İslam Ahlak Esasları - Çıkmış Soruları ve Cevapları 1

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Aşağıdakilerden hangisi dinin klasik tanımında bulunan ifadelerden biri değildir?
A) Akıl sahiplerine hitap eder.
B) İlahi bir vaz’dır.
C) Hüsn-i ihtiyarı gerektirir.
D) İnsani bir tecrübedir.
E) İnsanları hayırlara sevk eder.

2. Aşağıdakilerden hangisi ahlak felsefesinin konularından biri değildir?
A) Norm
B) Ahlaki ilkeler
C) Ahlaki fiillerin failleri
D) İrade özgürlüğü
E) İnsan

3. Peygamberlerin insanlığa öğrettikleri hayat düzenine genel olarak ne ad verilir?
A) Gelenek
B) Ahlak
C) Din
D) Töre
E) Kanun

4. İslam ahlakına göre bir fiile ahlaki statü kazandıran aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fiilin faydalı olması
B) Hz. Peygamber’in o fiili gerçekleştirmiş olması
C) Fiilin, Hz. Peygamber onu gerçekleştirmeden önce zaten iyi olması
D) Fiilin, mevcut kültür anlayışına uygun olması
E) Fiilin, insanlar tarafından beğenilmesi

5. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakında kaynak değerine sahip değildir?
A) Müslümanların doğruluğu üzerinde ittifak ettikleri pratikler
B) Hz. Peygamber’in uygulamaları
C) Kur’an-ı Kerim
D) İlmî veriler
E) Sahabilerin Hz. Peygamber’den nakilleri

6. İslam ahlakında kaynak olarak “tevatür” ne anlama gelir?
A) Bilme ile var olmanın özdeş olduğu bir bulunuş şekli
B) Aslı belli olmayan, ortalıkta dolaşan söz
C) Yazılı olarak nakledilen haberler
D) Güvenilmez ifade
E) Çok sayıda insanın rivayet ettiği söz

7. Aşağıdakilerden hangisi mutasavvıfların ahlak görüşleriyle çelişir?
A) Tasavvufta hürriyet ahlakın hareket noktası değil, gayesidir.
B) Tasavvuf ahlakında insan ruhu meleğe, terbiye edilmemiş nefsi de şeytana benzetilmiştir.
C) Fakr makamı insanın hiçbir şeye değil, hiçbir şeyin insana sahip olmamasıdır.
D) Sevgi ve hoşgörü hem ahlaki erdemlerin, hem de uhrevi müeyyidelerin başında gelir.
E) Gerçek hürriyet insanın aklını ve iradesini her şeyden bağımsız olarak kullanabilmesidir.

8. Farabi’nin ahlak ve toplumsal-siyasi hayat ile ilgili eseri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şifa
B) el-Medinetü’l-Fazıla
C) Mişkatu’l-envar
D) İhya’u-ulumi’d-din
E) İlahi Ahlak

9. Maturidi mezhebinin ahlak ve insan fiilleri hakkındaki görüşü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) İnsan iyilik ve kötülük gibi ahlaki değerleri aklıyla kavrayabilir.
B) İnsanın ahlaki sorumluluğu seçme hürriyetinden kaynaklanır.
C) Ahlaki fiillerin yaratıcısı da eyleme dönüştürücüsü de insandır.
D) İnsan hür iradesiyle iyi ve kötü fiiller arasında seçim yapar.
E) Allah, fiilleri insanın seçmesi sonucu yaratır.

10. Mutezile alimlerine göre ahlak ilmi açısından en önemli ilke aşağıdakilerden hangisidir?
A) Menzile beyne’l-menzileteyn
B) Vaad ve va'îd
C) Emir bi’l-ma’ruf nehiy ani’l-münker
D) Tevhid
E) Adalet

11. Aşağıdaki ifadelerden hangisi insanın ahlaki şuuru açısından muhtaç bir varlık olduğunun farkında olmasıyla bağdaşmaz?
A) Eşref-i mahlukat olan insan müstağni bir varlık olarak kendine yeterlidir.
B) İnsan, bir mahluk olduğu için muhtaç bir varlıktır.
C) İnsan, sadece maddi olarak değil ahlaken de hidayete muhtaç bir varlıktır.
D) İnsanın diğer insanların desteğiyle varlığını sürdürmesi asli bir durumdur.
E) İnsan, ancak diğer insanları koruyarak kendini muhafaza edebilir.

12. İyi ve kötü terimlerinin ahlâki anlamları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Muhatabın zarar gördüğü her fiil kötüdür.
B) Bir fiil bağlamından bağımsız olarak ya iyidir ya da kötüdür.
C) İyi ve kötü kavramları, insan fiillerinin değişmez niteliklerini ifade etmez.
D) İyilik ve kötülük, menfaatlerin gözetilip gözetilmemesiyle alakalıdır.
E) İnsana yapıldığı anda faydalı olan her fiil iyidir.

13. İrade hürriyeti hakkında aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) İrade hürriyeti, ahlaki bir varlık olarak insanın mütemmim cüzü değildir.
B) İnsan iradesiyle her şeyi isteyebilir.
C) İrade hürriyeti, insanın doğruyu seçebilmesi için zorunlu değildir.
D) Fiillerin ahlaki değer taşımasıyla irade hürriyeti arasında doğrudan bir irtibat yoktur.
E) İrade hürriyeti, insanın hangi fiili yapacağına ve neyi tercih edeceğine kendisinin karar verebilmesi imkânıdır.

14. İslam ahlak literatüründe insanın hangi fiili yapacağına ve neyi tercih edeceğine kendisinin karar verebilmesi imkânına ne ad
verilir?
A) İrade hürriyeti
B) Saik
C) Kaza
D) Kader
E) Niyet

15. "Ölçülü olmak" hangi erdemin kapsamına girer?
A) Hikmet
B) İffet
C) Vefa
D) Cesaret
E) Tevazuu

16. İbadet, aşağıdaki erdemlerden hangisine aittir?
A) Cesaret
B) Ölçülülük
C) Hikmet
D) İffet
E) Adalet

17. Tevazu, aşağıdaki temel erdemlerden hangisinin kapsamına girer?
A) Hikmet
B) Cesaret
C) Adalet
D) Yumuşak başlılık
E) İlim

18. "Cesaret, yapılması gerekeni yapmak ve ortadan kalkması gerekeni de önlemek için ölümü bile göze alabilmektir." diyen İslam
düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Biruni
B) İbn Sina
C) Kindi
D) İbn Haldun
E) Yunus Emre

19. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakında reziletlerden biri değildir?
A) Cehalet
B) Öfke
C) Kurnazlık
D) Mutsuzluk
E) Korkaklık

20. Nefisten ve nefsin alışkanlıklarından kaynaklanan hastalıklar aşağıdakilerden hangisiyle tedavi edilir?
A) Tasavvuf
B) Ahlâk İlmi
C) İslam Toplumu
D) Nefis terbiyesi
E) İbadet

21. Ahlaki terim ve kavramlar ile ahlaki önermelerin anlamı ve birbiri ile irtibatını, bunların nasıl temellendirildiğini inceleyen bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hukuk felsefesi
B) Edebiyat
C) Din felsefesi
D) Ahlâk felsefesi
E) Tasavvuf

22. "Ahlaki davranışlar peygamberlerden diğer nesillere tevatüren nakledilmiştir. Bunun için bütün insanlıkta ortak bir ahlak anlayışını
bulmak mümkündür." ifadesinde "tevatüren" kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dini bilgilerin sözlü olarak gelecek nesillere nakledilmesi
B) Ahlaki davranışın bilfiil uygulamak suretiyle gelecek nesillere aktarılması
C) Ahlaki davranışın sözlü olarak gelecek nesillere nakledilmesi
D) Ahlaki davranışın yazılı olarak gelecek nesillere nakledilmesi
E) Dini bilgilerin yazılı olarak gelecek nesillere nakledilmesi

23. Kuran ve hadislerdeki ahlaki prensipleri izah edip temellendirmeye çalışan ahlak teorileri genel olarak hangi başlık altında toplanır?
A) Hadis ahlakı
B) Tefsir ahlakı
C) Fıkhi ahlak
D) Kelami ahlak
E) Nassi ahlak

24. "Her bir faziletin sonsuz sayıda zıddının olması gerekir." düşüncesini savunan İslam ahlakçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İbn Miskeveyh
B) Kınalızade
C) İbn Sina
D) Devvani
E) Tusi

25. Müminlerin kardeş olduğu ilan edilerek, kardeşliğe zarar verecek davranışlardan kaçınmanın emredildiği sure aşağıdakilerden hangisidir?
A) Enfâl
B) Necm
C) Fetih
D) Hucurât
E) Mü'minûn

26. İnsanın doğası gereği toplumsal bir varlık olduğunu ve kavram olarak bazılarının düşündüğü gibi nisyan (unutma) kökünden
değil, üns (başkalarıyla beraber yaşama) kökünden türediğini ifade eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fârâbî
B) Berkeley
C) İbn Sînâ
D) Gazâlî
E) Kınalızâde Ali Efendi

27. Bireyleri, yaşlıları ile geçmişe, çocukları ve gençleri ile de geleceğe hazırlayan, bilgi ve tecrübelerin kuşaktan kuşağa aktarıldığı
sosyal kurum aşağıdakilerden hangisidir?
A) Toplum
B) Ordu
C) Aile
D) Üniversite
E) Okul

28. Aşağıdakilerden hangisi anne-babanın çocukları üzerindeki haklarından biri değildir?
A) Bakıma ve yardıma muhtaç olunca, yardımcı olmak
B) Öldüklerinde üzerine düşen görevleri yerine getirmek
C) İstekleri dine ters bir şey olmadığı sürece, yerine getirmek
D) Onlar için hacca gitmek
E) Onlara saygıda kusur etmemek

29. İnsanın, toplumda başkalarına karşı uyması gereken ilkeler toplamına ne ad verilir?
A) Kamu vicdanı
B) Toplumsal ahlâk
C) Toplumsal ilkeler
D) Töre
E) Örf ve âdet

30 "İnsanları bedeni özürlerinden dolayı kınama hakkına sahip değiliz. Ama ahlaki özürlerinden dolayı onları kınarız. Çünkü
ahlakını düzeltmek, bir irade ve akıl varlığı olarak insanın elindedir." sözü aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir?
A) Aristoteles
B) Kant
C) Sokrates
D) Platon
E) Descartes

31. Ahlaki değerlerin birey vicdanında içselleştirilmesi ve toplumsal düzeyde yaygınlaşması konusunda en etkin kurum aşağıdakilerden hangisidir?
A) Felsefe
B) Sanat
C) Bilim
D) Hukuk
E) Din

32. Farabi'nin nihai anlamda hedeflediği erdemli kitle aşağıdakilerden hangisidir?
A) Evren
B) Dünya
C) Aile
D) Birey
E) Toplum

33. İslam çevre ahlakı ilkelerinin en üst düzeyini oluşturan ilke aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kutsiyet ilkesi
B) Ubudiyet ilkesi
C) Ayet ilkesi
D) Merhamet ilkesi
E) Emanet ilkesi

34. Aşağıdakilerden hangisi İslam çevre ahlakının kuramlarından biri değildir?
A) Sorumluluk
B) Yararlılık
C) Bilgelik
D) Haklılık
E) Erdemlilik

35. Ahlak literatüründe "kendin için istediğini başkası için de istemek, istemediğini başkası için de istememek" ilkesine ne ad verilir?
A) Kategorik imperatif
B) Empati
C) Altın kural
D) Maksim
E) Kesin buyruk

36. Aşağıdakilerden hangisi, Gazali'ye göre müşteriye zulüm sayılacağı için ticari hayatta yapılmaması gereken dört esastan biri
değildir?
A) Ölçü ve tartıda hile yapmak
B) Malı, kendisinde bulunmayan bir özellikle övmek
C) Malın piyasa fiyatını gizlemek
D) Malın kusurlarını gizlemek
E) Malın reklamını yapmak

37. Milli park veya yeşil kuşak uygulamasının ilk kez uygulandığı şehirler aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru olarak
verilmiştir?
A) Mekke ve Medine
B) Medine ve Bağdat
C) Kahire ve İstanbul
D) Mekke ve Kudüs
E) Bağdat ve Şam

38. Batı çevre etiğinin en yaygın iki kuramı aşağıdakilerden hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?
A) Ödev ekolojisi ve fayda ekolojisi
B) Yeşil barış ekolojisi ve koruma ekolojisi
C) Derin ekoloji ve yüzeysel ekoloji
D) Teolojik ekoloji ve teleolojik ekoloji
E) Deontolojik ekoloji ve erdem ekolojisi

39. Davranış düzenini fertlerin iç dünyasını ve insanların biyolojik gelişimini takip ederek ele alan bilim dalına ne ad verilir?
A) Ahlâk felsefesi
B) Bilgi felsefesi
C) Hukuk
D) Ahlâk psikolojisi
E) Din felsefesi

40. Nakil, aşağıdaki anlamlardan hangisini taşımaz?
A) Kuran
B) Hadisler
C) Sünnet
D) Ayetler
E) Rüya

41. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakının ana kaynaklarından biridir?
A) Akıl ve nakil
B) Filozoflar
C) Edebi eserler
D) Tarih kitapları
E) Siyasetname

42. Aşağıdakilerden hangisi Ebu'l-Hasan elEş'ari'nin ahlak anlayışı ile ilgili ifadelerden biri değildir?
A) İnsan, fiillerinin yaratıcısı değildir.
B) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgilerdendir.
C) Hayır ve şerrin yaratıcısı Allah'tır.
D) İyi ve kötü Allah'ın emir ve yasaklarıyla belirlenir.
E) Ahlaki değerler fiillerin değişmez nitelikleri değildir.

43. Ahlakta söz konusu olan "meleke" kavramının yerine aşağıdakilerden hangisi kullanılabilir?
A) Terbiye
B) Akıl
C) Yeti
D) İyi ve kötü davranışları yazan kiramen katibin melekleri
E) Faziletli fiil

44. Aşağıdakilerden hangisi "İnsan Allah'ın yeryüzündeki halifesidir" ifadesiyle ilgilidir?
A) İnsan konuşan bir canlıdır.
B) İnsan hayat sahibidir.
C) İnsan olumludur.
D) İnsan eşref-i mahlukattır.
E) İnsan muhtaç bir varlıktır.

45. Tevazu aşağıdaki hangi temel erdemin kapsamına girer?
A) Adalet
B) Yumuşak başlılık
C) Hikmet
D) Cesaret
E) İlim

46. Kur'an-ı Kerim, erdemsizliği kişinin gelişmemesi, olduğu gibi kalması olarak görürken bunu nasıl ifade eder?
A) Meczupluk
B) İtaatsizlik
C) Ahlaksızlık
D) Basiretsizlik
E) Mühürlü Kalp

47. İslam ahlakında hikmet erdeminin zıddı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cehalet
B) İffetsizlik
C) Gazap
D) Zulüm
E) Unutkanlık

48. Anne, baba ve çocuklardan meydana gelen aileye ne ad verilir?
A) Çekirdek aile
B) Mikrokozmos
C) Mikro aile
D) Dar aile
E) Küçük aile

49. Eş seçiminde Hz. Peygamber'in öne çıkarıp tavsiye ettiği en önemli ilke aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zarafet
B) Güzellik
C) Zenginlik
D) Asalet
E) Ahlâk Güzelliği

50. "Yardımlaşmanın ibadet niteliği kazanmış en güzel örneği ve uygulaması" tanımına en uygun düşen ifade aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Namaz
B) Sadaka
C) Zekât
D) Oruç
E) Kurban  uyanangenclik.com

51. Peygamberlerin meslekleri veya mesleki örneklikleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Hz. İbrahim, el sanatçısı
B) Hz. Yusuf, ekonomist
C) Hz. Nuh, çiftçi
D) Hz. Adem, marangoz
E) Hz. İsa, tüccar

52. İslam çevre ahlakının sorumluluk kuramının iki ilkesinden biri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ayet
B) Nimet
C) Merhamet
D) Emanet
E) Kutsiyet

53. İslam ahlakında amel ile aşağıdakilerden hangisi arasında derin bir ilişki vardır?
A) İrade
B) Hissiyat
C) Akıl
D) Niyet
E) Gönül

54. İyi ve kötü aşağıdakilerden hangisinin temel kavramlarıdır?
A) Felsefe
B) Siyaset
C) Ahlak
D) Bilim
E) Estetik

55. Hz. Peygamber, kendi hayatında gerçekleştirdiği fiiller ve dile getirdiği ahlaki ilke ve kurallarla, etrafındaki insanlara, aşağıdakilerden hangisini sağlamıştır?
A) Yeni bir varoluş imkânını
B) Maddi refahı
C) Eski düzenin devamını
D) Sınıfsal farklılıkları
E) Rahat bir hayatı

56. Hz. Peygamber'in, bir hadisinde "Allah'a şirk koşmak"tan sonra günahların en büyüğü olarak nitelediği davranış aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Kumar oynamak
B) Anaya-babaya isyan etmek
C) İçki içmek
D) Hırsızlık yapmak
E) Yalan söylemek

57. Hz. Peygamber; "hastalanırsa ziyaret edersin. Ödünç bir şey isterse verirsin. Darda kalırsa yardım edersin. Başına bir felaket gelirse teselli edersin..." derken kimin haklarını dile getirmiştir?
A) Komşu
B) Ana-baba
C) Kardeş
D) Arkadaş
E) Misafir

58. Ahlakta ödev kavramını öne çıkarıp, onu bir vazifeler ilmi olarak tanımlayan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A) Platon
B) Sokrat
C) Kant
D) J. Locke
E) Descartes

59. Evliliğin de, ibadetlerin de amacı olarak görülen "üst düzeyde Allah bilinci ve duyarlılığı" için kullanılabilecek en doğru kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zühd
B) İhlâs
C) Verâ
D) Takvâ
E) İstikamet

60. Hz. Peygamber'in, içerisinde "emrolunduğun gibi dosdoğru ol" ayeti bulunduğundan dolayı kendisini yaşlandırdığını söylediği
sure aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nisâ
B) Hûd
C) Mâide
D) Bakara
E) Yusuf

61. Aşağıdakilerden hangisi anne-babanın çocuklara karşı görevlerinden biri değildir?
A) Eşit muamele etmek
B) Gerekli eğitimi almasını sağlamak
C) Manevi ihtiyaçlarını karşılamak
D) Maddî ihtiyaçlarını karşılamak
E) Evlendirdiğinde ona ev almak

62. Aşağıdakilerden hangisi, Hz. Muhammed'in aktif olarak çalıştığı iş kollarındandır?
A) Tababet
B) Ticaret
C) Siyaset
D) Ziraat
E) Zanaat

63. "Hayvanlara yapılan iyiliğin sevabı var mıdır?" sorusuna Peygamberimiz aşağıdaki cevaplardan hangisini vermiştir?
A) Yoktur, iyilik insanlarla ilgilidir.
B) Yoktur, ama vicdanı rahatlatır.
C) Hayvanın insana yararlılığına göre değişir.
D) Vardır, ama fazla değildir.
E) Her canlıya iyiliğin sevabı vardır.

64. İslam çevre ahlakının sorumluluk kuramının iki ilkesinden biri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kutsiyet
B) Merhamet
C) Emanet
D) Nimet
E) Ayet

65. Kur'an'da çevre ahlakı konularıyla ilgili yaklaşık kaç ayet vardır?
A) 600
B) 500
C) 400
D) 300
E) 200

66. Aşağıdakilerin hangisi, dinlerin insanlara sunduğu ahlak esaslarının içeriklerinden biridir?
A) 'Nereye gidiyoruz?' sorusunu cevaplamaları
B) 'Nerden geldik?' sorusunu cevaplamaları
C) Günah ve sevap kavramıyla insan davranışını yönlendirmeleri
D) Kötü duygu ve dürtülerden arınma yolunu göstermeleri
E) Nasıl ibadet edileceği konusunda bilgi vermeleri

67. İbn Miskeveyh, Tusi ve Kınalızade gibi ünlü ahlakçıların işçilerle ilgili adalet yanında en fazla vurguladıkları erdem aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Merhamet
B) Sevgi
C) Yardımlaşma
D) Cesaret
E) İffet

68. "Hizmetinizde kullandığınız kimseler sizin kardeşlerinizdir. Onlara yediğinizden yedirin, giydiğinizden giydirin" hadisi, erdem-ekonomi ilişkisinin hangi düzeyine denk düşmektedir?
A) Mutedil
B) Müstakil
C) Maksimum
D) Müşterek
E) Minimum

69. Aşağıdakilerden hangisi İslam çevre ahlakının dört kuramından biri değildir?
A) Sorumluluk
B) Erdemlilik
C) Yararlılık
D) Bilgelik
E) Haklılık

70. Aşağıdakilerden hangisi “İslam ahlakının etkin olması” ifadesini tanımlar?
A) Toplumsal kalkınmadır.
B) İnsanlar arasındaki eşitliğin sağlanmasıdır.
C) Müslümanların İslam’a uygun şekilde yaşamasıdır.
D) İslami kuralların öğrenilmesidir.
E) Bilimde ileri gidilmesidir.

71. Diktatörlükler genellikle aşağıdaki toplumların hangisinde toplumsal düzenin güç esasına dayalı olarak inşa ve muhafaza
edilmesi gayretinde esasını bulur?
A) Disiplinli
B) Ahlaki düzenin hakim olduğu
C) Tembel
D) Güçsüz
E) Ahlaki düzenin yok olduğu

72. Kuralcı ahlak teorilerinin ortak özelliği ahlaki davranışları; önermeler, emirler, yasaklar ya da iyi, kötü fiillerin tasviri
şeklinde ifade etmeleridir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi kuralcı ahlak teorisiyle ilgili ifadelerden biri değildir?
A) Hz. Peygamber muhatabı konuşurken onu dikkatlice dinlerdi.
B) Yalan söyleme!
C) Dosdoğru ol!
D) Akıl iyi ve kötüyü belirler.
E) Cömertlik iyidir.

73. İslam ahlakına göre, adalet kavramını, varlık bilgi ve değer bakımından bir arada bulunduran ilke aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cesaret
B) Tevazu
C) Tevhid
D) İbadetler
E) Peygamber sevgisi

74. Hz. Peygamber, iyilik yapılması gereken kimseleri belirtirken anne-babadan sonra aşağıdakilerden hangisini zikrediyor?
A) Kız ve erkek kardeşler
B) Teyze ve dayı
C) Amca ve hala
D) Üzerimizde hakkı bulunanlar
E) Babaanne ve anneanne

75. Aşağıdakilerden hangisi insan ilişkilerinin mayası olarak nitelendirilmeye en layıktır?
A) Paylaşım
B) Karşılıklı sevgi ve saygı
C) Cömertlik
D) Vefa
E) İkram

76. Ahlaki duyguların oluşmasının ilk kaynağı olarak nitelendirilebilecek, sosyal görev ve sorumlulukların hissedilip yaşanıldığı ilk yer aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aile
B) Sokak
C) Okul
D) Kreş
E) Toplum

77. Ahlaki emirleri şartlı ve şartsız emir şeklinde ikiye ayıran ve ahlakta şartsız emrin önemli olduğunu vurgulayan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nietzsche
B) J. Locke
C) Berkeley
D) Schopenhauer
E) Kant

78. Toplumda adeta bir kontrol mekanizması oluşmasını sağlayan ahlak ilkesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Küçükleri sevmek
B) Başkalarıyla iyi geçinmek
C) İyiliği tavsiye etmek, kötülükten sakındırmak
D) Büyükleri saymak
E) Doğruluk

79. Saldırganlık ve korkaklık, insan nefsinin hangi gücünün ifrat ve tefritidir?
A) Öfke
B) Arzu
C) Hâkim
D) Düşünme
E) Fail

80. Ahlakta ödev kavramını öne çıkarıp, onu bir vazifeler ilmi olarak tanımlayan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sokrat
B) Kant
C) Platon
D) J. Locke
E) Descartes

81. İslam ahlakında ve klasik felsefi ahlakta erdemsizlik sayılan, aşırılıkları ifade etmekte kullanılan terimler aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Sevap-günah
B) İyi-kötü
C) Radikal-ılımlı
D) Faydalı-zararlı
E) İfrat-tefrit

82. Aşağıdaki ifadelerden hangisi ahlaken çelişik bir ifadedir?
A) Osman zengin fakat hırsız bir adamdır.
B) Ahmet yalancı fakat cömert bir adamdır.
C) Ayhan cimri fakat yardımsever bir adamdır.
D) Orhan dindar fakat yalancı bir adamdır.
E) Ahmet namazını kılan fakat oruç tutmayan bir adamdır.

83. Kur'an-ı Kerim'in ahlaki konulardaki üslubuyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Ahlaki ilke ve kuralları ihtiva eder.
B) Kıssa ve misallerle fert ve toplumlara ahlaki mesaj verir.
C) Hz. Peygamber'in ahlaki olarak insanlar için en güzel örnek olduğunu söyler.
D) Toplumdan topluma değişen bir ahlak tavsiye etmez.
E) Ahlaki değil, sadece dini ifadeleri kullanır.

84. Müslüman filozofların ahlak anlayışında kendi başına (bizatihi) iyi olan tek şey nedir?
A) Hikmet
B) Şecaat
C) Saadet
D) Haz
E) Adalet

85. Nefsin hangi gücü adalet erdemini ortaya çıkarır?
A) Arzu
B) Nazari
C) Hareket ettirici
D) İdrak
E) Hayal

86. Korkaklık insani nefsin hangi gücü altındadır?
A) Gazap
B) Ameli
C) Öfke
D) Şehvet
E) Nazari

87. Çocuklarına, doğumlarından önce, doğumlarında ve doğumlarından sonra iyilik yaptığını söyleyen ve bunları;
"çocuklarına iyi bir anne seçmek, onlara güzel isim koymak ve onları iyi yetiştirmek" şeklinde açıklayan ahlakçı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Ferit Kam
B) Kınalızâde Ali Efendi
C) Ahmet Efendi
D) Sait Halim Paşa
E) Ahmet Hamdi Akseki

88. Aileyi ahlaki temele dayanan bir beraberlik olarak niteleyip, aralarında kandaşlık bağları bulunan ve karşılıklı hak ve ödevlerle birbirine bağlanan bireylerden meydana gelen topluluk şeklinde
tanımlayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
A) John Locke
B) Platon
C) Durkheim
D) İmmanuel Kant
E) Descartes

89. Hz. Peygamber'e "kendisine en iyi davranmam ve en çok hizmet etmem gereken kim?" şeklinde sorulduğunda, O, anneden sonra kimi zikrediyor?
A) Halayı
B) Babayı
C) Dayıyı
D) Amcayı
E) Teyzeyi

90. "Dostluk konusunun küçük olduğunu zanneden kimsenin kendisi küçüktür. Bence dostluğun değeri ve önemi, Karun'un
altınlarından, kralların hazinelerinden, insanların elde etmek için yarıştıkları mücevherlerden daha büyüktür" diyerek dostluğun önemini ısrarla vurgulayan ve İbn Miskeveyh'in "dost edinmenin
şartları"nı açıklarken kendisine dayandığı filozof, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aristoteles
B) Sokrates
C) Plotinos
D) Platon
E) Thales

91. Çevreyi kirletmemek ve hiçbir şeyi israf etmemek aşağıdaki ilkelerden hangisi ile ilgilidir?
A) Merhamet
B) Emanet
C) Muhabbet
D) Ayet
E) Nimet

92. Aşağıdakilerden hangisi akıl sahiplerini hüsn-i ihtiyarları ile bizzat hayırlara sevk eden ilahi vazdır?
A) Töre
B) Din
C) Gelenek
D) Kanun
E) Darb-ı mesel

93. “İslam ahlakında bir fiile değer katan, ona ahlaki bir statü, bir konum veren, Hz. Peygamber’in o fiili gerçekleştirmesi, o tavsiyeyi yapması veya o fiilin yapılmasını uygun görmemesi ve yasaklamasıdır.”
Yukarıdaki ifadeden Hz. Peygamber’in İslam ahlakındaki yeri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Müslümanlar için esas olan Hz. Peygamber’e ittibadır.
B) Esas olan insanın kendi aklına uygun olanı yapmasıdır.
C) Hz. Peygamber’in davranış tarzı Müslümanlar için önemlidir.
D) İyi ve kötü Hz. Peygamberin davranışlarından anlaşılır.
E) Hz. Peygamber ahlaki örnektir.

94. Aşağıdakilerden hangisi mutezilenin ahlak anlayışına uygun ifadelerden biridir?
A) Ahlaki değerler mutlak değildir, bu değerler fiillerin değişmez nitelikleri değildir.
B) Ahlaki değerler konusunda insanlardaki farklı kanaatler bu değerlerin izafi oluşundandır.
C) Vahiy akılla belirlenen temel ahlak kurallarını doğrulamak zorunda değildir.
D) Ahlaki hükümler ile estetik hükümler birbirinin aynıdır.
E) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgiler grubuna girer.

95. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakında temel erdemlerden biri değildir?
A) Adalet
B) Hikmet
C) İffet
D) Cesaret
E) Tevazuu

96. Hikmet erdeminin aşırılığında hangi rezilet ortaya çıkar?
A) Kurnazlık
B) İki yüzlülük
C) Saldırganlık
D) Ahmaklık
E) Korkaklık

97. Akıl arzuların ve öfkelerin önünde tutulabiliyorsa, ahlaki anlamda denge yakalanmış demektir. Bunu başarmak, insan
nefsinin hangi gücünü doğru kullanmakla ilgilidir?
A) İstikrar
B) Arzu
C) Düşünme
D) Denge
E) Öfke

98. Evlilikte tarafların servet, asalet, kültür düzeyi, yaşantıları, din ve ahlak anlayışları itibarıyla birbirine denk olmalarına ne ad verilir?
A) Eşitlik
B) Yakınlık
C) Benzerlik
D) Denklik
E) Müsâvat

99. Bireyleri, yaşlıları ile geçmişe, çocukları ve gençleri ile de geleceğe hazırlayan, bilgi ve tecrübelerin kuşaktan kuşağa aktarıldığı
sosyal kurum aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aile
B) Üniversite
C) Ordu
D) Toplum
E) Okul

100. Başkasını korumayı, onun hakkını gözetmeyi, ona yardım etmeyi ve onu iyileştirmeyi ilke edinen bir ahlak anlayışının kurduğu medeniyet, aşağıdakilerden en fazla hangisi ile nitelenmeye layıktır?
A) “Başka" medeniyet
B) Osmanlı medeniyeti
C) “Diğer" medeniyet
D) “Hayır” medeniyeti
E) “İyi” medeniyet


[b]CEVAP ANAHTARI:[/b]
1. D) İnsani bir tecrübedir.
2. A) Norm
3. C) Din
4. B) Hz. Peygamber’in o fiili gerçekleştirmiş olması
5. D) İlmî veriler
6. A) Bilme ile var olmanın özdeş olduğu bir bulunuş şekli
7. E) Gerçek hürriyet insanın aklını ve iradesini her şeyden bağımsız olarak kullanabilmesidir.
8. B) el-Medinetü’l-Fazıla
9. C) Ahlaki fiillerin yaratıcısı da eyleme dönüştürücüsü de insandır.
10. E) Adalet
11. A) Eşref-i mahlukat olan insan müstağni bir varlık olarak kendine yeterlidir.
12. C) İyi ve kötü kavramları, insan fiillerinin değişmez niteliklerini ifade etmez.
13. E) İrade hürriyeti, insanın hangi fiili yapacağına ve neyi tercih edeceğine kendisinin karar verebilmesi imkânıdır.
14. A) İrade hürriyeti
15. D) Cesaret
16. E) Adalet
17. B) Cesaret
18. C) Kindi
19. D) Mutsuzluk
20. B) Ahlâk İlmi
21. D) Ahlâk felsefesi
22. B) Ahlaki davranışın bilfiil uygulamak suretiyle gelecek nesillere aktarılması
23. E) Nassi ahlak
24. B) Kınalızade
25. D) Hucurât
26. E) Kınalızâde Ali Efendi
27. C) Aile
28. D) Onlar için hacca gitmek
29. B) Toplumsal ahlâk
30. A) Aristoteles
31. E) Din
32. B) Dünya
33. A) Kutsiyet ilkesi
34. D) Haklılık
35. C) Altın kural
36. E) Malın reklamını yapmak
37. A) Mekke ve Medine
38. C) Derin ekoloji ve yüzeysel ekoloji
39. D) Ahlâk psikolojisi
40. E) Rüya
41. A) Akıl ve nakil
42. B) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgilerdendir.
43. C) Yeti
44. D) İnsan eşref-i mahlukattır.
45. D) Cesaret
46. E) Mühürlü Kalp
47. A) Cehalet
48. A) Çekirdek aile
49. E) Ahlâk Güzelliği
50. C) Zekât
51. B) Hz. Yusuf, ekonomist
52. D) Emanet
53. D) Niyet
54. C) Ahlak
55. A) Yeni bir varoluş imkânını
56. B) Anaya-babaya isyan etmek
57. A) Komşu
58. C) Kant
59. D) Takvâ
60. B) Hûd
61. E) Evlendirdiğinde ona ev almak
62. B) Ticaret
63. E) Her canlıya iyiliğin sevabı vardır.
64. C) Emanet
65. B) 500
66. D) Kötü duygu ve dürtülerden arınma yolunu göstermeleri
67. B) Sevgi
68. C) Maksimum
69. E) Haklılık
70. C) Müslümanların İslam’a uygun şekilde yaşamasıdır.
71. E) Ahlaki düzenin yok olduğu
72. D) Akıl iyi ve kötüyü belirler.
73. C) Tevhid
74. A) Kız ve erkek kardeşler
75. B) Karşılıklı sevgi ve saygı
76. A) Aile
77. E) Kant
78. C) İyiliği tavsiye etmek, kötülükten sakındırmak
79. A) Öfke
80. B) Kant
81. E) İfrat-tefrit
82. D) Orhan dindar fakat yalancı bir adamdır.
83. E) Ahlaki değil, sadece dini ifadeleri kullanır.
84. C) Saadet
85. D) İdrak
86. A) Gazap
87. B) Kınalızâde Ali Efendi
88. C) Durkheim
89. B) Babayı
90. B) Sokrates
91. E) Nimet
92. B) Din
93. B) Esas olan insanın kendi aklına uygun olanı yapmasıdır.
94. E) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgiler grubuna girer.
95. E) Tevazuu
96. A) Kurnazlık
97. C) Düşünme
98. D) Denklik
99. A) Aile
100. D) “Hayır” medeniyeti