Hadis Tarihi ve Usulü - Çıkmış Dönem Sonu Soruları ve Cevapları (1)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Hadislerin yazılmasına daha çok genç sahabiler ile Yemen kökenli bazı sahabilerin katılmış olması aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
A) Yazı bilmenin önemini
B) Gençken ilim öğrenmenin kalıcılığını
C)Hadislerin yazılması meselesinde zihniyetin etkisini
D) İlim öğrenmede cesaretin önemini
E) Hadisin önemini kavradıklarını

2. Aşağıdakilerden hangisi naklî/normatif ilimlerden biridir?
A) Tasavvuf
B) İslam Tarihi
C) İslam Mezhepleri Tarihi
D) İslam Felsefesi
E) Dinler Tarihi

3. Mihne olayları aşağıdaki halifelerden hangisi tarafından sonlandırılmıştır?
A) Emin
B) Vâsık
C) Müsteîn
D) Mu’tasım
E) Mütevekkil

4. Kütüb-i sitte şartlarını tespit eden eser aşağıdakilerden hangisidir?
A) el-Müstedrek ale’s-sahihayn
B) el-Cem’beyne kütübü’s-sitte
C) Şurutü’l-eimmeti’s-sitte
D) el-Cem’beyne usuli’s-sitte
E) es-Sıhahu’s-sitte

5. Joseph Schacht’ın ortaya attığı teoriye göre, belirli bir isnad kümesinin merkezinde
kendisiyle birlikte tariklere ayrılmanın ilk başladığı yerde bulunan kişiye ne ad verilir?
A) Mevsuf râvi
B) Müşterek râvi
C) Alem râvi
D) Muttasıl râvi
E) Merkez râvi

6. İlk örgün hadis öğrenim yeri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dârul Erkam
B) Mescid-i Haram
C) Suffe
D) Mescid-i Kuba
E) Mescid-i Nebevî

7. Osmanlı hadis müderrislerinin hadis sahasında çok miktarda ve çok çeşitli eserler vermedikleri
görülür. Aşağıdakilerden hangisi bu durumun sebeplerinden biri değildir?
A) Âlimler üzerindeki sosyal motivasyonun diğer bölgelerden daha güçlü olması
B) Osmanlı döneminin ilmî açıdan bir olgunluk ve özümseme dönemi olması
C) Hadis geleneğinin diğer bölgelere oranla Anadolu'ya daha geç gelmesi
D) Medrese mezunlarının ağırlıklı olarak idareciliğe hazırlanması
E) Osmanlı eğitim sisteminin fıkıh-kelâm merkezli olması

8. Aşağıdakilerden hangisi Anadolu'da kurulan dârulhadislerden biri değildir?
A) Süleymaniye Dârulhadisi
B) Sahibiyye Darulhadisi
C) Nûriyye Dârulhadisi
D) Ahmediyye Dârulhadisi
E) Taşmescid Dârulhadisi

9. Sahabenin hadis öğrenimi konusunda aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Hadisleri dinî bir görev bilincinde öğrenip öğretmeye çalışmışlardır.
B) Bütün hadisleri Hz. Peygamber’den öğrenmişlerdir.
C) Şifahi rivâyeti esas almışlardır.
D) Hadis bilgileri birbirinden farklıdır.
E) Aralarında hadis müzakeresi yaygındır.

10. Bir hadisi belirli esaslara uyarak öğrenmeyi ifade eden terim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Edâ
B) Vicâde
C) Edâ sigası
D) Tahammül
E) Rivâyet lafzı

11. Aşağıdakilerden hangisi mukıllûn sahâbîlerden biridir?
A) İbn Abbas
B) İbn Ömer
C) Enes b. Mâlik
D) Hz. Aişe
E) Hz. Ömer

12. Nakil döneminde yaygın olan hadis alma metodu aşağıdakilerden hangisidir?
A) İcazet
B) Vasiyyet
C) Münâvele
D) İ’lam
E) Vicade

13. Güvenilir râvilerin hadisine aykırı hadis rivayet etmek hangi açıdan bir cerh sebebidir?
A) Vehm
B) Gaflet
C) Muhâlefet
D) Kizb
E) Cehâlet

14. Aşağıdakilerden hangisi yazıdan kaynaklanan hataları önlemek amacıyla geliştirilen metotlardan biridir?
A) Münâvele
B) Mükâtebe
C) İ’lâm
D) Semâ
E) Vicâde

15. "Muhadramûn" ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Hz. Peygamber’in vefatından sonra Müslüman olmuşlardır.
B) Sahabeyi görmüş olmaları bakımından tâbiîne benzerler.
C) Sahabe tabakasından sayılırlar.
D) Hz. Peygamber ile karşılaşmışlardır.
E) Hz. Peygamber dönemine yetişmemişlerdir.

16. Mürsel hadisin zayıf hadis sayılmasının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bir râvisinin adalet vasfının eksik olması
B) Bir râvisinin zabtının eksik olması
C) Râvilerinden birinin cerhe uğramış olması
D) Sahabi râvisinin atlanmış olması
E) Tabiûndan olan râvisinin hadisi almış olduğu kimseyi zikretmemiş olması

17. Sika bir râvinin, aynı hadiste diğer sika bir râvinin rivayetinden fazla olarak naklettiği
kısma ne ad verilir?
A) Mudrec
B) Mahfûz
C) Munker
D) Ziyâde
E) Şâzz

18. Yalan bir haberi rivayet etme hususunda birleşmeleri aklın ve âdetin kabul etmeyeceği
kadar kalabalık râviler topluluğunun kendileri gibi bir topluluktan alıp naklettikleri hadis
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Meşhur
B) Mütevâtir
C) Müstefîz
D) Makbul
E) Azîz

19. Sahih ve hasen hadisin şartlarından birini ya da birkaçını taşımayan hadise ne ad verilir?
A) Zayıf
B) Merdûd
C) Metrûk
D) Münker
E) Mecrûh

20. Gerekli bütün şartları taşıdığı halde bir râvisinin zabt özelliği eksik olan, bununla
beraber destekleyici başka bir rivayette bulunamayan hadise ne ad verilir?
A) Munker
B) Munkatı’
C) Sahîh li-gayrihi
D) Hasen li-zatih
E) Zayıf

21. İbn Hacer'in “Hedyü’s-sârî” isimli eserini yazma amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Buharî’nin Sahih’ine yöneltilen eleştirileri reddetmek
B) Ahmed b. Hanbel’in Müsned’inde uydurma hadisler olduğu iddiasını çürütmek
C) Buharî’nin Sahih’indeki rivayetlerin farklı kanallarını göstermek
D) Buharî ve Müslim’in müşterek râvîlerini belirlemek
E) Müsned türünde sekiz kitabın zevâidini çıkarmak

22. Amasya’da doğan ve XVIII. asırda Osmanlı Anadolusunun en önde gelen hadisçisi sayılan, bir Buhârî şerhi ile yarım kalmış Müslim şerhi yazarı muhaddis aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmed Ziyâeddîn
B) Atâullah Efendi
C) Molla Gürânî
D) Murtezâ Zebîdî
E) Yusuf Efendizâde

23. İlmî ve fikrî olarak Şah Veliyyullah ed-Dehlevî’nin takipçisi olduğunu iddia eden Diyobend Medresesi aşağıdaki mezheplerden hangisine bağlıdır?
A) Hanefî
B) Şâfiî
C) Mâlikî
D) Hanbelî
E) Zeydî

24. Hadis isnad sisteminin güvenilir olduğunu savunan akımı başlatan oryantalist aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gustave Le Bon
B) Maxime Rodinson
C) Josef Horovitz
D) Henry Lammens
E) Macdonald

25. Hadis rivayetinde sened sorma işi hangi dönemde başlamıştır?
A) Hz. Ömer’in halifeliği döneminde
B) Hz. Ali’nin şehid edilmesinden sonra
C) Tedvîn döneminin sonunda
D) Altmışlı yıllarda
E) Ömer b. Abdülaziz’in halifeliği zamanında

26. Abdürrezzâk’ın Musannef’i gibi Kütüb-i sitte dönemi öncesi eserlerden hareketle ilk dönem fakihlerin eğitim-öğretim metotları ve rivayet kullanımlarının tespit edilebileceği kanaatinde olan ve hadislerin Hz. Peygamber döneminden itibaren yazılmaya başlandığını kabul eden oryantalist kimdir?
A) Joseph Schacht
B) Fück
C) Herald Motzki
D) Josef Horovitz
E) Leone Caetani

27. Aşağıdaki âlimlerden hangisi Müsned türü kitap yazarlarından biri değildir?
A) Humeydî
B) Ebû Ya’lâ
C) Ahmed b. Amr el-Bezzâr
D) Urve b. Zübeyr
E) Abd b. Humeyd

28. Halk arasında hadis diye dolaşan sözlerin hadis olup olmadığını ortaya koymak
amacıyla yazılmış en hacimli eser aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kenzü’l-ummâl
B) Mesâbîhu’s-sünne
C) Riyâzü’s-Sâlihîn
D) el-Müstahrec
E) Keşfu’l-hafâ

29. İslâm coğrafyasında ilk kurulan Dârulhadis aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmediyye Dârulhadisi
B) Kâmiliyye Dârulhadisi
C) Nûriyye Dârulhadisi
D) Sâhibiyye Dârulhadisi
E) Eşrefiyye Dârulhadisi

30. Aşağıdakilerden hangisi müksirûn sahâbîlerden biridir?
A) Abdullah b. Mes’ûd
B) Hz. Ömer
C) Hz. Ali
D) Hz. Âişe
E) Zeyd b. Sâbit

31. "Takyîdü’l-ilm" tamlamasındaki ilim kelimesi hangi anlamda kullanılmıştır?
A) Siyer
B) Kur’an
C) Fıkıh
D) Tefsir
E) Hadis

32. Sahâbe biyografilerinde muhteva ve metod bakımından en gelişmiş ve kullanışlı yazar ve
eseri aşağıdakilerden hangisidir?
A) İbnül-Esîr: Üsdül gâbe fî ma’rifetis Sahâbe
B) İbn Abdilberr: El-İstîâb fî ma’rifeti’l-Ashâb
C) Ebû Nuaym: Ma’rifatüs Sahâbe
D) İbn Kâni’: Mu’cemus Sahâbe
E) İbn Hacer: el-İsâbe fî temyîzis-Sahâbe

33. Aşağıdakilerden hangisi "fukahâ-i seb’a" içinde yer almaz?
A) İmam Mâlik
B) Saîd b. el-Müseyyeb
C) Hârice b. Zeyd
D) Kâsım b. Muhammed
E) Urve b. ez-Zübeyr

34. Aşağıdakilerden hangisi kusan kişinin abdest almasıyla ilgili zayıf hadisle amel eden kişidir?
A) İmam Şâfiî
B) Ebû Hanîfe
C) İmam Mâlik
D) Ahmed b. Hanbel
E) İbn Hazm

35. Ele alınan bir hadisin sahabeden itibaren senedin her halkasındaki ravi dışında başka
ravilerinin olup olmadığının araştırılmasına ne ad verilir?
A) Şahid
B) Mutâbaat
C) Tahkik
D) İdrac
E) İ’tibar

36. Bir hadisi aynı hocadan rivayet eden sika ravilerden birinin, o hadisi arkadaşlarından
ayrı olarak bir fazlalıkla rivayet etmesine ne ad verilir?
A) Munker
B) Ziyadetu's-sıka
C) Mudrec
D) Şazz
E) Maklûb

37. Hz. Peygamber, Dıhye b. Halîfe’yi kime elçi olarak göndermiştir?
A) Rûm Melik Herakleios’a
B) İran Kisrâ’sına
C) Habeş Meliki Necâşî’ye
D) İskenderiye Meliki Mukavkıs’a
E) Yemen Kralı’na

38. Hadis usûlündeki yaygın kullanışa göre haber-i vâhid ne demektir?
A) Sadece bir kişinin rivayet ettiği hadis
B) Ravi sayısı mütevatir hadisin ravi sayısına ulaşamayan hadis
C) Tek senedi bulunan hadis
D) Sadece bir defa söylenmiş olan hadis
E) Tek bir konu içeren hadis

39. Aşağıdakilerden hangisi hadis kitabı okuma usullerinden biridir?
A) Vicâde
B) el-Hal ve’l-bahs
C) Münâvele
D) İcâzet
E) Semâ

40. Aşağıdakilerden hangisi rivâyet metotlarının hepsine delâlet etmektedir?
A) Semi‘tü
B) Ahberenî
C) An
D) Haddesenî
E) Vecedtü

41. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde altı çizili kelime doğru kullanılmıştır?
A) Sahabelerin hepsi âdildir.
B) Falan kişi sahabedir.
C) Falan kişi Hz. Peygamber’in ashabıdır.
D) Ashab kelimesinin çoğulu sahabî’dir.
E) Sahabenin kesin sayısı bilinmemektedir.

42. Aşağıdakilerden hangisi ilk yazılı hadis belgesi sayılabilir?
A) Medine’de yaşayanların haklarını belirleyen sözleşme metni
B) Hirekl’e gönderilen mektup
C) Civar bölgelere gönderilen memurlara verilen talimatnameler
D) Hudeybiye antlaşması metni
E) Mekke’nin fethinde Ebû Şah’a yazılıp verilen hutbe metni

43. Aşağıdakilerden hangisi “Câmi’ ” türü eserlerden biri değildir?
A) Buharî’nin Sahih’i
B) Dârakutnî’nin Sünen’i
C) Müslim’in Sahih’i
D) Tirmizî’nin Sünen’i
E) Rebî’ b. Habîb’in Câmi’i

44. Aşağıdakilerden hangisi hadislerin kaynaklarına kolay ulaşmak amacıyla telif
edilmiştir?
A) Etraf
B) Tahric
C) Zevâid
D) Sahîh
E) Müstedrek

45. Osmanlı âlimlerinden Seydî Çelebi’nin yazdığı Mustahrec mine’l-Buhârî adlı eserin
konusu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Edeb
B) Siyaset
C) Bâb başlıkları
D) Ahkâm
E) Gaybî haberler

46. İbn Teymiyye ve İbn Kayyım el-Cevziyye ekolünü benimseyerek ilmî çalışmalarını
selefi bir çizgide sürdürmüş ve hadisleri güvenilirlik açısından yeniden
değerlendirip eserler yazmış Arnavut asıllı âlim kimdir?
A) Abdülkâdir el-Arnaût
B) Şuayb el-Arnaût
C) Muhammed Fuâd Abdülbâki
D) Muhammed Nâsıruddîn el-Elbânî
E) Ahmed Muhammed Şâkir

47. Aşağıdaki Dârulhadislerden hangisi bir ortak özellik bakımından diğerlerinden
ayrılır?
A) Eşrefiyye Dârulhadisi
B) Gökmedrese Dârulhadisi
C) Çankırı Dârulhadisi
D) Sâhibiye Dârulhadisi
E) Süleymaniye Dârulhadisi

48. Tâbiûn muhaddisleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Sahâbenin öğrencileri Etbâut Tâbiûnun hocaları konumundadırlar.
B) Hadis konusunda sahâbeyi örnek almışlardır.
C) Hadis rivâyetini şifâhî (sözlü) olarak sürdürmüşlerdir.
D) Hadisleri tedvin etmişlerdir.
E) Hadis usûlü ile ilgili bir takım kurallar ortaya koymuşlardır.

49. Eski adı Yesrib olan ve hadisin coğrafî merkezleri sıralamasında ilk sırada yer alan
şehir aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mekke
B) Mısır
C) Kûfe
D) Medine
E) Şam

50. İlâhlığın Hz. Ali’ye geçtiğini iddia eden bir râvî hangi açıdan cerhedilir?
A) Cehâlet
B) Fısk
C) Bid’at
D) Kizb
E) Muhâlefet

51. Aşağıdaki terim çiftlerinden hangisi diğerlerinden farklıdır?
A) Sened-İsnad
B) Râvî-Nâkil
C) Hadis-Metin
D) Ahz-Tahammül
E) Edâ-Nakl

52. Muhadramûn ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Câhiliye devrinde doğmuşlardır.
B) Hz. Peygamber dönemine yetişmişlerdir.
C) Hz. Peygamber hayatta iken Müslüman olmuşlardır.
D) Tâbiûn tabakasından sayılırlar.
E) Hz. Peygamber’i görmüşlerdir.

53. “Kurie alâ fülân ve ene esmau” rivâyet lafzı hangi metoda delâlet eder?
A) Semi’tü
B) İcâzet
C) Vicâde
D) İlma’
E) Kıraat

54. Hadisin hocadan hangi metotla alındığını ifade eden tabir aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Rivâyet Lafzı
B) Sahafi
C) Tahammül
D) Kıraat
E) Tashif

55. Aşağıdakilerden hangisi rivâyet metotlarının hepsine delâlet eden rivâyet lafzıdır?
A) ‘An
B) Haddesenâ
C) Ahberenâ
D) Vecedtü
E) Evsâ ileyye

56. Aşağıdakilerden hangisi hem sened hem de metinle ilgili bir hadis çeşididir?
A) Merfû
B) Maktû
C) Azîz
D) Müsned
E) Nâzil

57. Aşağıdaki terkiplerden hangisi doğrudur?
A) Hasen-muzdarib
B) Şâzz-mahfüz
C) Kudsî-merfû
D) Sahih-mu’dal
E) Mevzû-muzdarib

58. Sika bir ravinin aynı hadiste diğer sika bir ravinin rivayetinden fazla olarak naklettiği
kısma ne ad verilir?
A) Şâzz
B) Mudrec
C) Munker
D) Mahfûz
E) Ziyâde

59. Tespit edilebildiği kadarıyla mütevâtir haberin çeşitlerinden ilk bahseden âlim
kimdir?
A) Vâsıl b. Atâ
B) İsa b. Ebân
C) Mâlik b. Enes
D) Ebû Hanîfe
E) Hasan-ı Basrî

60. Mekke’de yasaklanan zamanlarda da namaz kılmanın caiz olduğuna ilişkin zayıf hadisle
kim amel etmiştir?
A) Ebû Hanîfe
B) Mâlik b. Enes
C) Ahmed b. Hanbel
D) Şâfiî
E) Süfyân es-Sevrî

61. Aşağıdaki kitaplardan hangisi İbn Salâh’ın “Ulûmu’l-Hadis” isimli kitabına dayanarak
yazılmış Hadis Usûlü kitaplardan biridir?
A) Nuhbetü’l-Fiker
B) el-Kifâye
C) el-İlmâ’
D) Tevcîhu’n-Nazar
E) Kavâidu’t-Tahdîs

62. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlış bilgi içermektedir?
A) Abdullah b. Amr hadisleri yazmak için Hz. Peygamber’den izin almıştır.
B) Râfi’ b. Hadîc Hz. Peygamber’e hadislerini yazıp yazamayacaklarını sormuştur.
C) Sadece Zeyd b. Sâbit, hadislerin yazılamayacağını söylerken Hz. Peygamber’in yasaklamasına işaret etmiştir.
D) Abdülazîz b. Mervân’ın da tedvin teşebbüsünden bahsedilir.
E) Yemenli Ebû Şâh Vedâ hutbesinin yazılıp kendisine verilmesini istemiştir.

63. Aşağıdakilerden hangisi etraf kitaplarının özelliklerinden biri değildir?
A) Hadislerin farklı kanallarını bir araya toplamış olması
B) Hadislerin metninin tamamını değil bir kısmını veriyor olması
C) “Ale’rricâl” hadis kitabı türünden olması
D) Hadis kitabı yazarının hocalarının hadislerini bir araya toplama amacıyla yazılmış olması
E) Hadis uzmanlarına yönelik olarak yazılmış olması

64. el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn isimli eserin müellifi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ebû Nuaym el-İsfahânî
B) Ebû Avâne el-İsferâyînî
C) Zeylaî
D) Hâkim en-Nîsâbûrî
E) Dârimî

65. Kevserî’nin, ‘Târîhu Bağdât’ adlı eserdeki Ebû Hanîfe biyografisinde yer verilen
olumsuz düşünce ve nakilleri eleştirmek amacıyla yazdığı kitabının ismi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Makâlâtü’l-Kevserî
B) Te’nîbü’l-Hatîb
C) en-Nüketü’t-tarîfe
D) Cevâb alâ Târîhi Bağdât
E) Difâ‘ an Ebî Hanîfe

66. Mahmud Muhammed Hattâb es-Sübkî’nin elMenhelü’l-azbi’l-mevrûd adlı eseri
aşağıdakilerden hangisinin hadis kitabının şerhidir?
A) Tirmizî
B) Nesâî
C) İbn Mâce
D) Müslim
E) Ebû Dâvud

67. II. Murat’ın 1435’de yaptırdığı Dârulhadîs aşağıdaki şehirlerden hangisindedir?
A) Edirne
B) İznik
C) İstanbul
D) Bursa
E) Amasya

68. Aşağıdakilerden hangisi Mekke dönemi hadis öğrenim ve öğretim mekânlarından biridir?
A) Mescid-i Nebevî
B) Mescid-i Kuba
C) Mescid-i Dırar
D) Dârul Erkam
E) Mescid-i Haram

69. Tâbiûn ve Etbâu’t-Tâbiûn dönemi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Fıkhu’l-hadîs türünde eserler yazılmıştır.
B) Hadis usulüne dair bir takım kurallar belirlenip uygulanmıştır.
C) Rivâyetlerdeki illetleri tesbite yönelik çalışmalar artmıştır.
D) Şifâhî rivâyet geleneği ağırlığını korumuştur.
E) Konulu hadis kitapları yazılmıştır.

70. Aşağıdakilerden hangisi müksirûn sahâbîlerdendir?
A) Hz. Âişe
B) Hz. Ömer
C) Hz. Ali
D) Abdullah b. Mes’ûd
E) Zeyd b. Sâbit

71. Rivâyet ettikleri hadis sayısının çokluğuna göre aşağıdaki kişi sıralamalarından hangisi doğrudur?
A) Ebû Hureyre- Hz. Âişe-Enes b. Mâlik
B) Ebû Hureyre-Abdullah b. Ömer-Enes b. Mâlik
C) Ebû Hureyre- Enes b. Mâlik-Abdullah b. Ömer
D) Abdullah b. Ömer-Ebû Hureyre-Câbir b. Abdullah
E) Hz. Âişe-Ebû Saîd el-Hudrî-Abdullah b. Abbâs

72. Aşağıdaki cerh lâfızlarından hangisi en hafiftir?
A) Leyse bi şey’
B) Münkerul hadîs
C) Zâhibül-hadîs
D) Deccâl
E) Fîhi Makâl

73. Semâ metoduna delalet eden rivayet lafızlarının en üstünü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahberena
B) Semi’tü
C) Haddesena
D) Aradtü
E) Vecedtü

74. Aşağıdakilerden hangisi rivâyet metotlarının hepsine delâlet eden rivâyet lafzıdır?
A) ‘An
B) Haddesenâ
C) Ahberenâ
D) Vecedtü
E) Evsâ ileyye

75. Aşağıdakilerden hangisi vicâde metoduna delâlet eden rivâyet lafzıdır?
A) Kara’tü
B) Aradtü
C) Beleğanî
D) Ecâze lî
E) Habberenî

76. Sika bir ravinin aynı hadiste diğer sika bir ravinin rivayetinden fazla olarak naklettiği
kısma ne ad verilir?
A) Şâzz
B) Mudrec
C) Ziyâde
D) Munker
E) Mahfûz

77. Aşağıdaki hangi mürsel hadis sahih olabilir?
A) Sika bir tabiinin rivayet ettiği mürsel
B) Büyük tabilerin rivayet ettiği mürsel
C) Sahabenin mürseli
D) Muhadramundan birinin rivayet ettiği mürsel
E) Genç tabilerin rivayet ettiği mürsel

78. Hadis uydurduğu tespit edildiği için asılmak üzereyken “Dininizde helali haram,
haramı da helal göstermek üzere dört bin hadis uydurdum” diyen kimdir?
A) Gıyâs b. İbrahim
B) Nûh b. Ebî Meryem
C) Meysere b. Abdirabbih
D) Beyân b. Sem‘ân
E) Abdülkerîm b. Ebü’l-Avcâ

79. Âlimlerin çoğunluğuna göre mütevâtir haber ne tür bir bilgi meydana getirir?
A) Nazarî bilgi
B) İstidlâlî bilgi
C) Zarûrî bilgi
D) Haberî bilgi
E) Kesbî bilgi

80. “Nazmü’l-mütenâsir mine’l-hadîsi’lmütevâtir” isimli eserin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Suyûtî
B) Muhammed b. Cafer el-Kettânî
C) İbn Hacer el-Askalânî
D) Hatîb el-Bağdâdî
E) İbn Teymiyye

81. Aşağıdaki âlimlerden hangisi “elfiyye” türü Hadis Usûlü kitabı yazmıştır?
A) İbn Hacer el-Askalânî
B) İbn Salâh
C) Nevevî
D) Zeynüddîn el-Irâkî
E) Zehebî

82. Aşağıdakilerden hangisinde aynı manaya gelen ama farklı kelimelerle nakledilmiş
olan hadislerin, farklı zaman veya yerlerde söylenmiş olma ihtimali kuvvetlidir?
A) Hadislerini ezberden anlatan sahabilerin nakletmiş olması durumunda
B) Hadislerini yazmış olan sahabilerin nakletmiş olması durumunda
C) Farklı sahabilerin nakletmiş olması durumunda
D) Hadislerin senedsiz nakledilmiş olması durumunda
E) Hadislerin amellerin faziletleriyle ilgili olması durumunda

83. “Ricâl Mu’cemleri” şeklinde isimlendirilen kitaplar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hadisleri sahabe isimlerine göre gruplandıran kitaplar
B) Hadisleri ilk râvîlerine göre gruplandıran kitaplar
C) Hadisleri konularına göre gruplandıran kitaplar
D) Hadisleri son râvîsine göre gruplandıran kitaplar
E) Ravî biyografileri

84. Hanefî âlimlerinden Burhâneddin elMerğinânî’nin el-Hidâye’si üzerine yapılan tahric çalışması aşağıdakilerden hangisidir?
A) Irakî’nin el-Muğnî an hamli’l-esfâr’ı
B) İbn Hacer’in Telhîsu’l-habîr’i
C) Zeylaî’nin Nasbu’r-râye’si
D) Mahmud Tahhan’ın Usûlü’t-tahrîc’i
E) Abdülmevcûd Muhammed Abdüllatif’in Keşfü’l-lisâm’ı

85. Vodvân kasabasında doğup ömrünün üçte birini Diyobend’de geçiren, el-Medresetü’lEmîniyye
isimli bir okul açan ve Kadîyânîlik hareketine karşı mücadele veren âlim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ebu’l-Hasen es-Sindî
B) Muhammed Enver Şah Keşmîrî
C) Muhammed Abdülhayy el-Leknevî
D) Zafer Ahmed et-Tehânevî
E) Muhammed Mustafa el-A‘zamî

86. Anadolu’da kurulan ilk Dârulhadîs aşağıdakilerden hangisidir?
A) Çankırı (Taşmescid Dârulhadisi)
B) Konya İnce Minare Dârulhadisi
C) Erzurum Ahmediye Dârulhadisi
D) Edirne Dârulhadis Medresesi
E) Sivas Sâhibiye (Gökmedrese Dârulhadisi)

87. Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet döneminde hadis öğretiminin yapıldığı
eğitim-öğretim kurumlarından biri değildir?
A) Enderun Mektebi
B) Dârulhilâfe Medreseleri
C) Medâris-i ilmiyye
D) Dârulfünun İlâhiyat Fakültesi
E) İmam Hatip Okulları

88. Aşağıdakilerden hangisi İslâm’da ilk yatılı eğitim-öğretim kurumu sayılır?
A) Mescid-i Haram
B) Mescid-i Nebevî
C) Dârul Erkâm
D) Suffe
E) Dârun Nedve

89. Sika olup olmadığı bilinmeyen bir râvî hakkında aşağıdaki ricâl kaynaklarından hangisine bakılır?
A) Tezkiretü’l-huffâz
B) Tehzîbü’l-Kemâl
C) Meşâhîru ulemâi’l-Emsâr
D) Kitâbu’l-mecrûhîn
E) Mîzânü’l-i’tidâl

90. Aşağıdakilerden hangisi ‘müksirûn’ dandır?
A) Abdullah b. Mes’ûd
B) Abdullah b. Amr
C) Ebû Mûsa Eş’arî
D) Hz. Âişe
E) Hz. Fâtıma

91. Muhadramûn ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Câhiliye ve İslâm dönemine yetişmişlerdir.
B) Hz. Peygamber’in vefatından sonra müslüman olmuşlardır.
C) Hz. Peygamber’i görmemişlerdir.
D) Rivâyet açısından Tâbiûn tabakasından sayılırlar.
E) Üveys el-Karanî meşhurlarındandır

92. Hadis hocasının hadislerini okuması, talebenin de bizzat ondan işiterek almasını
ifade eden yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
A) Semâ
B) İcâzet
C) İ’lâm
D) Kıraat
E) Vasıyyet

93. Aşağıdakilerden hangisi hadis öğrenim metotlarının hepsine delalet eden rivayet
lafzıdır?
A) Ketebe ileyye
B) Evsâ ileyye
C) Haddesenî
D) An
E) Habberenî

94. Rivayet döneminde hadislerin öğrenilip rivayet edilmesi için uygun görülmeyen ve
çok az kullanılan metotlar aşağıdakilerden hangileridir?
A) İ’lâm-Vasıyyet-Vicâde
B) İ’lâm-İcâzet-Semâ
C) Kıraat-Mükâtebe-Vasıyyet
D) Semâ-Mükâtebe-Kıraat
E) Vicâde-Münâvele-İ’lâm

95. Hadis usûlündeki yaygın kullanışa göre haber-i vâhid ne demektir?
A) Sadece bir kişinin rivayet ettiği hadis
B) Ravi sayısı üç-dört kişi de olsa mütevatir hadis derecesine ulaşmayan hadis
C) Tek bir konu içeren hadis
D) Tek senedi bulunan hadis

96. Merdûd hadislerin zaîf kısmı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Senedinden bir ravi düşmüş olan hadistir.
B) Ravilerinden birinin zabt niteliği eksik olan hadistir.
C) Ravilerinden birinin adalet niteliği eksik olan hadistir.
D) Ravilerinden birinin zabt niteliği bulunmayan hadistir.
E) Hz. Peygamber’e ait olma ihtimali bulunmayan hadistir.

97. Bir hadisi maklûb olarak rivayet eden kimse aşağıdakilerden hangisiyle cerh edilebilir?
A) Sadece zabt yönünden
B) Sadece adâlet yönünden
C) Duruma göre zabt veya adâlet yönünden yahut her iki yönden
D) Hem zabt hem adâlet yönünden
E) Yaş ve hadis bilgisi yönünden

98. Aşağıdakilerden hangisi zayıf hadisin çok çeşitli olmasının nedenlerinden biri değildir?
A) Ravinin tenkid edilmesindeki sebeplerin farklılığı
B) Seneddeki ravi düşmesinin az veya çok olması
C) Ravi eksikliğinin senedin değişik yerlerinde olması
D) Hadisin metnindeki kusurun onun sahihliğine zarar verme derecesi
E) Zayıf hadis terimlerinin âlimlere göre farklılık arzetmesi

99. İslâm dinine olan düşmanlığı sebebiyle hadis uyduran kimselere ne ad verilir?
A) Mürted
B) Kezzâb
C) Hasım
D) Vaddâ
E) Zındık

100. Sehiv secdesinden bahseden rivayetler aşağıdaki hangi tür hadise girer?
A) Âhâd hadis
B) Meşhur hadis
C) Ma‘nevî mütevâtir hadis
D) Azîz hadis
E) Fiilî hadis


[b]CEVAP ANAHTARI[/b]
1. C)Hadislerin yazılması meselesinde zihniyetin etkisini
2. A) Tasavvuf
3. E) Mütevekkil
4. C) Şurutü’l-eimmeti’s-sitte
5. B) Müşterek râvi
6. E) Mescid-i Nebevî
7. A) Âlimler üzerindeki sosyal motivasyonun diğer bölgelerden daha güçlü olması
8. C) Nûriyye Dârulhadisi
9. B) Bütün hadisleri Hz. Peygamber’den öğrenmişlerdir.
10. D) Tahammül
11. E) Hz. Ömer
12. A) İcazet
13. C) Muhâlefet
14. D) Semâ
15. B) Sahabeyi görmüş olmaları bakımından tâbiîne benzerler.
16. E) Tabiûndan olan râvisinin hadisi almış olduğu kimseyi zikretmemiş olması
17. D) Ziyâde
18. B) Mütevâtir
19. A) Zayıf
20. D) Hasen li-zatih
21. A) Buharî’nin Sahih’ine yöneltilen eleştirileri reddetmek
22. E) Yusuf Efendizâde
23. A) Hanefî
24. C) Josef Horovitz
25. D) Altmışlı yıllarda
26. C) Herald Motzki
27. D) Urve b. Zübeyr
28. E) Keşfu’l-hafâ
29. C) Nûriyye Dârulhadisi
30. D) Hz. Âişe
31. E) Hadis
32. E) İbn Hacer: el-İsâbe fî temyîzis-Sahâbe
33. A) İmam Mâlik
34. A) İmam Şâfiî
35. E) İ’tibar
36. B) Ziyadetu's-sıka
37. A) Rûm Melik Herakleios’a
38. B) Ravi sayısı mütevatir hadisin ravi sayısına ulaşamayan hadis
39. B) el-Hal ve’l-bahs
40. C) An
41. E) Sahabenin kesin sayısı bilinmemektedir.
42. C) Civar bölgelere gönderilen memurlara verilen talimatnameler
43. B) Dârakutnî’nin Sünen’i
44. A) Etraf
45. B) Siyaset
46. D) Muhammed Nâsıruddîn el-Elbânî
47. A) Eşrefiyye Dârulhadisi
48. C) Hadis rivâyetini şifâhî (sözlü) olarak sürdürmüşlerdir.
49. D) Medine
50. C) Bid’at
51. C) Hadis-Metin
52. E) Hz. Peygamber’i görmüşlerdir.
53. E) Kıraat
54. A) Rivâyet Lafzı
55. A) ‘An
56. D) Müsned
57. B) Şâzz-mahfüz
58. E) Ziyâde
59. B) İsa b. Ebân
60. D) Şâfiî
61. A) Nuhbetü’l-Fiker
62. E) Yemenli Ebû Şâh Vedâ hutbesinin yazılıp kendisine verilmesini istemiştir.
63. D) Hadis kitabı yazarının hocalarının hadislerini bir araya toplama amacıyla yazılmış olması
64. D) Hâkim en-Nîsâbûrî
65. B) Te’nîbü’l-Hatîb
66. E) Ebû Dâvud
67. A) Edirne
68. D) Dârul Erkam
69. D) Şifâhî rivâyet geleneği ağırlığını korumuştur.
70. A) Hz. Âişe
71. B) Ebû Hureyre-Abdullah b. Ömer-Enes b. Mâlik
72. E) Fîhi Makâl
73. B) Semi’tü
74. A) ‘An
75. C) Beleğanî
76. C) Ziyâde
77. C) Sahabenin mürseli
78. E) Abdülkerîm b. Ebü’l-Avcâ
79. C) Zarûrî bilgi
80. B) Muhammed b. Cafer el-Kettânî
81. D) Zeynüddîn el-Irâkî
82. C) Farklı sahabilerin nakletmiş olması durumunda
83. E) Ravî biyografileri
84. C) Zeylaî’nin Nasbu’r-râye’si
85. B) Muhammed Enver Şah Keşmîrî
86. A) Çankırı (Taşmescid Dârulhadisi)
87. A) Enderun Mektebi
88. D) Suffe
89. B) Tehzîbü’l-Kemâl
90. D) Hz. Âişe
91. B) Hz. Peygamber’in vefatından sonra müslüman olmuşlardır.
92. A) Semâ
93. D) An
94. A) İ’lâm-Vasıyyet-Vicâde
95. B) Ravi sayısı üç-dört kişi de olsa mütevatir hadis derecesine ulaşmayan hadis
96. E) Hz. Peygamber’e ait olma ihtimali bulunmayan hadistir.
97. C) Duruma göre zabt veya adâlet yönünden yahut her iki yönden
98. E) Zayıf hadis terimlerinin âlimlere göre farklılık arzetmesi
99. E) Zındık
100. C) Ma‘nevî mütevâtir hadis