Gönderen Konu: Ünite 1: Dinler Tarihine Giriş - Kısa Kısa  (Okunma sayısı 1931 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • Administrator
  • Süper Mega üye
  • *******
  • İleti: 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
Ünite 1: Dinler Tarihine Giriş - Kısa Kısa
« : 15 Ocak 2019, 11:07:32 »
• Din: Kur’an’da din terimi, “yol, hayat tarzı, hesap günü, kanun, hüküm”
ve benzeri anlamlarda kullanılmaktadır. Buna göre din, insanın her türlü
inancını, düşüncesini, tavır ve davranışlarını ifade eden, insanın yaşam tarzı
ya da yaşamında izlediği yol anlamına gelmektedir.

• İslâm’da Allah’a inanç, Allah’tan başka hiçbir üstün gücün var olmadığına inancı da içermektedir.

Halk arasındaki yaygın kullanımında din kavramı genellikle kutsal terimiyle birlikte ele alınır. Öyle ki din, zihinlerde öncelikle kutsal terimini çağrıştırmakta; kutsal alana yönelik duygu ve düşüncelerle tavır ve davranışları ifade etmektedir.

•[b]Mezhep: [/b]Bir dinin içerisindeki farklı yorum tarzlarına denir.

• kült terimi belirli bir varlık ya da obje ile ilgili inançları ve ibadet
anlayışlarını ifade etmede kullanılsa da özel anlamda bu terim, genellikle
esoterizmi ve komün toplum/cemaat anlayışını kendilerine temel edinmiş
olan akımlar için kullanılmaktadır.

• Ortodoksi: Kendini çoğunluğun inancını ifade eden merkezi din anlayışıyla ve egemen siyasal güçle özdeşleştiren dinsel yorum, asıl doğru öğretiyi savunduğu ve doğru ve kabul edilebilir inançların temsilcisi olduğu iddiasıyla ortodoks olarak tanımlanmıştır.

• Heterodoksi: Çoğunluğun ya da bazı durumlarda siyasal gücün doğru ve kabul edilebilir saydığı resmi öğretinin dışında kalan her türlü akımı ifade etmektedir.

• Senkretizm, farklı inançların bir arada yaşaması ve bilinçli bilinçsiz etkileşimleri sonucu ortaya çıkan yeni dinsel yorum. Örnek: Sihizm. (İslam-Hinduizm), Yehova Şahitleri (Yahudi-Hristiyan)

• Hıristiyanlık tüm inanç ve değerlerinde Mesih inancına ağırlıklı yer vermesi
nedeniyle Kristosentrik ya da “Mesih merkezli” bir dindir.

İslâm ise taviz vermez tek tanrıcığı ya da tevhid inancını merkeze alan
teosentrik (veya daha yerinde bir ifadeyle tevhid merkezli) bir din olarak
değerlendirilebilir.

Milel ve Nihal kitapları tüm yaşam modellerini birer dinsel gelenek olarak ele alır. Abdulkahir el-Bağdadi’nin el-fark beyne’l-fırak adlı eseri bu türe bir örnektir.

Tanrı, metefizik alem ya da kutsala yönelik, duygu, düşünce ve davranışlarını ifade eden sistem anlamına gelir.

Evrenin tümünü tanrı olarak kabul edenler: Panteist

Sezgi yada düşünerek tanrının kavranması: Gnostik

Mesih merkezli din: Kristosentrik


 

Voiser