aşağıdakilerden hangisi kasemin amaçlarından biri değildir? A) Söylenen sözü tekit etmek, pekiştirmek B) Yemin edileni yüceltmek C) Uyarıları belirginleştirmek D) Yemin konusunu önemsemek E) Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek 54. Aşağıdakilerden hangisi, âyetler arasında çelişki vehmini ortadan kaldırmaya yönelik kurallardan biri değildir? A) İki hükümden birisinin zahir manası müstakil bir hükme, diğer âyetin ise sadece lafzı bunu iktiza ederse, müstakil hüküm ifade eden âyet tercih edilir. B) İki hükümden biri Mekkelilerin, diğeri ise Medinelilerin durumuna âit olursa, Medinelilerin ahvâline ait olan tercih edilir. C) Kur’ân âyetlerini hadislerle mukayese ederek âyetler arasındaki çelişki vehmi ortadan kaldırılır. D) İki âyetten her biri zahirde bir hükme işaret ettikleri halde; âyetlerden biri umum, diğeri tahsis olarak hükme işaret ediyorsa, bu durumda tahsis içeren âyet tercih edilir. E) Hüküm hususunda Medenî olanlar Mekkî olanlara tercih edilir.
55. Allah’ın arşa istiva etmesi sorulduğunda, “istiva malumdur, keyfiyeti meçhuldür, bu konuda soru sormak ise kötü bir şeydir” şeklinde cevap veren İslâm alimi aşağıdakilerden hangisidir? A) İmam Şafii B) Malik b. Enes C) İbn Mes’ûd D) Ahmed b. Hanbel E) İbn Abbas
56. Allah’ın kesik harflerle başlayan sûrelerde anlatılan tüm hüküm ve kıssaları bu harflere gizlediğini, sonra da bu hususları sûrede açıkladığını, fakat bu şifreleri ancak peygamber ve velilerin çözebileceğini ileri süren bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir? A) Tefsir B) Hadis C) Tasavvuf D) Kelam E) Fıkıh
57. Hz. Peygamber’in risâleti esnasında meydana gelen ve Kur’ân’ın bir veya birkaç âyetinin yahut tam bir sûresinin inmesine yol açan olayı ya da soruyu ifade etmek için kullanılan ifade aşağıdakilerden hangisidir? A) Sünnet-i seniyye B) Esbâb-ı nüzûl C) Vahy-i metlüv D) Haber-i sâdık E) Haber-i vâhid
58. Yahudi, Hıristiyan ve diğer kültürlerden Kur’ân tefsîrlerine giren rivâyetlere ne ad verilir? A) İsrâiliyat B) Esâtîru’l-evvelîn C) Şer’u men kablenâ D) Ehl-i kitap E) Te’vîlât
59. Kur’ân tercümelerinin Türkçe’deki ilk basımları hangi dönemde gerçekleşmiştir? A) Çok partili sisteme geçtikten sonra B) Matbaanın icadından sonra C) Harf inkılâbından sonra D) Tanzimat fermanından sonra E) Cumhuriyetin ilk yıllarında
60. Bir dilin temelini oluşturan kelimeleri ayrıntılı bir şekilde tahlil ederek anlamlarını doğru bir şekilde ortaya koymaya çalışan ilmî disipline ne ad verilir? A) Semiyotik B) Hermenötik C) Semiyoloji D) Semantik E) Tevilcilik
61. Vahiy-ilham ilişkisi bağlamında aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur? A) Vahiy ve ilhamın her ikisi de bağlayıcıdır. B) Vahiy herhangi bir vasıta olmadan, ilham ise hep vasıta ile gelir. C) Vahiy ve ilhamın her ikisi de halen devam etmektedir. D) Vahiy umumi ve külli, ilham ise hususi ve cüzidir. E) Hem vahiy ve hem de ilham kesin bilgi kaynağıdır.
62. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân ayetlerinin sayıları hakkında farklı rakamların ortaya çıkmasının sebeplerinden biridir? A) Kur’ân’ın ayetlerini sayan kişilerin bilgi seviyelerinin farklı oluşu B) Kur’ân’ın ayetlerini sayanların bir kısmının sahabe, bazısının da tabiin döneminde yaşamış olmaları C) Sürelerin başlarında bulunan besmelelerin bir ayet olarak kabul edilip edilmemesindeki ihtilaf D) Kur’ân’ın ayetlerini sayanların bir kısmının müfessir, bazılarının da muhaddis olmaları E) Kur’ân’ın ayetlerinin, Basra, Medine, Şam ve Kufe gibi farklı şehirlerde sayılması
63. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ın hakkıyla tercümesinin yapılamayışının sebeplerinden biridir? A) Kur’ân’ın Arap diliyle nazil olması B) Kur’ân’ı hakkıyla tercüme etmenin günah olarak kabul edilmesi C) Kur’ân’da müteşabih ayetlerin bulunması D) Kur’ân’ın Kureyş lehçesi ile inmesi, dolayısı ile diğer lehçeleri konuşan Arapların Kureyş lehçesini yeteri kadar bilememesi E) Kur’ân Arapçasının, Arapların kullandığı Arapça ile aynı olmaması
64. Aşağıdakilerden hangisi İbn Abbas’ı tefsirde üstün mertebeye yükselten sebeplerdendir? A) İbn Abbas’ın küçük yaşta sahabî olması B) İbn Abbas’ın Resulullah’ın yakın akrabası olması C) İbn Abbas’ın Mekke tefsir ekolünü kurması D) Arap dili ve edebiyatını çok iyi derecede bilmesi E) İbn Abbas’ın ilmi konularda diğer sahabilere meydan okuması
65. “Kim Kur’ân’ı kendi görüşüyle tefsir ederse, cehennemdeki yerine hazırlansın” hadisinden maksat kimlerdir? A) İyi niyetli de olsalar Kur’ân-ı Kerim’i tevil etmek isteyen alimler B) Kur’ân-ı Kerim’i te’vil ettiği için cehennemlik olan kişiler C) Kur’ân-ı Kerim’i modern ilimlere göre açıklamak isteyenler D) Kur’ân’a, toplumun problemlerine çözüm olma açısından bakanlar E) Kur’ân’ı şahsi görüş, fikir veya mezhebi doğrultusunda tefsir edenler
66. Hz. Peygamber’in tefsiri hangi tefsir yöntemine girmektedir? A) Dirayet B) Rivayet C) İşari D) Mezhebi E) İlmi
67. Dirayet tefsirinin bir diğer adı aşağıdakilerden hangisidir? A) Nakli tefsir B) İşari tefsir C) Mezhebi tefsir D) İlhadi tefsir E) Akli tefsir
68. “Tefsir ilmi içerisinde müstakil niteliklere ve özelliklilere sahip; kendi içinde yöntem ve prensipleri bulunan; ayrıca belli temsilcileri ve literatürü olan akım ve okullara” ne ad verilir? A) Tefsir ekolleri B) Tasavvufi ekoller C) Kelam ekolleri D) Fıkhi ekoller E) Edebi ekoller
69. Mezhebi tefsir ekollerinin kapsamıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) Tasavvufi konularla ilgili olup tasavvufi ekolleri kapsar. B) İtikadi konularla ilgili olup, Kelam’la ilgilenen mezhepleri kapsar. C) Muâmelatla ilgili olup fıkhi mezhepleri kapsar. D) Pozitif ilimle ilgili olup kevnî ayetleri kapsar. E) İbadetle ilgili olup, sadece ibadetle ilgili olan ayetleri kapsar.
70. Kur’ân’ın tefsiri bağlamında Hariciyye mezhebi nezdinde en önemli husus aşağıdakilerden hangisidir? www.uyanangenclik.com A) Kur’ân’ın te’vili B) Kur’ân’ın batıni anlamı C) Kur’ân’ın işari manası D) Kur’ân’ın lafzı E) Kur’ân’ın yorumlanması
71. Aşağıdakilerden hangisi istiârenin unsurlarından biri değildir? A) Alâka B) Müsteârun leh C) Müsteârun minh D) Kinaye E) Karîne
72. Teşbih sanatının en güçlü türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Kinaye B) Teşbih-i mürsel C) Teşbih-i mufassal D) Teşbih-i müekked E) Teşbih-i mücmel
73. Aşağıdakilerden hangisi, müphem lafzın anlamını doğru olarak tespit etmek için bakılması gereken kaynaklardan biri değildir? A) Kur’ân B) Sünnet C) Sahabe sözü D) Tabiun sözü E) Şâirin şiiri
74. “İyilik ve erdem, evlere arkalarından girmeniz değildir” (Baraka (2), 189) ayeti, müteşabihin hangi türüne örnek teşkil eder? A) Müteşabinliğin sadece lafızda olmasına B) Müteşabihliğin hem lafız ve hem de manada olmasına C) Müteşabihliğin sadece manada olmasına D) Sadece Yüce Allah’ın bildiği müteşabihe E) Normal bilgisi olan insanların bileceği müteşabihe
75. “el-Hurûfu’l-mukatta’a” tabiri ne anlama gelmektedir? A) Kısa cümleler B) Kesik cümleler C) Kesik harfler D) Kısa kelimeler E) Kesik kelimeler
76. “Allah’ın müteşabih sıfatları bilinir gibi görünse de bu sıfatların Allah’a isnadı beşer açısından imkânsızdır” diyen mezhep aşağıdakilerden hangisidir? A) Halef mezhebi B) Mutezile mezhebi C) Selef mezhebi D) Eşari mezhebi E) Matüridi mezhebi
77. Nuzül sebepleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) Bütün ayetler belli sebeplere bağlı olarak inmemiştir. B) Ayet ve sureleri anlamak için nuzül sebeplerinin bir faydası yoktur. C) Nuzül sebepleri, özellikle kevni ayetlerin anlaşılması için olmazsa olmaz şarttır. D) Kur’ân’ın bütün ayet ve surelerinin birer, hatta bazen birden fazla nuzül sebebi vardır. E) Nuzül sebepleri, sadece Kur’ân kıssalarındaki boşlukları doldurmak için nakledilmişlerdir.
78. “Mensûh âyet” ifadesi ne anlamagelmektedir? A) Hükmü kaldıran ayet B) Hükmü geçerli ayet C) Okunması caiz olmayan ayet D) Hükmü olumsuz yapan ayet E) Hükmü kaldırılan ayet
79. Aşağıdakilerden hangisi “semiyotik” sürecin aşamalarından biri değildir? A) Okuma B) Algı C) Bilme D) Anlam E) Açıklama
80. Ayetler arasındaki bütünlüğe azami derecede gayret gösteren meal aşağıdakilerden hangisidir? A) Kur’ân-ı Hakim ve Meal-i Kerim B) Tanrı Buyruğu C) Kelime Anlamlı Kur’ân-ı Kerim Meali D) Tefhimu’l-Kur’ân E) Kur’ân-ı Kerim Türkçe Meali
81. Aşağıdakilerden hangisi vahiyle, ilham arasındaki farklardan biridir? A) Peygamberler kendilerine gelen vahyin Allah katından olduğunu kesin olarak bilirler, ilhamı alanlar onun nereden geldiğini bilemezler. B) Vahiy vasıtasız, ilham ise vasıtalı olarak tecellî eder. C) Vahiy devam etmekte, ilham ise son bulmuştur. D) Vahiy bağlayıcı değildir, ilham ise bağlayıcıdır. E) Vahiy yoluyla elde edilen bilgiler birbirleriyle çelişebilir; ilham ile elde edilen bilgiler ise birbirleriyle çelişmezler.
82. Aşağıdakilerden hangisi vahyin Hz. Peygamber’e geliş şekillerinden biri değildir? A) Cebrâîl’in aslî suretiyle görünerek vahiy getirmesi B) Cebrâil’in insan suretine girerek vahiy getirmesi C) Hz. Peygamber uyanık iken meleğin görünmeksizin onun kalbine ilâhî vahyi ilkâ etmesi D) Cebrâil’in görünmeden çıngırak sesine benzer bir sesle vahiy getirmesi E) Vahyi peygamberine bir perde arkasından yazılı olarak sunması
83. Müsteşrikler tarafından Kur’ân kelimesinin türediği iddia edilen kelimeler aşağıdakilerden hangisidir? A) Kara’e - Kırâat B) Karane - Karâin C) Keryânî - Kiryânî D) Kara’e - Karane E) Kırâat - Karene
84. Kur’ân kelimesinin hemzesiz, türememiş ve alem-i mürtecel olduğunu savunan görüş aşağıdakilerden kime aittir? A) Lihyani B) Şafiî C) Eş’arî D) Ferra E) Zeccac
85. Kur'ân'daki bilimsel hakikatleri içeren âyetlere ne ad verilir? A) Ahkâm âyetleri B) Kevnî âyetler C) Tasavvufî âyetler D) Kelâmî âyetler E) İçtimâî âyetler
86. Âyetin lafzî tahlilinden sonra ortaya çıkan manasını, makul ve kuvvetli delillerle desteklenmiş olmak şartıyla muhtemel manalarından bağlamına en uygun olana çevirmeye ne ad verilir? A) Tefsir B) Tercüme C) Müşkil D) Te’vil E) Müteşâbih
87. Kur'ân'da, insan, melek ve cin gibi varlıkların veya bir topluluk ya da kabilenin veyahut bir kelime ve nitelemenin ism-i işaretler, ism-i mevsuller, zamirler, cins isimleri, belirsiz zaman zarfları ve belirsiz mekân isimleriyle zikredilmesine ne ad verilir? A) Müşkil B) Mücmel C) Mübeyyen D) Mübhem E) Mutlak
88. Hz. Peygamber'in, Kur'ân'a yönelik tefsiri onun bir kısmını içermektedir, tezini ortaya atan ilk İslâm âlimi aşağıdakilerden hangisidir? A) Gazâlî B) Süyûtî C) Ahmed b. Hanbel D) İbn Teymiyye E) Fahreddin Râzi
89. Rivâyet tefsîr yönteminde ilk başvurulması gereken kaynak aşağıdakilerden hangisidir? A) Etbeuttâbiûn görüşü B) Sahabe görüşü C) Kur’ân D) Hadis E) Tabiî görüşü
90. İsrâilî rivâyetler en fazla aşağıdakilerden hangisinden gelmiştir? A) Ka’b el-Ahbar B) Abdullah b. Mesud C) Übey b. Ka’b D) Mücahid E) İkrime
91. Hâricî tefsir ekolünün en önemli özelliği aşağıdakilerden hangisidir? A) Sadece ahkâm ayetlerini tefsir ederler, ahkâm âyetlerini tefsir ederken bütün mezheplerin görüşlerine yer verirler. B) Akla son derece önem verir; akla uymayan nassları tevil ederler. C) Ayetlerin tefsirinde imamları otorite olarak kabul eder, imamlardan başkasının görüşlerine itibar etmezler. D) Kur’an’ın lafız düzeyini kanun olarak değerlendirir; lafzın yüzeysel anlamını benimserler; tefsir ve tevile ihtiyaç olmadığını savunurlar. E) Ayetlerin keşf ve ilham yoluyla tefsir edilmesi gerektiğini savunurlar.
92. Aşağıdakilerden hangi tefsir türü, otorite olan müfessirler tarafından “ilhâdî” (sapkın, batıl) yorum olarak kabul edilir? A) Fıkhî tefsir B) Nazarî sûfî tefsir C) Rivayet tefsiri D) Konulu tefsir E) İctimâî tefsir
93. Aşağıdakilerden hangisi kasemin amaçlarından biri değildir? A) Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek B) Söylenen sözü tekit etmek, pekiştirmek C) Yemin edileni yüceltmek D) Uyarıları belirginleştirmek E) Yemin konusunu önemsemek
94. “Zikr-i küll, irade-i cüz” hangi dilsel sanat çeşididir? A) Kinaye B) Teşbih C) Hakikat D) Mecâz-ı Mürsel E) İstiare
95. “Üzerlerine yürüdü ve onlara sağ eliyle vurdu” (Saffat (37), 93) âyetindeki “yemîn” kelimesinin ifade ettiği manalar dikkate alınırsa, bu âyet müteşabihin hangi türüne örnek oluşturmaktadır? A) Mutlak müteşabih B) Lafızda müteşabih C) Manada müteşabih D) Hem lafız ve hem de manada müteşabih E) Manevî müteşabih
96. Allah’ın arşa istiva etmesi sorulduğunda, “istiva malumdur, keyfiyeti meçhuldür, bu konuda soru sormak ise kötü bir şeydir” şeklinde cevap veren İslâm alimi aşağıdakilerden hangisidir? A) İmam Şafii B) İbn Mes’ûd C) Ahmed b. Hanbel D) İbn Abbas E) Malik b. Enes
97. Herhangi bir şer’î hükmün yerine başka bir şer’î hükmün gelerek öncekinin hükmünü ortadan kaldırmasına ne ad verilir? www.uyanangenclik.com A) Esbâb-ı nüzûl B) Te’vîl C) Nesh D) Bedâ E) Ta’dîl
98. Kur’ân tefsîrinde Batı düşüncesi referans gösterilerek yapılan modern yorumlara ne ad verilir? A) Hermenötik B) Kıssacılık C) Çağdaş İsrâiliyat D) Dinî diyalog E) Semiyotik
99. Aşağıdakilerden hangisi, modern dönem Kur’ân yorumcularının Kur’ân’ı tarihsel bir metin olarak değerlendirmelerine bir gerekçe teşkil etmektedir? A) Kur’ân’da pek çok kıssa yer almaktadır. B) Hz. Peygamber Kur’ân âyetlerinin evrensel olduğunu iddia etmemiştir. C) İlk dört halife döneminde bazı âyetlerin işlerliğini yitirdiğine dair icma oluşmuştur. D) Kur’ân da önceki kitaplara benzemektedir; dolayısıyla onun da tarihsel olması gerekir. E) Kur’ân bir yazılı-metin (kitap) olmaktan çok bir söz-metin (hitâp) hüviyetindedir.
100. Bir dilin temelini oluşturan kelimeleri ayrıntılı bir şekilde tahlil ederek anlamlarını doğru bir şekilde ortaya koymaya çalışan ilmî disipline ne ad verilir? A) Semiyotik B) Hermenötik C) Semiyoloji D) Tevilcilik E) Semantik
[b]CEVAP ANAHTARI:[/b] 1. E) Ömer b. Abdilaziz 2. D) Mukatil b. Süleyman 3. E) Kelâm 4. B) İctimâî tefsir 5. A) Hâriciyye ekolü 6. C) Rey 7. D) Rivâyet 8. B) Edebi-ictimai tefsir ekolü 9. A) Müteşabihliğin hem lafız hem de mana da olmasına 10. A) Müsteâr 11. B) İbn Abbas 12. C) Teşbih-i beliğ 13. E) Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek 14. A) Sarfe teorisi 15. B) Muhammed Esed 16. D) Okuma 17. E) Çağdaş İsrâiliyat 18. C) et-Tefsiru’l-Hadîs 19. A) Fıkhî hükümler 20. C) Hz. Peygamber dönemindeki olaylarla ilgili olan kıssalara 21. D) Abdullah b. Mesud 22. A) Latince 23. C) Enes b. Mâlik 24. B) Secde ayeti ihtiva etmesi 25. E) Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân 26. B) Bilimsel tefsir ekolü 27. E) Mücahid 28. B) İsrailiyattan ve faydasız bilgilerden uzak durmak 29. A) İctimâî tefsir ekolü 30. D) Ayet sûre arası siyak münasebeti 31. B) Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek 32. C) Mücmel lafız 33. D) Müşkilü’l-Kur’ân 34. A) Bazı ayetlerin hadislere aykırı olması 35. C) Muhammed Arkoun 36. D) Kur’ân'ın bütün edebî metinlerden daha fasih olması, bu sebeple Kur’ân’ın her dildeki tercümesi muhatapları tarafından rahatlıkla anlaşılabilmesi 37. C) Kur’ân’ı yorumlarken parçacı bir bakış açısıyla hareket etmeleri 38. E) Kur’ân’ın muhataplarını kıssanın farklı yönleri ile buluşturmak 39. A) Anlatılan kıssalardan hareketle ortak bir prensibe ulaşmak ve muhataplara genel bir ilke hakkında fikir vermek 40. B) İsrâilî rivayetleri tashih 41. B) Peygamberler kendilerine gelen vahyin Allah katından olduğunu kesin olarak bilirler, ilhamı alanlar onun nereden geldiğini bilemezler. 42. A) Şafiî 43. E) Beyânî Te'vîl 44. C) Hüküm koyma 45. D) Sahâbe 46. E) Ka’b el-Ahbar 47. C) Tevrat’ın nakilleri 48. B) Mutezile tefsir ekolü 49. A) Nazarî sûfî tefsir 50. A) Cessâs 51. E) Teşbih-i beliğ 52. D) Emretmek 53. E) Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek 54. C) Kur’ân âyetlerini hadislerle mukayese ederek âyetler arasındaki çelişki vehmi ortadan kaldırılır. 55. B) Malik b. Enes 56. C) Tasavvuf 57. B) Esbâb-ı nüzûl 58. A) İsrâiliyat 59. D) Tanzimat fermanından sonra 60. D) Semantik 61. D) Vahiy umumi ve külli, ilham ise hususi ve cüzidir. 62. C) Sürelerin başlarında bulunan besmelelerin bir ayet olarak kabul edilip edilmemesindeki ihtilaf 63. C) Kur’ân’da müteşabih ayetlerin bulunması www.uyanangenclik.com 64. D) Arap dili ve edebiyatını çok iyi derecede bilmesi 65. E) Kur’ân’ı şahsi görüş, fikir veya mezhebi doğrultusunda tefsir edenler 66. B) Rivayet 67. E) Akli tefsir 68. A) Tefsir ekolleri 69. B) İtikadi konularla ilgili olup, Kelam’la ilgilenen mezhepleri kapsar. 70. D) Kur’ân’ın lafzı 71. D) Kinaye 72. A) Kinaye 73. E) Şâirin şiiri 74. B) Müteşabihliğin hem lafız ve hem de manada olmasına 75. C) Kesik harfler 76. C) Selef mezhebi 77. A) Bütün ayetler belli sebeplere bağlı olarak inmemiştir. 78. E) Hükmü kaldırılan ayet 79. A) Okuma 80. B) Tanrı Buyruğu 81. A) Peygamberler kendilerine gelen vahyin Allah katından olduğunu kesin olarak bilirler, ilhamı alanlar onun nereden geldiğini bilemezler. 82. E) Vahyi peygamberine bir perde arkasından yazılı olarak sunması 83. C) Keryânî - Kiryânî 84. B) Şafiî 85. B) Kevnî âyetler 86. D) Te’vil 87. D) Mübhem 88. A) Gazâlî 89. C) Kur’ân 90. A) Ka’b el-Ahbar 91. D) Kur’an’ın lafız düzeyini kanun olarak değerlendirir; lafzın yüzeysel anlamını benimserler; tefsir ve tevile ihtiyaç olmadığını savunurlar. 92. B) Nazarî sûfî tefsir 93. A) Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek 94. D) Mecâz-ı Mürsel 95. B) Lafızda müteşabih 96. E) Malik b. Enes 97. C) Nesh 98. C) Çağdaş İsrâiliyat 99. E) Kur’ân bir yazılı-metin (kitap) olmaktan çok bir söz-metin (hitâp) hüviyetindedir. 100. E) Semantik
|