1. Aşağıdakilerden hangisi didaktik gaye taşıyan eserlerden biri değildir? A) Akâidnâme B) Kur’an tercümeleri C) Surnâme D) Menâsik-i Hac E) Siyer-i Nebi
2. Genellikle âşık edebiyatı, halk edebiyatı ve folklor ürünlerinin toplandığı anonim mahiyette bir mecmua türü olarak tarif edilen eserlere ne ad verilir? A) Tabakat B) Müntehebât C) Mesnevî D) Divan E) Cönk
3. Aşağıdakilerden hangisi tek bentli nazım şekillerinden biridir? A) Rubâi B) Muhammes C) Terkîb-bend D) Tesdis E) Mu’aşşer
4. Belâgatte bir düşüncenin gereğinden fazla sözle ifade edilmesine ne ad verilir? A) İntâk B) Teşbih C) Tevriye D) Itnâb E) Mecaz
5. Aşağıdakilerden hangisi Kutadgu Bilig’de temsilî karakterler ile sembolize edilen değerlerden biri değildir? A) İtaat B) Akıl C) Adalet D) Mutluluk E) Kanaat
6. Hacı Bektaş-ı Veli’nin “dört kapı, kırk makam” öğretisini temellendirdiği eser aşağıdakilerden hangisidir? A) Fatiha Suresi Tefsiri B) Besmele Şerhi C) Kitâbü’l-fevâid D) Velâyetnâme E) Makâlât
7. Aşağıdakilerden hangisi XVII. yüzyıl mutasavvıf şairlerden biridir? www.uyanangenclik.com A) Fehim-i Kadim B) Aziz Mahmud Hüdâyî C) Kadı Burhaneddin D) Âşık Paşa E) Osman Hulusi
8. XV. yüzyıl Türk İslam Edebiyatı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) İslamî Türk Edebiyatı'nın en meşhur eserleri bu yüzyılda yazılmıştır. B) Şairler Türkçeyi Arapça ve Farsçaya tercih etmişlerdir. C) Arapça ve Farsçadan yapılan tercümeler yavaşlamıştır. D) Anadolu'da ilk hamse sahibi şair bu yüzyılda yetişmiştir. E) Türk nesrinin en güzel örnekleri verilmeye başlanmıştır.
9. XX. yüzyıl Türk İslam Edebiyatı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Türk İslam Edebiyatı Tanzimat sonrasında hiçbir değişikliğe uğramadan günümüze kadar gelmiştir. B) Büyük Doğu, Edebiyat ve Mavera dergilerinde Türk İslam Edebiyatı geleneği devam ettirilmiştir. C) İsmet Özel, Necip Fazıl Kısakürek bu yüzyılda Türk İslam Edebiyatı sahasında eser veren şairlerdendir. D) Geleneksel edebiyatın yeniden, fakat öncekinden farklı bir tarzda gündeme gelişi Necip Fazıl Kısakürek ile başlar. E) Muhammed Lutfî, Osman Hulusi Efendi XX. yüzyılda klasik üslupla divan tertip eden Türk İslam Edebiyatı şairlerindendir.
10. Mensur olarak yazılan münâcâtlara ne ad verilir? A) Kasîde B) Terkîb-i bend C) Tazarru'-nâme D) Tercî-i bend E) Tegazzül
11. Münâcâtlar ile Tevhidler arasındaki fark aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir? A) Tevhîd Allah Teala ile münâcât ise Peygamber Efendimiz ile ilgili edebi türlerdendir. B) Tevhîdlerde Allah’ın varlığı ve birliği ele alınırken münâcâtlarda kulun kusuru, acziyeti vurgulanarak Allah’tan yardım istenir. C) Bir edebi eserde önce münâcât sonra tevhîd gelir. D) Tevhîdler sadece mensur olarak yazılırken münâcâtlar sadece manzum olarak yazılır. E) Tevhîdlerde Allah'ın zâtî ve sübûtî sıfatları yer alırken, münacaatlarda Allah'ın sıfatlarından söz edilmez.
12. Hilye türü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Sözlük anlamı olarak süs, ziynet, güzel yüz gibi anlamlara gelmektedir. B) Yaygınlaşmasında bazı manevî yardım ve korumaların gerçekleşmesi ümidine olan inanç etkilidir. C) İlk örnekleri olarak “Şemâil” türü eserler kabul edilir. D) En meşhur örneği Ganizâde Nâdirî tarafından kaleme alınmıştır. E) Tarikat ve din büyükleri için de hilye yazılmıştır.
13. Hz. Peygamber'i (s.a.s) methetmek için yazılan şiirlere ne ad verilir? A) Na't B) Medhiyye C) Miraciyye D) Şemâil E) Hilye
14. Kırk hadis türü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Bazı kırk hadis metinlerinin şerhlerinin yapıldığı da bilinmektedir. B) Arap edebiyatında bu tür için “hadîsü’l-erba’în” tabiri kullanılır. C) Bu türe Fars edebiyatında rastlanmaz. D) Manzum kırk hadisler olduğu gibi türün mensur örnekleri de mevcuttur. E) Manzum kırk hadisler daha çok kıt’a ve mesnevi nazım şekilleriyle yazılmıştır.
15. Tekkelerde ayinlerde, bazı dinî ve resmî törenlerde belli bir makamla okunan dualara ne ad verilir? A) Tevşih B) Tapuğ C) İstihraciyye D) Tevhid E) Gülbank
16. İlim ilim bilmekdür ilim kendin bilmekdür Sen kendüni bilmezsen yâ nice okumakdur Yukarıdaki dizeler tür bakımından aşağıdakilerden hangisine örnektir? A) Nutuk B) İlâhî C) Gülbank D) Devriyye E) Hikmet
17. Aşağıdaki eserlerden hangisi dinî-destani türlerden biri değildir? A) Saltuknâme B) Hamzanâme C) Dânişmendnâme D) Battalnâme E) Fetihnâme
18. Dinî destanî metinlerle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Çoğunlukla halkın anlayabileceği bir dille yazılmıştır. B) Manzum metinlerin yanı sıra mensur olanları da vardır. C) Tarih bilmi açısından doğrudan kaynak olarak kullanılabilir. D) Kahramanları genellikle gerçek kişilerden oluşur. E) Başlangıçta sözlü anlatıma dayanmakla beraber sonradan yazılı hale getirilmiştir.
19. Aşağıdakilerden hangisi menakıbnâmelerin özelliklerinden biri değildir? A) Müridleri bilgilendirme amacıyla yazılması B) Arapça ya da Farsçadan tercüme edilen eserler olması C) XIV. yüzyılın başlarından itibaren yazılmaya başlanması D) Çoğunlukla bir tarikat büyüğünün hayat hikâyesinin anlatılması E) Sade bir dille yazılması
20. Bir velînin hayatı çerçevesinde oluşmuş menkıbe veya kerametlerin anlatıldığı eserlere “Menâkıbnâme” denir. Buna göre aşağıdaki eserlerden hangisi din uğruna savaşanların hayatlarını ve manevî kuvvetlerini anlatan menâkıbnamelerden biri değildir? A) Battalnâme B) Gazavatnâme C) Hamzanâme D) Menâkıbü’l- Cevâhir E) Cenknâme
21. Din ve edebiyat ilişkisi ile ilgili aşağıdaki değerlendirmelerden hangisi yanlıştır? A) Edebiyat, dinin tanınmasına ve yayılmasına yardımcı olur. B) Din, edebiyata kaynaklık eder. C) Din, edebiyatın şekillendirdiği dil, ifade ve formlardan yararlanır. D) Kutsal metinler dine ve edebiyata kaynaklık eder. E) Edebiyat dinin temel kaynağıdır.
22. Kahramanları hep aynı olan aşk maceralarının anlatıldığı uzun manzumelere ne ad verilir? A) Kaside B) Mesnevi C) Divan D) Kıssa E) Hikâye
23. Belâgatte bir düşüncenin gereğinden fazla sözle ifade edilmesine ne ad verilir? A) İntâk B) Tevriye C) Teşbih D) Mecâz E) Itnâb
24. Ölçülü veya ölçüsüz bir satırlık nazım parçası olan en küçük nazım birimine ne ad verilir? A) Rubai B) Mısra C) Beyit D) Tahmis E) Müseddes
25. Süleyman Çelebi’nin ünlü eseri “Vesîletü’n-necât” ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Aruz vezniyle yazılmıştır. B) Mevlid türünün en meşhur örneğidir. C) Garipnâme ve Siyer-i Nebi isimli eserlerin izleri görülür. D) Sultan l.Bayezid’in isteği üzere kaleme alınmıştır. E) Hz. Muhammed’in diğer peygamberlere üstünlüğü anlatılmıştır.
26. "Dîvânu Lügati’t-Türk"ün yazılış amacı aşağıdakilerden hangisidir? A) Araplara Türkçeyi öğretmek B) Abbasi Halifesi Muktedî bi-Emrillah’ın talebi C) Türkçenin Arapçadan üstün olduğunu ispatlamak D) Arapların Türkçe öğrenme istekleri E) Arapçanın Türkler arasında yayılmasını engellemek
27. Aşağıdakilerden hangisi XX.yüzyılda geleneksel edebiyatı temsil eden dergilerden biri değildir? A) Dergah B) Diriliş C) Türk Edebiyatı D) Fecr-i Ati E) Edebiyat
28. Ahmet Yesevî’nin “Hikmet” adı verilen manzumeleri için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Hikmet söyleme geleneği Yesevî dervişleri tarafından devam ettirilmiştir. B) Hikmetler didaktik mahiyette şiirlerdir. C) Hikmetlerin ana unsurunu “dört kapı”, “kırk makam” oluşturmaktadır. D) Hikmetler sonradan “Divan-ı Hikmet” adı altında bir araya getirilmiştir. E) Türk tasavvuf edebiyatının ilk ürünleridir.
29. Türk İslam edebiyatı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Tasavvuf bu edebiyatın kaynaklarından biridir. B) Tanzimatla birlikte sona ermiştir. C) İlk iki ana kaynağı Kur’an-ı Kerim ve hadislerdir. D) Türk şair ve müelliflerinin oluşturduğu bir edebiyattır. E) Türklerin İslam’ı kabul etmeleriyle başlar.
30. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber ile ilgili edebi türlerden "siyer"in kaynaklarından biri değildir? A) Sahâbe rivayetleri B) Megâzi kitapları C) Hadîs-i şerif D) Ahbârü’l-Arab E) Kur’ân-ı Kerîm
31. Na’t ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Dört Halife için yazılan na’tlar da vardır. B) Edebiyatımızda ilk örneğine Kutadgu Bilig’de rastlanır. C) Çok na’t yazan şairlere na’t-hân denir. D) Bazı şiir mecmuaları na’tlara hasredilmiştir. E) Na’tlar daha çok kasîde nazım şekliyle yazılmıştır.
32. Edebiyatımızda kırk hadis geleneğinin ilk örneği aşağıdakilerden hangisidir? A) Arafâtu’l-Ârifîn B) Çihl Hadis C) Tuhfetu’l-İslâm D) Nehcü’l-ferâdîs E) Sıhhat-âbâd
33. Mutasavvıf şairler tarafından kaleme alınan ve vahdet-i vücûd felsefesinden söz edilen nazım türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Tevhid B) Münâcât C) Gazel D) Kasîde E) Esmâ-ı hüsnâ
34. Müslüman bir müellifin manzum eserine başlarken adet ve geleneğe uygun olarak takip ettiği sıra aşağıdakilerden hangisidir? A) Besmele, Hamdele, Salvele, Ammâ ba’d B) Besmele, Tevhid, Münâcât, Na’t, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb C) Besmele, Tevhid-Münâcât, Na’t D) Tevhid, Münâcât, Na’t, Ammâ ba’d E) Besmele, Hamdele, Salvele, Sebeb-i Te’lifi’l-Kitâb
35. İslam’ın etkisiyle Arap edebiyatında ortaya çıkan münâcât türü hangi yüzyıldan itibaren Türk şiirinde kullanılmaya başlamıştır? A) XI B) XII C) XIII D) XIV E) XV
36. “Mevlevi tekkelerinde zikir ve semâ sırasında okunmak üzere çeşitli makamlarda bestelenen şiirlerdir.” Yukarıda tanımı verilen ilahî türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Durak B) Tapuğ C) Nefes D) Cumhûr E) Âyin
37. Sûfi düşünürlere göre varoluşun sebebi aşağıdakilerden hangisidir? A) Dünyaya çeki düzen verme arzusu B) Yaratıcının gücünü gösterme niyeti C) Güzelliğin kendini gösterme arzusu D) Hayır ve şer ayrımını yapabilme çabası E) İnsanın dünya hayatında sınanması
38. Mukaddes değerler uğruna düşmanlara karşı yapılan savaşların anlatıldığı edebî tür aşağıdakilerden hangisidir? A) Gazavâtnâme B) Süleymannâme C) Sefernâme D) Fetihnâme E) Zafernâme
39. Aşağıdakilerden hangisi “Fetihnâmeler”de kullanılan üslup özelliklerinden biri değildir? A) Padişahın kudretini gösteren ifadelere yer verilir. B) Bazen tehdit içerikli ifadeler de kullanılmıştır. C) Diplomatik bir dil kullanılmıştır. D) Allah’a hamd ve Hz. Peygamber’e salât ile başlar. E) Sâde, basit bir dille yazılmıştır.
40. Aşağıdakilerden hangisi Yunus Emre’nin eserlerinden biridir? www.uyanangenclik.com A) Risâletü’n-Nushiyye B) Fakrnâme C) Vasf-ı Hâl D) Halilnâme E) Garibnâme
41. Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır? A) Süleyman Çelebi- Vesiletü’n-Necât B) Muhammed Bîcân- Muhammediye C) Eşrefoğlu Rûmî- Müzekki’n-Nüfûs D) Âşık Paşa- Garibnâme E) Ahmed Yesevi- Atabetü’l-Hakâyık
42. İslamlaşma dönemi Türk edebiyatı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Bu dönemdeki edebî faaliyetler, dinî kaynaklıdır. B) Dinî kültür ve düşünce de edebiyattan etkilenmiştir. C) Edebiyat ve din ayrı kurumlar olarak düşünülmüştür. D) Bu edebî anlayış tanzimat dönemine kadar devam etmiştir. E) Bu dönem edebiyatçılarına göre, edebî eser, ya lirik ya da didaktik olmalıdır.
43. Yunus Emre’nin mesnevi tarzında yazdığı eseri aşağıdakilerden hangisidir? A) Yûsuf u Züleyhâ B) Risâletü’n-nushiyye C) Leylâ vü Mecnûn D) Vesîletü’n-necât E) Mantıku’t-tayr
44. İslâm öncesi yazılı ve sözlü kaynaklardan geniş ölçüde istifade ile zenginleşen dinî kaynak aşağıdakilerden hangisidir? A) Akaid B) Fıkıh C) Tasavvuf D) Kısas-ı enbiyâ E) Hadis
45. Talim-i edebiyât aşağıdaki edebiyatçılardan hangisinin eseridir? A) Muallim Nâci B) Recâizâde Mahmud Ekrem C) Şeyh Gâlib D) Leskofçalış Gâlib E) Ahmed Midhat Paşa
46. Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatı şair ve yazarlarından biri değildir? A) Feridüddin Attar B) Gülşehrî C) Âşık Paşa D) Kadı Mustafa Darîr E) Süleyman Çelebi
47. “Yusuf u Züleyha”, “Mevlid-i Nebi”, “Leyla ile Mecnûn”, “Tuhfetü’l-uşşâk” ve “Kıyâfetnâme” isimli mesnevileriyle Anadolu’da “Hamse” geleneğinin temsilcisi olan şair aşağıdakilerden hangisidir? A) Dede Ömer Rûşenî B) Süleyman Çelebi C) Akşemseddin D) Hamdullah Hamdî E) Sinan Paşa
48. Edip Ahmet Yüknekî’nin “Atabetü’l-hakâyık” isimli eseri üslup özelliği bakımından aşağıdaki türlerden hangisine bir örnektir? A) Gazânâme B) Fezâilnâme C) Menakıbnâme D) Siyasetnâme E) Nasîhatnâme
49. XX. Yüzyılda geleneksel edebiyatın yeniden fakat öncekinden farklı bir tarzda gündeme gelişi aşağıdakilerden hangisi ile başlar? A) Necip Fazıl Kısakürek B) Mehmet Akif Ersoy C) Asaf Halet Çelebi D) Yahya Kemal Beyatlı E) Sezai Karakoç
50. XVIII. Yüzyılın edebi özelliklerinin en belirgini olan “Mahallileşme Akımı” hangi şair öncülüğünde başlamıştır? A) Nedim B) Şeyh Galib C) Tatavlalı Mahremî D) Nabî E) Edirneli Nazmî
51. Aşağıdaki gruplandırmalardan hangisinin tamamı Allah temasıyla ilgili edebî türlerdendir? A) Hilye-Na’t-Münâcât B) Esmâ-i Hüsnâ-Tevhid-Münâcât C) Fetihnâme-Gazavatnâme-Tevhid D) Esmâ-i Hüsnâ-Münâcât-Mirâciye E) İlahi-Esmâ-i Nebî-Esmâ-i Hüsnâ
52. Mensur eserlerde müellifin takip ettiği sıra aşağıdakilerden hangisidir? A) Besmele-Hamdele-Salvele-Ammâ Ba’dü B) Besmele- Ammâ Ba’dü- Hamdele-Salvele C) Ammâ Ba’dü-Besmele-Hamdele-Salvele D) Hamdele-Salvele-Besmele- Ammâ Ba’dü E) Salvele- Ammâ Ba’dü-Besmele-Hamdele
53. Bir nazım türü olan münacatın aynı zamanda mensur eserlerde karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? A) Besmele B) Hamdele C) Salvele D) Amma ba’d E) Sebeb-i telif
54. Aşağıdakilerden hangisi siyer türünün kaynakları arasında yer alır? A) Tezkiretü’l-evliyâ B) Tezkiretü’ş-şuarâ C) Megazi D) Maktel E) İhlâsnâme
55. Vesîletü’n-necât adlı eser aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir? A) Ahmed Fakih B) Fuzuli C) Şeyh Gâlib D) Nâbi E) Süleyman Çelebi
56. Divanlarda tevhid ve münâcatlardan sonra genellikle aşağıdaki türlerden hangisi yer alır? A) Esmâ-i Nebî B) Kısas-ı Enbiyâ C) Na’t D) Miraciye E) Hilye-i Nebî
57. Fetihnâmeler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Yabancı devletlere gönderilen fetihnâmeler diplomatik bir belge niteliğindedir. B) Düşmanlara gönderilen ağır ve küçültücü ifadeler içeren fetihnâmeler tehditnâme adıyla da anılır. C) Fetihnâmeler tarih bilimine kaynak oluştururlar. D) Fetihnâmelerde sade, külfetsiz bir dil kullanılmıştır. E) Fetihnâmeler hükümdarların iç ve dışta güçlerini gösterme amacına uygun olarak yazılırlar.
58. Kâtib Çelebi’nin, dönemin tartışmalarını ele alarak yorumladığı ünlü eseri aşağıdakilerden hangisidir? A) Keşfü’z-Zünun B) Kanunnâme C) Düsturu’l-Amel D) Cihannümâ E) Mizânü’l-Hakk
59. Bektaşi tekkelerinde daha çok âyin-i cemlerde saz eşliğinde okunan ilahi çeşidi aşağıdakilerden hangisidir? A) Cumhûr B) Durak C) Nefes D) Âyin E) Tapuğ 60. Aşağıdakilerden hangisi Kasîde-i Tâiyye isimli eseri tercüme, tahmis ve şerh edilerek tasavvuf edebiyatı içerisinde bir çığır açan meşhur Arap şairidir? A) Amr b. Külsûm B) Hassan b. Sâbit C) İmam Busûrî D) Ömer b. Fâriz E) Kâb b. Zuheyr
61. Din ve edebiyat ilişkisi ile ilgili yapılan değerlendirmelerden hangisi yanlıştır? A) Edebiyat, dinin tanınmasına ve yayılmasına yardımcı olur. B) Din, edebiyatın şekillendirdiği dil, ifade ve formlardan yararlanır. C) Din, edebiyata kaynaklık eder. D) Edebiyat dinin temel kaynağıdır. E) Kutsal metinler dine ve edebiyata kaynaklık eder.
62. Eski Türk dinini “toyunizm” adıyla nitelendirerek millî bir din tasavvur eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir? A) Ziya Gökalp B) Fuad Köprülü C) Tevfik Fikret D) Namık Kemal E) Abdulkadir İnan
63. Aşağıdakilerden hangisi Türk-İslâm edebiyatı metinlerinin kaynaklarından biri değildir? A) Koşma B) Cönk C) Hadis D) Miraciye E) Şehnâme
64. Şekil, konu ve ezgi özellikleri bakımından Türk halk edebiyatında en çok kullanılan nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir? A) Tuyuğ B) Rubai C) Koşma D) Şarkı E) Türkü
65. Aşağıdakilerden hangisi istiâre çeşitlerinden biri değildir? A) Mücmel B) Mekniyye C) Musarraha D) Mürekkeb E) Temsiliyye 66. Aşağıdakilerden hangisi Süleyman Çelebi’nin mevlit olarak meşhur olan eserinin adıdır? A) Kitâbü’n-necât B) Envârü’l-âşıkîn C) Vesîletü’n-necât D) Muhammediye E) Sîretü’n-nebî
67. Altı yüz beyitlik didaktik bir mesnevi olan Risâletü’n-nushiyye aşağıdaki şairlerden hangisine aittir? A) Mevlana B) Sultan Veled C) Şeyyad Hamza D) Yunus Emre E) Ahmed Fakih
68. Edip Ahmet Yüknekî’nin “Atabetü’l-hakâyık” isimli eseri üslup özelliği bakımından aşağıdaki türlerden hangisine bir örnektir? A) Gazânâme B) Nasîhatnâme C) Fezâilnâme D) Menakıbnâme E) Siyasetnâme
69. Mahallileşme Akımının öncüsü aşağıdakilerden hangisidir? A) Nedim B) Haşmet C) Surûri D) İsmail Efendi E) Abdullah Efendi
70. Aşağıdakilerden hangisi XVI. Yüzyıl tezkirecilerinden biri değildir? A) Sehî Bey B) Feridun Bey C) Latîfî D) Âşık Çelebi E) Kınalızade Hasan Çelebi
71. XVIII. Yüzyıl tasavvuf şiiri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Sonraki dönem mutasavvıf şairleri etkileyen güçlü şairler yetişmiştir. B) Lale Devri’nin etkisiyle genel bir duraklama söz konusu olmuştur. C) Dil ve söyleyiş tarzı açısından özgün eserlerin sayısında azalma olmuştur. D) Eserlerde, kelime kullanımında tekrara çokça yer verilmiştir. E) Özgün olmayan ilahiler yazılmıştır.
72. Türk İslam Edebiyatının en tanınmış eserlerinden olan Muhammediye aşağıdaki şairlerden hangisine aittir? A) Ahmed Yesevî B) Yazıcıoğlu Mehmed C) Yunus Emre D) Süleyman Çelebî E) Ahmed Cevdet Paşa
73. Esmaü’l-hüsna ifadesinin geçtiği dört sure aşağıdakilerden hangisidir? A) Fatiha-Bakara-Al-i İmran-Nisa B) Yusuf-Ra’d-İbrahim-Hicr-Nahl C) Tâhâ-Enbiya-Hac-Mü’minun D) Araf-İsra-Tâhâ-Haşr E) İsrâ-Kehf-Meryem-Tâhâ
74. Yazdığı Hicret-i Nebi adlı eseriyle tanınan şâir aşağıdakilerden hangisidir? A) Süleyman Çelebi B) Yazıcıoğlu Ahmed C) Ahmedî D) Sünbülzâde Vehbî E) Süleyman Nahîfi
75. Türk edebiyatında Hz. Peygamber’in fizikî özelliklerini, vasıflarını ve güzelliklerini anlatan edebî eserlere ne ad verilir? A) Maktel B) Esmâ-i Nebî C) Hilye D) Mevlid E) Siyer
76. Türk edebiyatındaki en eski Türkçe siyerin müellifi aşağıdakilerden hangisidir? A) Kaşgarlı Mahmud B) Yunus Emre C) Mevlâna D) Âşık Paşa E) Mustafa Darîr
77. Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatındaki dinî-destânî nitelikteki eserlerin ortak özelliklerinden biri değildir? A) Gazi-mücahit komutanların yiğitlik, fedakârlık ve kerametleri üzerine kurulu olması B) Başlangıçta sözlü olup sonradan yazıya aktarılmış olması C) Eski İran kahramanlarının destansı hikâyeleri örnek alınmış olması D) Abartılı bir üslup kullanılmış olması E) Destan kahramanları halk üzerinde olumlu tesir bırakmış gerçek kişiler olması
78. Aşağıdakilerden hangisi menâkıbnâme türlerinden biri değildir? A) Hamzanâme B) Battalnâme C) Gazavatnâme D) Cenknâme E) Fakrnâme
79. Aşağıdakilerden hangisi menâkıbnâmelerin özelliklerinden biri değildir? A) Tarikat önderlerinin hayat hikâyelerinin müridlere anlatılması ihtiyacından doğması B) Tek bir tarikat önderinin hayatı anlatıldığı gibi bir tarikat zümresi hakkında bilgi veren Menâkıbnâmelerin de olması C) Bilgin kişilikleriyle ün yapmış bazı devlet görevlilerine ait Menâkıbnâmelerin de bulunması D) Menâkıbnâmelerin ilk örnekleri Arapça ve Farsçadan çeviri suretiyle meydana getirilmesi E) Menâkıbnâmelerin genellikle mensur olarak sade bir dille yazılması
80. İbnü’l-Arabi ve Mevlana’nın tasavvufî görüşlerine hakim olan düşünce sistemine ne ad verilir? A) Vahdet-i Mevcûd B) Melamilik C) Batınilik D) Vahdet-i Şühûd E) Vahdet-i Vücûd
81. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat döneminde düz yazıda kullanılmaya başlanan yeni türlerden biri değildir? A) Mektup B) Makale C) Roman D) Tiyatro E) Fıkra
82. Aşağıdakilerden hangisi, İslâm inancını, düşüncesini ve değerlerini yayma (tebliğ) niyetiyle yazılan eserlerdendir? A) Mantıku’t-Tayr B) Hüsn ü Aşk C) Atabetü’l-Hakâyık D) Divanü Lügâti’t-Türk E) Gül ü Bülbül
83. Günümüzdeki ansiklopedik biyografi kitaplarına benzeyen Türk-İslâm edebiyatı kaynağı aşağıdakilerden hangisidir? A) Antoloji B) Menâkıbnâme C) Cönk D) Mecmua E) Tezkire
84. Aşağıdaki nazım şekillerinden hangisi divan edebiyatındaki tuyuğun karşılığıdır? A) Kıta B) Mâni C) Terci-bend D) Mesnevi E) Koşma
85. En açık, akıcı, zamanında ve yerli yerinde söz söyleme/yazma kâidelerini inceleyen ilmî disipline ne ad verilir? A) Usûl-i kitâbet B) İnşâ C) Belâgat D) Tevriye E) Mecâz-ı mürsel
86. Yedi meclis anlamına gelen Mecalis-i Seb’a adlı eser aşağıdakilerden hangisine aittir? A) Aşık Paşa B) Mevlana C) Ahmed Yesevi D) Yunus Emre E) Ahmed Fakih
87. “Garibnâme” isimli eser ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Âşık Paşa tarafından yazılmıştır. B) Yaklaşık 12000 beyitten meydana gelmiştir. C) Manzum siyer özelliği taşımaktadır. D) Süleyman Çelebi’nin mevlidine kaynaklık etmiştir. E) Türkçenin önemini içeren beyitler bulunmaktadır.
88. Altı yüz beyitlik didaktik bir mesnevi olan Risâletü’n-nushiyye aşağıdaki şairlerden hangisine aittir? A) Mevlana B) Sultan Veled C) Şeyyad Hamza D) Ahmed Fakih E) Yunus Emre
89. Aşağıdakilerden hangisi XVII. Yüzyıl şairlerinden biri değildir? www.uyanangenclik.com A) Zâtî B) Nabî C) Neşâtî D) Nailî E) Şeyhülislam Yahya
90. Türkî-i basit hareketinin öncüsü kabul edilen şair aşağıdakilerden hangisidir? A) Kara Fazlı B) Taşlıcalı Yahya C) Hoca Sadeddin D) Lâmiî Çelebi E) Tatavlılı Mahremî
91. Aşağıdakilerden hangisi XVI. Yüzyıl mutasavvıf şairlerinden biridir? A) İbrahim Gülşenî B) Niyazi Mısrî C) Üsküdarlı Haşim D) Aziz Mahmud Hüdayî E) Yunus Emre 92. Allah’ın birliği ve yüceliği konusunda yazılan manzûm ve mensûr eserlere ne ad verilir? A) Münâcât B) Esmâ-ı hüsnâ C) Na‘t D) Tevhid E) Hilye
93. Esmâ-ı hüsnâ ile ilgili en çok eser verilen dil aşağıdakilerden hangisidir? A) Arapça B) Farsça C) Türkçe D) Osmanlıca E) Urduca
94. Aşağıdakilerden hangisi Tevhîdlerde yer alan Allah’ın zâtî sıfatlarından biridir? A) Hayat B) Vahdâniyet C) Basar D) Kudret E) İlim 95. Yalnızca Nat’lardan oluşan divanlar kaçıncı yüz yıldan itibaren tertip edilmeye başlanmıştır? A) X. B) XI. C) XVI. D) XVII. E) XX.
96. Hz. Peygamber’i methetmek için yazılan şiirlere ne ad verilir? A) Hilye B) Esmâ-i Nebî C) Na’t D) Tevhid E) Fahriyye
97. Aşağıdakilerden hangisi XIV. yüz yıldan itibaren görülmeye başlanan cenknâmelerin önemli temsilcilerinden biri değildir? A) Yusuf-ı Meddah B) Tursun Fakih C) Kirdeci Ali D) Hafız Osman E) Begpazarlı Maazoğlu Hasan 98. Dinî-destânî metinlerin muhtevasında aşağıdaki unsurlardan hangisi bulunmaz? A) Kahramanlık B) Fedakârlık C) Keramet motifleri D) Ganimet arzusu E) Cihad ve Gaza ruhu
99. Aşağıdakilerden hangisi tekke geleneğini ve tarihini aktaran manzum ve mensur eserler arasında yer almaz? A) Velâyetnâme B) Mansûrnâme C) Tezkiretü’l-evliya D) Menakıbnâme E) İhlâsnâme
100. Tekkelerde cemaat halinde okunan ilâhilere ne ad verilir? A) Ayin B) Cumhûr C) Tapuğ D) Nefes E) Duraklar
[b]CEVAP ANAHTARI[/b] 1. C) Surnâme 2. E) Cönk 3. A) Rubâi 4. D) Itnâb 5. A) İtaat 6. E) Makâlât 7. B) Aziz Mahmud Hüdâyî 8. C) Arapça ve Farsçadan yapılan tercümeler yavaşlamıştır. 9. A) Türk İslam Edebiyatı Tanzimat sonrasında hiçbir değişikliğe uğramadan günümüze kadar gelmiştir. 10. C) Tazarru'-nâme 11. B) Tevhîdlerde Allah’ın varlığı ve birliği ele alınırken münâcâtlarda kulun kusuru, acziyeti vurgulanarak Allah’tan yardım istenir. 12. D) En meşhur örneği Ganizâde Nâdirî tarafından kaleme alınmıştır. 13. A) Na't 14. C) Bu türe Fars edebiyatında rastlanmaz. 15. E) Gülbank 16. B) İlâhî 17. E) Fetihnâme 18. C) Tarih bilmi açısından doğrudan kaynak olarak kullanılabilir. 19. B) Arapça ya da Farsçadan tercüme edilen eserler olması 20. D) Menâkıbü’l- Cevâhir 21. E) Edebiyat dinin temel kaynağıdır. 22. B) Mesnevi 23. E) Itnâb 24. B) Mısra 25. D) Sultan l.Bayezid’in isteği üzere kaleme alınmıştır. 26. A) Araplara Türkçeyi öğretmek 27. D) Fecr-i Ati 28. C) Hikmetlerin ana unsurunu “dört kapı”, “kırk makam” oluşturmaktadır. 29. B) Tanzimatla birlikte sona ermiştir. 30. D) Ahbârü’l-Arab 31. C) Çok na’t yazan şairlere na’t-hân denir. 32. D) Nehcü’l-ferâdîs 33. A) Tevhid 34. B) Besmele, Tevhid, Münâcât, Na’t, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb 35. B) XII 36. E) Âyin 37. C) Güzelliğin kendini gösterme arzusu 38. A) Gazavâtnâme 39. E) Sâde, basit bir dille yazılmıştır. 40. A) Risâletü’n-Nushiyye 41. E) Ahmed Yesevi- Atabetü’l-Hakâyık 42. C) Edebiyat ve din ayrı kurumlar olarak düşünülmüştür. 43. B) Risâletü’n-nushiyye 44. D) Kısas-ı enbiyâ 45. B) Recâizâde Mahmud Ekrem 46. A) Feridüddin Attar 47. D) Hamdullah Hamdî 48. E) Nasîhatnâme 49. A) Necip Fazıl Kısakürek 50. A) Nedim 51. B) Esmâ-i Hüsnâ-Tevhid-Münâcât 52. A) Besmele-Hamdele-Salvele-Ammâ Ba’dü 53. B) Hamdele 54. C) Megazi 55. E) Süleyman Çelebi 56. C) Na’t 57. D) Fetihnâmelerde sade, külfetsiz bir dil kullanılmıştır. 58. E) Mizânü’l-Hakk 59. C) Nefes 60. D) Ömer b. Fâriz 61. D) Edebiyat dinin temel kaynağıdır. 62. A) Ziya Gökalp 63. B) Cönk 64. C) Koşma 65. A) Mücmel 66. C) Vesîletü’n-necât 67. D) Yunus Emre 68. B) Nasîhatnâme 69. A) Nedim 70. B) Feridun Bey 71. A) Sonraki dönem mutasavvıf şairleri etkileyen güçlü şairler yetişmiştir. 72. B) Yazıcıoğlu Mehmed 73. D) Araf-İsra-Tâhâ-Haşr 74. E) Süleyman Nahîfi 75. C) Hilye 76. E) Mustafa Darîr 77. C) Eski İran kahramanlarının destansı hikâyeleri örnek alınmış olması 78. E) Fakrnâme 79. D) Menâkıbnâmelerin ilk örnekleri Arapça ve Farsçadan çeviri suretiyle meydana getirilmesi 80. E) Vahdet-i Vücûd 81. A) Mektup www.uyanangenclik.com 82. C) Atabetü’l-Hakâyık 83. E) Tezkire 84. B) Mâni 85. C) Belâgat 86. B) Mevlana 87. C) Manzum siyer özelliği taşımaktadır. 88. E) Yunus Emre 89. A) Zâtî 90. E) Tatavlılı Mahremî 91. A) İbrahim Gülşenî 92. D) Tevhid 93. A) Arapça 94. B) Vahdâniyet 95. D) XVII. 96. C) Na’t 97. D) Hafız Osman 98. D) Ganimet arzusu 99. E) İhlâsnâme 100. B) Cumhûr
|