HESAP TABLOLARI VE YAZILIMLAR 1. İlk hesap tablosu, kaç yılında ve kim tarafından oluşturuldu? Cevap: 1961 yılında Profesör Richard Mattessich tarafından ilk kez bir muhasebe hesap tablosu ana bilgisayar üzerinde programlanarak bir tablo olarak oluşturuldu.
2. Hesap tablosu kavramını tanımlayınız. Cevap: Bu kavram muhasebe terminolojisinde, satır ve sütunlardan oluşan geniş bir sayfada organizasyonun tüm işlemlerini göstermek ve incelemek için kullanılan belgeye verilen addır.
3. Hesap tablosu hangi amaçla kullanılır? Cevap: Hesap tablosu kullanıcıların verilerini tablo yapısında organize ederek veriler üzerinde hesaplama, analiz ve raporlama yapmalarını sağlayan genel amaçlı uygulama yazılımlarıdır.
4. Hesap tablolarının kullanım alanları nelerdir? Cevap: Formlar Listeler Finans ve muhasebe işlemleri İstatistiksel analiz Karar destek sistemi Bilgi sistemi
5. Hesap tablolarının kullanım alanlarından “Formlar” hakkında bilgi veriniz. Cevap: Kâğıt üzerine ya da bilgisayar ekranından veri toplamak amacıyla oluşturulan formların tasarımında kullanılır. Envanter giriş formu, performans ölçüm formu, hasta bilgi formu, iş başvuru formu, değerlendirme formu bu tür kullanıma örnek verilebilir.
6. Hesap tablolarının kullanım alanlarından “Listeler” hakkında bilgi veriniz. Cevap: Veriler sayı içermese de liste oluşturmak için hesap tabloları kullanışlı yazılımlardır. Alışveriş listesi, telefon listesi, sınıf yoklama listesi, kitap listesi hesap tablolarında kolayca oluşturularak çıktısı alınabilir.
7. Hesap tablolarının kullanım alanlarından “Finans ve Muhasebe İşlemleri” hakkında bilgi veriniz. Cevap: Faturalama, bütçeleme, hesap özetleme, maliyet tahmin etme, ödeme sistemi gibi işlemlerde hesap tablosu yazılımları kullanılmaktadır. Ayrıca bu değerlere ait grafiklerin oluşturulması, rapor düzenlemesi için hesap tabloları uygun yazılımlarıdır.
8. Hesap tablolarının kullanım alanlarından “İstatistiksel Analiz” hakkında bilgi veriniz. Cevap: Hesap tablolarının gelişmiş özellikleri kullanılarak belirli istatistiksel analizlerinin yapılması mümkündür. Hesap tablolarının işlev kütüphanelerinde bulunan istatistik işlevleri ve özel eklentiler bu ihtiyacı karşılayabilmektedir.
9. Hesap tablolarının kullanım alanlarından “Karar Destek Sistemi” hakkında bilgi veriniz? Cevap: Hesap tabloları sistemlerde karşılaşılan problemlerin çözülmesine yönelik olarak matematiksel modellerin oluşturulması ve çözümü için kullanılan özellikler içerir. Özellikle “ what-if ” analizleri için uygun bir hesaplama aracıdır. Doğrusal programlama, ağ analizi, amaç programlama, simülasyon ve kuyruk modelleri hesap tablolarında çözülebilmektedir.
10. “What if analizleri” hakkında bilgi veriniz. Cevap: What if analizleri, var olan bir problemin çözümünde karar değişkenlerinin farklı değerleri için hızlı bir şekilde sonucu hesaplayarak karar vericiye alternatifler hakkında bilgi sunan analiz tekniğidir.
11. Hesap tablolarının kullanım alanlarından “Bilgi Sistemi” hakkında bilgi veriniz? Cevap: Küçük işletmelerde ya da organizasyonlarda hesap tabloları bir bilgi sistemi gibi kullanılabilmektedir. Örneğin öğrenci sayısı az olan okullarda öğrenciler, dersler ve notları hesap tablolarında depolanmakta, işlenmekte ve raporlanmaktadır.
12. Hesap tabloları neden yaygın olarak kullanılmaktadır? Cevap: Hesap tabloları, kolay ve hızlı kullanım özellikleri ile hesaplama, özetleme, sıralama, analiz, görselleştirilme amacıyla yaygın olarak kullanılmaktadır.
13. Hesap tablosu yazılımları işleyiş açısından kaç sınıfa ayrılır? Cevap: Hesap tablosu yazılımlarını işleyiş açısından “çevrim içi uygulamalar” ve “masaüstü uygulamalar” olarak sınıflanabilmektedir.
14. Çevrim içi hesap tablolarını kullanan yazılımlar nelerdir? Cevap: Google e-tablo Microsoft Office 365 Excel
15. Masaüstü hesap tablolarını kullanan yazılımlar nelerdir? Cevap: Microsoft Excel OpenOffice Calc Numbers LibreOffice Calc Lotus 1-2-3
TABLOLARIN OLUŞTURULMASI VE DÜZENLENMESİ
16. “Hücre kürsörü” nedir? Cevap: Hücre kürsörü, ekrandaki tablo üzerinde etkin olan hücreyi göstermek amacıyla farklı renkte işaret edilen hücreyi ifade etmektedir.
17. “Sol ok” kısa yolu kürsöre nereye taşır? Cevap: Kürsörü bir sola hareket ettirir.
18. “Sağ ok” kısa yolu kürsöre nereye taşır? Cevap: Kürsörü bir sağa hareket ettirir.
19. “Yukarı ok” kısa yolu kürsöre nereye taşır? Cevap: Kürsörü bir yukarıya hareket ettirir.
20. “Aşağı ok” kısa yolu kürsöre nereye taşır? Cevap: Kürsörü bir aşağıya hareket ettirir.
[html]
[/html]
21. “Ctrl+Home” kısa yolu kürsöre nereye taşır? Cevap: Kürsörü A1 hücresine hareket ettirir.
22. “Ctrl+End” kısa yolu kürsöre nereye taşır? Cevap: Kürsörü kullanılan aralıkta son hücreye hareket ettirir.
23. “Page Down” kısa yolu kürsöre nereye taşır? Cevap: Kürsörü bir ekran aşağıya hareket ettirir.
24. “Page Up” kısa yolu kürsöre nereye taşır? Cevap: Kürsörü bir ekran yukarı hareket ettirir.
25. “Ctrl+C” kısa yolu ne iş yapar? Cevap: İlgili (seçilmiş) hücre veya hücreleri kopyalar.
26. “Ctrl+P” kısa yolu ne iş yapar? Cevap: Kopyalanmış hücre veya hücreleri yapıştırır.
27. “Ctrl+X” kısa yolu ne iş yapar? Cevap: İlgili (seçilmiş) hücre veya hücreleri keser.
28. Excel yazılımında kullanılan “dış veri kaynakları” hakkında bilgi veriniz. Cevap: Excel yazılımında dış veri kaynakları için veri sekmesinin sol kısmında bulunan dış veri alma fonksiyonlarının kullanılması gerekmektedir. MS Access, metin dosyası, web sayfaları, SQL Server veri tabanı, XML gibi birçok veri kaynağından talep edilen veriler hesap tablosuna alınabilmekte ya da bağlanabilmektedir. Dış veri kaynağının bir hesap tablosuna bağlanması demek verilerin dinamik olarak bağlı olunan veri kaynağından güncellenebilmesi anlamına gelmektedir.
29. “Ctrl+P” kısa yolu ne iş yapar? Cevap: Kopyalanmış hücre veya hücreleri yapıştırır.
30. “Ctrl+X” kısa yolu ne iş yapar? Cevap: İlgili (seçilmiş) hücre veya hücreleri keser.
31. “Ctrl+l” kısa yolu ne iş yapar? Cevap: Seçili olan hücre veya hücrelerin biçimlendirilmesi için menüyü açar.
32. “Hücre Biçimlendir” menüsü sekmelerinde hangi işlevler bulunur? Cevap: Hücre Biçimlendir” menüsünün sekmelerinde yer alan “Sayı”, “Hizalama”,“Kenarlık” ve “Dolgu” bölümleri bir hücrenin biçimlendirilmesi için gerekli işlevleri sağ- larlar.
33. “Hücre Biçimlendir” menüsündeki “Hizalama” sekmesi hangi işlevlerde bulunur? Cevap: Verinin hücre içinde yerleştirileceği konumu, yönlendirme biçimini ve metin denetimi ayarlamalarının yapılacağı sekmedir. Genellikle bir ayarlama yapılmaz ise metin veriler hücrenin sol alta sayısal veriler ise hücrenin sağ alt kısmına yerleştirilir.
34. “Hücre Biçimlendir” menüsündeki “Yazı Tipi” sekmesi hangi işlevlerde bulunur? Cevap: Hücre içinde görüntülenecek verinin yazı tipi, büyüklüğü, rengi ve vurgu türünü (kalın, italik) belirleyen biçimlemedir. Ayrıca metinlerin alt simge, üst simge gibi efektleri genellikle yazı tipi kısmından ayarlanabilmektedir.
35. “Hücre Biçimlendir” menüsündeki “Kenarlık ve Dolgu” sekmesi hangi işlevlerde bulunur? Cevap: Tablonun şekillendirilmesinde kenarlıklar ve dolgu da mutlaka bilinmesi gereken biçimlendirme işlevleridir. Bir hücrenin ya da seçilmiş hücrelerin kenarlıklarındaki çizgilerin kalınlığı, şekli ve rengi bu kısımdan belirlenebilir. Hücrenin zemin rengi ya da başka bir ifade ile dolgu renginin belirlenmesi için birçok farklı seçenek sunulmaktadır.
36. “Koşullu Biçimlendirme” özelliği hakkında bilgi veriniz. Cevap: Koşullu biçimlendirme de hesap tablosu yazılımlarının tamamı tarafından desteklenen bir özelliktir. Bu biçimlendirme şekli sayesinde kullanıcılar veri içinde dikkat çekmek istedikleri değerleri önceden belirledikleri ayarlamalar ile tanımlarlar. Örneğin, değerin 0’dan küçük olması durumunda yazı rengini kırmızı ve koyu ayarlanması. Bu özellik ile hatalı veri girişini engelleyebildiği gibi verinin büyüklüğü görsel olarak anında ölçeklenebilmektedir. Hücre içindeki verinin metin olması durumunda ise biçimin her bir içeriğe göre teker teker tanımlanması gerekmektedir.
FORMÜLLER VE İŞLEVLER
37. Excel’de bir formül yazmak için yapılması gereken ilk olarak ne yapılmalıdır? Cevap: Bir hücreye formül tanımlamak için, öncelikle o hücrenin ilk karakterinde “eşittir” (=) işlecinin kullanılması gerekmektedir. Örneğin, bir hücreye “2+2” ifadesi girildiğinde görüntülenen yine “2+2” olan bir metin olacaktır. Ancak, aynı ifade eşittir sembolü ile girdiğinde (“=2+2”) görüntülenen “4” ifadesi yani işlemin sonucu olacaktır.
38. Hesap tablolarında bir formül yazılırken kullanılabilen operatörler (işlemler) kaç sınıfta toplanmıştır ve nelerdir? Cevap: Üç sınıfta toplanmıştır: Aritmetik Karşılaştırma Referans
39. Hesap tablolarında bir formül yazılırken kullanılabilen “aritmetik operatörleri (işlemleri)” nelerdir? Cevap: Toplama (+) Çıkarma (-) Çarpma (*) Bölme (/) Yüzde (%) Üs (^)
40. Hesap tablolarında bir formül yazılırken kullanılabilen “karşılaştırma operatörleri (işlemleri)” nelerdir? Cevap: Eşit (=) Büyük (>) Büyük eşit (>=) Küçük (<) Küçük eşit (<=) Eşit değil (< >)
41. Hesap tablolarında bir formül yazılırken kullanılabilen “referans operatörleri (işlemleri) nelerdir? Cevap: Aralık (:) Ayraç (;) Kesişim (boşluk)
42. Hücre referanslarında kulanılan “ $ “ işaretinin anlamı nedir? Cevap: Hücre referanslarında satır ya da sütun ifadelerinin önüne koyulan $ işareti, ilgili referansın başka sütunlara kopyalanması esnasında sabit kalmasını sağlamaktadır. $ sembolü bu kullanımıyla yaygın kullanılan tüm hesap tablolarında aynı şekilde kullanılmaktadır.
43. Hesap tablolarında kullanılan farklı amaçlara yönelik işlevler nelerdir? Cevap: Arama ve Başvuru: Verileri tablo üzerinde aramaya yönelik olarak hazırlanan iş- levleri, Finansal: Faiz, ödeme, aşınma payı gibi finansal hesaplamalarla ilgili işlevleri, • İstatistiksel: İstatistikle ilgili testleri, dağılımlar ve olasılık hesaplarını içeren işlevleri, Trigonometri: Trigonometri ve matematik işlevleri, Bilgi: Veri hataları ve kontrol işlevleri.
44. Aşağıda verilen hesap tablosunda “Tutar” ve “Toplam” sonuçlarını bulunuz. Cevap:
45. Aşağıda verilen hesap tablosunda “Oran” sonuçlarını bulunuz. Cevap:
46. “#SAYI/0!” hata uyarısının açıklaması nedir? Cevap: Sıfıra bölme hatası.
47. “#DEĞER!” hata uyarısının açıklaması nedir? Cevap: İşlevlere hatalı veri türünün parametre olarak girilmesi.
48. “#BAŞV!” hata uyarısının açıklaması nedir? Cevap: Formülde hatalı referans yazımı.
49. “#YOK” hata uyarısının açıklaması nedir? Cevap: Bir arama işlevinin değer bulamaması.
50. “#AD?” hata uyarısının açıklaması nedir? Cevap: Hatalı ad kullanımı.
VERİ LİSTELERİ İLE ÇALIŞMAK
51. “Veri listesi” kavramını açıklayınız. Cevap: “Veri listeleri”, gerçek dünya varlıklarının dijital ortamda ifade edilmelerinde kullanılan iki boyutlu tablolar olarak tanımlanabilir. Bu tabloların dikey boyutu yani satırları listelemek istediğimiz nesneleri, yatay boyutu ise diğer bir deyişle sütunları ilgili nesnenin ilgilendiğimiz özelliklerini temsil eder.
52. “Kayıt” ve “Alan” kavramlarını açıklayınız. Cevap: Veri tabanları tablolarına benzeyen Veri listesinin veri tabanı terminolojisinde satırlara “kayıt”, sütunlara ise “alan” adı verilmektedir.
53. “Hesaplanmış alan” kavramlarını açıklayınız. Cevap: Bir listedeki mevcut alanlardan (sütunlardan) hesaplanarak elde edilmiş yeni alana “hesaplanmış alan” denir.
54. Bir “listenin sıralanması” için izlenmesi gereken adımları açıklayınız. Cevap: • Öncelikle sıralanacak listenin tüm satır ve sütunları seçilir. • Daha sonra genellikle veri menüsünde yer alan sırala komutu seçilir. • Sıralamanın yapılacağı sütunlar sırası ile seçilir. •Sıralamanın hücrenin hangi özelliğine göre yapılacağı belirlenir. • Sıralama düzeni seçilir. Sıralanacak alanlar artan ya da azalan sıralanabilir. • Sırala komutu tamamlanır.
55. “Filtreleme” kavramını açıklayınız. Cevap: Mevcut veri listesinin istenilen koşullara uyan alt kümelerini elde etme işlemine “Filtreleme” denir.
56. Hesap tablolarında filtreleme işleminin aşamalarını yazınız. Cevap: Hesap tablolarında bir veri listesini filtrelemek için veri listesinin tamamı seçilerek aşağıdaki komutlar sırası ile uygulanır: 1. Filtreleme işlemi sonrası sütun başlıklarının sağında beliren oklara basılarak filtreleme seçenekleri görüntülenir. 2. Seçilen alanda yer alan veriye göre filtre özellikleri seçilir. 3. Filtreleme türü belirlenir (büyük, küçük, arasında, içerir vb.) 4. Filtre değerleri girilerek işlem tamamlanır.
GRAFİK VE ÖZET TABLOLARLA ÇALIŞMAK
57. Hesap tablolarının çizimini desteklediği grafik türleri hangileridir? Cevap: Sütun grafik Çubuk grafik Pasta grafik Alan grafiği Çizgi grafiği Dağılım grafiği Radar grafiği
58. “Özet(Pivot) Tablo” kavramını açıklayınız. Cevap: Özet(Pivot) tablo, veri listelerini özetlemede hızlı ve kolay kullanıma sahip yaygın bir araçtır. Özet tablolar listelerdeki sütun başlıklarının bir tablo üzerine yerleştirilerek o alanlardaki verilerin sayılması, toplanması ya da birtakım hesapların yapılmasını otomatik olarak gerçekleştirirler.
59. Hesap tablolarında “Özet tablo” oluşturma aşamalarını yazınız. Cevap: 1. Özet tablosu hazırlanacak verinin seçilmesi, 2. Özet tablo komutunun seçilmesi, 3. Özet tablonun nereye oluşturulacağının seçilmesi (yeni bir sayfada ya da aynı sayfada başka bir konuma), 4. Listenin sütun başlıklarından oluşan alan adlarını özet tablo şablonda ilgili yere yerleştirilmesi ve hesaplama seçenlerinin belirlenmesi.
|