Gönderen Konu: İslam Düşünce Tarihi - Kişiler  (Okunma sayısı 2035 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • Administrator
  • Süper Mega üye
  • *******
  • İleti: 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
İslam Düşünce Tarihi - Kişiler
« : 05 Ekim 2018, 13:32:56 »
[b]Pertevname[/b] adlı eserinde, Aristo'nun [b]kategori[/b] anlayışını eleştiren filozof: [color=red][b]Suhreverdi[/b][/color]

[b]İslam dünyasında[/b] gerçek anlamda [b]ilk filozof[/b] olarak kabul edilen: [color=green][b]Kindi[/b][/color]

Dini telakkinin dışına çıkarak ahlakı bir felsefe problemi olarak tartışan ilk meşşai filozofu: [color=blue][b]Kindi[/b][/color]

[b]"Hayy B. Yakzan"[/b] kimin eseridir: [color=purple][b]İbn Tufeyl[/b][/color]

[b]Meşşai[/b] filozofları [b]Gazzali[/b]'den sonra da tenkid eden filozoflardan biri: [color=blue][b]Ebu'l -Berakat el-Bağdadi[/b][/color]

Latin dünyasında [b]"commentator"[/b] ünvanı ile tanınan Endülüslü filozof: [color=navy][b]İbn Rüşd[/b][/color]

Özellikle [b]"Fasl'ul-Makâl"[/b] adlı eserinde yabancı kültürler sorununa açıkça değinen ve yabancı kültürlere ait hususların tümden reddedilmesinin anlamsızlığına işaret eden filozof: [color=brown][b]İbn Rüşd[/b][/color]

İslam'ın asli inanç ilkelerine aykırı olmadıkça yabancı kültürlerden felsefi ve ilmi hakikatları almanın meşru olduğunun savunulduğu [b]"Fasl'ul-Makâl"[/b] adlı eser kimindir: [color=purple][b]İbn Rüşd[/b][/color]

İslam dünyasında Aristoteles'in pek çok eserini şerh etmiş ve O'nu en iyi anlamış kişi olarak ün yapmış düşünür: [color=orange][b]İbn Rüşd[/b][/color]

Kur'an ayetleri ve akli verilerle [b]felsefenin gerekliğinin[/b] ortay konduğu, din-felsefe ilişkilerinde alan ve sınırları belirlemek ve böylece de din ve felsefenin uzlaşmasını sağlamak üzere bir zemin oluşturulmaya çalışılan [b]"Fasl'ul-Makâl"[/b] adlı eserin yazarı:  [color=red][b]İbn Rüşd[/b][/color]

Gazzali'nin filozoflara yönelttiği eleştirilere karşı [b]ilk[/b] ciddi tepkiyi gösteren düşünür:  [color=navy][b]İbn Rüşd[/b][/color]

Asıl adı Hüseyindir. Ebu Ali künyesi ile anıldığı gibi, tıp ve felsefe alanında [b]en büyük[/b] otorite demek olan "eş-Şeyhü'r-Reis ünvanıyla tanınır. Batıda ise [b]"Avicenna"[/b] olarak bilinen filozof: [color=teal][b]İbn Sina[/b][/color]

[b]Batı[/b] islam dünyasında yetişen ilk müslüman filozof olan, Endülüs'ün kuzeyindeki Sarakusta şehrinde muhtemelen 1077 yılında doğan, batıda [b]"Avempace"[/b] ismi ile tanınan filozof: [color=maroon][b]İbn Bâcce [/b][/color]

TBMM kararı ile [b]"Hak Dini Kur'an Dili"[/b] eseri yazan düşünür: [color=red][b]Elmalılı Hamdi Yazır[/b][/color]

Hemedan yakınlarındaki Esedabad'da doğan, [b]Muhammed Abduh[/b] ile birlikte batı sömürgeciliğine karşı müslümanları birleştirmeyi amaçlayan [b]"El-urvet el-vuska"[/b] adlı gazeteyi çıkartan, II. Abdulhamid döneminde İstanbul'a gelip dersler veren İslam düşünürü: [color=green][b]Cemâleddin Afganî[/b][/color]

Varlığın meydan gelişini Tanrı, ruh, madde, mekan ve zaman olmak üzere[b] beş ezeli ilke[/b] ile açıklayan fakat deist bir dünya görüşü savunduğu için İslam dünyasında takipçileri olmayan tabiatçı filozof: [color=orange][b]Ebû Bekir (Zekeriyya) er-Râzî[/b][/color]

İbn Tufeyl'in meşrikihikmet tasavvurunu oluştururken örnek aldığı düşünür: [color=teal][b]Gazali[/b][/color]

Eflâtunculuğa meyletmiş olan [b]"Risale-i Eflâtûniyye"[/b] adlı eserin yazarı kimdir: [color=navy][b]Muslihiddin b. Sina[/b][/color]

Aslen yahudi, orta veya ileri yaşında müslüman olan en önemli felsefe eseri [b]"Mu'teber fi'l-Hikme"[/b] olan felsefeci:  [color=blue][b]Ebu'l -Berakat el-Bağdadi[/b][/color]

Pakistan'ın büyük şairi ve filozofudur. Pencap Eyaleti'nin Siaklkot şehrinde dünyaya gelmiş ve Lahor'da vefat etmiştir. Modernlik ile geleneği birbiri ile uzlaştırmaya çalışan, 1883-1938 yılları arasında yaşamış çağdaş İslam düşünür: [color=maroon][b]Muhammed İkbâl  [/b][/color]

Batı ile doğu arasında bir köprü kurmayı deneyen, gelenek ile moderniteyi birbiriyle uzlaştırmaya çalışan, Mevlan ile Niethzsche gibi birbiriyle zıt iki düşünüre eserinde yr veren fikir adamı:  [color=red][b]Muhammed İkbâl  [/b][/color]

İslam düşünce geleneğinde tarih düşüncesinin önemli isimlerinden biri olan, tarih, felsefe, matematik ve tıp alanlarında eserler veren, [b]ahlak felsefesi[/b]nde öncü olup kendisinden sonraki Müslüman ahlakçıları etkileyen ve [b]"Tecâribü'l-Ümem"[/b] adlı eserin sahibi: [color=green][b]İbn Miskeveyh  [/b][/color]

[b]"Tecaribü'l-Ümem"[/b] kimin eseridir: [color=green][b]İbn Miskeveyh[/b][/color]

İslam düşünce geleneğinde tarih düşüncesinin önemli ikinci ismi olan, tabiatta olduğu gibi tarihte de tesadüflere yer olmadığını savunan düşünür: [color=green][b]İbn Miskeveyh[/b][/color]

İslam filozoflarının eserlerini asıllarından okumak ve İslam dini hakkında doğrudan bilgi edinmek amacıyla Arapça öğrenen modern batılı filozof: [color=purple][b]Locke [/b][/color]

Batıda orta çağın erken dönemlerinde[b]"Avennasar"[/b] adıyla anılan müslüman filozof:  [color=red][b]Farâbî[/b][/color]

Batı Hıristiyan ve Yahudi düşüncesine [b]en çok[/b] etkisi olan Müslüman filozoflardan biri olan, İbn Messere ve İbn Gabriel gibi Yahudi filozoflar aracılığı ile Batı'da tanınmaya başlayan, avennesar, Abunazar, Albunasar gibi ile Batı'da meşhur olan filozof: [color=purple][b]Farâbi [/b][/color]

Allah'ın varlığı ve varlığının ispatı konularında [b]Farabi[/b]'den çok etkilenen skolastik dönem düşünürü: [color=green][b]St. Thomas[/b][/color]

Fârâbî'den ontoloji konusunda etkilenen, Fârâbî'nin Allah'ın sıfatları hakkındaki yorumunu ve Allah'ın varlığının ispatı için ortaya koyduğu delilleri ona benzer şekilde [b]"Summa theologia"[/b] adlı eserinde tekrarlayan Hıristiyan filozof: [color=red][b]St. Thomas[/b][/color]

Gazzali'nin Kelami ve felsefi düşünceyle tanışmasını, bu fikirlere ilgi duymasını sağlayan, kelamın Eş'ari ekolündeki büyük alimi: [color=maroon][b]İmamu'l-Harameyn Ebu'l-Meaâlî el Cuveynî[/b][/color]

Gazzali'nin [b]"Bahse girme"[/b] yoluyla Allah'ın ispatı görüşünden etkilenen batılı filozof: [color=red][b]Pascal[/b][/color]

Meşşai okul geleneğine karşı çıkan ve[b] İşraki[/b] okulun kurucusu olan filozof: [color=maroon][b]Şehâbeddin es-Sühreverdî[/b][/color]

[b]"İslamda Dava-yı Kavmiyye"[/b] adlı eserinde ırkçılığı tenkid ederek [b]"Türkçülüğün Esasları" [/b]adlı esere tenkidler getiren, [b]"İslamiyet'in esasları, mazisi ve hali"[/b] adlı makalesinde ise İslam dininin daima akılla barışık gittiğini kanıtlaya çalışan, Darülfünundaki dersleri sırasında Fransızca felsefe terimlerinin Osmanlıca'ya nasıl aktarılacağına dair [u][b]önemli[/b][/u] çalışmalar yapan çağdaş islam düşünürü:[color=red][b]Babanzâde Ahmed Naim[/b][/color]

İbn Sina'nın ruhun bedenden ayrı olarak var olduğunu ispat etmek için kullandığı [b]"Uçan Adam"[/b] örneğini aynen tekrarlayan batılı filozof: [color=maroon][b]Descartes[/b][/color]

Toplumları bir arada tutan ve tarihteki toplumların yükselişini [b]"asabiyye"[/b] terimi ile açıklayan düşünür:[color=blue][b] İbn Haldun[/b][/color]

Zamanıvarlığın sayımı,yani varlığın bekasının müddeti olarak gören Ebu'l-Berakat el-Bagdadi Osmanlı düsünürlerinden hangisinin üzerinde etkisi olmuştur: [color=maroon][b]Davud el-Kayserî[/b][/color]

Eğitimini hem nakli hemde felsefe, mantık, astronomi ve matematik gibi ilimlerle tamamlayan, Osmanlı Devleti'nin [b][u]ilk[/u][/b] Şeyhülislamı olan Şerh-i [b]İsagoci[/b] eserinin de yazarı olan ünlü düşünür: [color=green][b]Molla Fenari[/b][/color]

Türkiye'de sağlam bir felsefe geleneğinin oluşmasında önemli katkıları olan ve "Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi", "Bilgi ve Değer", "Aşk Ahlakı" adlı eserleri yazan düşünür:  [color=blue][b]Hilmi Ziya Ülken [/b][/color]

[b]"Varidat"[/b] adlı eser hangi düşünüre aittir: [color=maroon][b]Bedreddin Simavi[/b][/color]

Dini konuları akıl ve mantık verileri doğrultusunda açıklamaya özen gösteren, gerektiğinde aklı nakle üstün tutan, İslam Ansiklopedisi'ne birçok madde yazmış [b]"meram"[/b] adlı dergide birçok makalesi yayınlanmış 1869-1946 tarihleri arasında yaşamış ünlü çağdaş islam düşünürü: [color=orange][b]İsmail Hakkı İzmirli  [/b][/color]

[b]"Risale fi tahkiki Vücudi'l-vacib"[/b] adlı eserinde İbn Sina'nın görüşlerini özetleyen ve bu bağlamda eski ve yeni kelamcıların filozofları [b]yanlış[/b] anladığını ileri süren ve dolaylı da olsa Tehfüt geleneğine katkı sağlamış olan düşünür: [color=red][b]Molla Lütfi[/b][/color]

[b]"Mizanu'l-Hak" [/b]ve [b]"Keşfu'z-Zunûn"[/b] adlı eserlerin yazarı, öncelikle akli ilimlerin öğrenilmesi ve bu bilgiler ışığında nakli ilimlerin kavranması gerektiğini, oysa kendi döneminde tam tersinin yapıldığını savunan düşünür: [color=navy][b]Kâtip Çelebi  [/b][/color]

İbn Tufeyl'in [b]"Hayy bin Yakzan"[/b] adlı felsefi ve bilimsel romanını Fransızcaya çeviren filozof: [color=red][b]Gauthier[/b][/color]

 

Voiser