Terkip (İstif, Kompozisyon)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
Terkip (İstif, Kompozisyon)
« : 28 Ocak 2018, 16:12:41 »
“Harf ve kelimelerin düzenli bir şekilde birleşmesi” mânasına gelen “terkip”
levha, kitâbe ve cami yazılarında kullanılan celî sülüs ve sülüs
kompozisyonlarda aranan önemli bir sanat unsurudur. Hattatların iradî ve
şuurlu olarak uzun müddet denemelerden sonra meydana getirdikleri eserler,
istif halinde olanlardır. Bir ressamın veya bir şairin eserini tamamlamak için
uzun müddet çalışması gibi, bir hattatın da yepyeni ve orijinal bir
kompozisyon yaratabilmesi için pek çok kompozisyon denemesine,
tasarımlarına, dikkatli düzeltmelere ihtiyacı vardır.

Celî sülüs istifler ekseriya aşağıdan yukarı doğru iki üç kat dikdörtgen,
dairevî veya beyzî vb. bir alanda harf ve kelimelerin göze hoş gelecek bir
şekilde düzenlenmesidir. Yalnız terkip, harf ve kelimelerin rastgele bir araya
getirilmesi, üst üste yığılması veya çizmek, taklit etmek suretiyle
resmedilmesi olmayıp hattatın estetik kaidelere ve istif kurallarına uygun bir
şekilde ustalıkla kalemini yürütmesidir. Eğer kompozisyon, metnin okunuş
sırasına göre harf ve kelimeler düzenli bir şekilde, aşağıdan yukarı doğru,
usule uygun olarak yapılmışsa “teşrifatlı” veya “teşrifatı yerinde”; harf ve
kelimelerin yerleri değişmiş, öne alınmış veya geriye bırakılmışsa “teşrifatı
bozuk” denir.

Teşrifatsız yazıların okunma güçlüğüne karşılık, teşrifatlı
istiflerin okunması daha kolaydır. Osmanlı hattatları bilhassa âyet ve
hadislerin okunuşunda bir hataya düşürmemek için teşrifata büyük bir
hassasiyetle uymuşlardır. Kompozisyonlarda Allah kelimesinin üste
gelmesine dikkat edilir.

Şayet metin Allah kelimesiyle başlıyorsa,
kompozisyon hürmeten yukarıdan aşağıya doğru yapılır. Celî yazı
kompozisyonlarda daima bir merkez vardır. Bu merkez etrafında çizgi ve
kütleler hiçbir yerinde eksiklik, taşkınlık olmayacak şekilde örülerek,
kaynaşarak, organik bir bütünlük, birlik kazanır ve küplü, çanaklı harfler,
keşideler, okutma ve mühmel işaretleri tam bir denge halinde dağılır. Harfleri
sınırlayan çizgi ne kadar temiz, keskin, akıcı, canlı, yazı ne kadar metin
yazılmışsa sanat eseri de o derece mükemmel olur. Çizgi kudretini,
keskinliğini nerede kaybederse, orada kopya ve beceriksizlik ortaya çıkar.