Gönderen Konu: Kelâm'a Giriş Çıkmış Ara Sınav Soruları  (Okunma sayısı 5721 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • Administrator
  • Süper Mega üye
  • *******
  • İleti: 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
Kelâm'a Giriş Çıkmış Ara Sınav Soruları
« : 11 Mart 2019, 15:30:28 »
Usûl-i selâseyi oluşturan esaslar aşağıdakilerden hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir:
[b]Allah'a, peygamberlere ve ahirete iman[/b]

Kelam ilminin gayelerinden biri değildir: [b]Namaz, zekât gibi fıkhî meselelerde
derinleşmek[/b]

Felsefe ve kelam ilmi arasındaki farklar ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi
[b]doğrudur[/b] [b]Kelam, inanç esaslarını müdafaayı hedefleyip felsefe bu kaygıyı taşımaz.
[/b]

Aşağıdakilerden hangisi kelam ilmine bu ismin verilmesinin muhtemel sebeplerinden
biri[b] değildir:[/b] [b]Bu ilimde aklî delillerden çok naklî delillerin kullanılması[/b]

Aşağıdakilerden hangisi felsefî eserlerin tercümesinin kelam üzerindeki etkilerinden
biri [b]değildir?[/b] [b]Kelamın nasstan ziyade aklî ve felsefî ilimlere dayalı hale gelmesi[/b]

Mu‘tezile’nin fikir önderi Vâsıl b. Atâ, İslâm’ı tebliğ etmek amacıyla öğrencilerini, Horasan Mağrip,
Yemen, Irak, Kûfe ve Ermeniyye gibi farklı bölgelere davetçiler olarak göndermiştir.
Mu‘tezile, bu sorumluluğu yerine getirirken mezhebin hangi temel ilkesinden güç almıştır: [b]Emr bi’l-ma’rûf ve nehy ani’l-münker[/b]

Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber (s.a.v) döneminde kelam ilminin teşekkül
etmemesinin sebeplerinden biri değildir: [b]O dönemdeki Arap toplumunun ilmî ve
düşünsel seviyesinin yetersizliği[/b]

Kelama konu olan ihtilaflar arasında ilk ortaya çıkan aşağıdakilerden hangisidir?
[b]Hilafet meselesi[/b]

Ebû Hanîfe’nin itikadi görüşleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
[b]Haberî sıfatlar zahiri üzere anlaşılmamalı ve tevil edilmelidir.[/b]

Emevî halifesi Abdülmelik b. Mervan’a karşı insanın fiillerinde özgür olmadığı (cebr)
düşüncesini eleştiren mektubu (Kader Risâlesi) yazan İslâm düşünürü: [b]Hasan el-Basrî
[/b]
Halku’l-Kur’ân görüşünü Ca’d b. Dirhem’den alarak sistemleştiren kişi : [b]Cehm b. Safvân
[/b]
İslâm’da kaderi inkâr görüşünü ortaya atan ilk isim:  [b]Ma’bed el-Cühenî[/b]

Mu’tezile isimlendirmesinin muhtemel anlamlarından biri olmayan: [b]Ehl-i sünnet kelamcılarından ayrılanlar[/b]

Basra Mu’tezilesi’nin temsilcilerindendir: [b]Ebü’l-Hüseyin el-Hayyât [/b]

Mu‘tezile’ye göre kullara ait fiiller Allah tarafından yaratılmamıştır. Şayet fiiller, kullar tarafından
yaratılmasaydı, bizzat Allah kulların fiillerini yaratmış olurdu. Hâliyle Allah insanların fiillerini
yaratmış olsaydı, onlara sorumluluk yüklemeyip, cezalandırmaması gerekirdi.
Yukarıdaki paragraf Mu‘tezile’nin temel ilkelerinden hangisiyle ilişkilidir: [b]Adalet[/b]

Mu’tezile’nin doğuşunu hazırlayan sebepler arasında gösterilemez: [b]Kindî ve Fârâbî gibi İslâm filozoflarının görüşlerinin reddi [/b]

Eş‘arîler’e göre Allah’ın kudret sıfatı yaratmayı da kapsar. Fakat Mâtürîdîler yaratmanın farklı bir
sıfat ile gerçekleştiğini söyler. Mâtürîdîler’in müstakil olarak yaratmayı ifade
ettiğini savunduğu sübûtî sıfat aşağıdakilerden hangisidir:[b] Tekvîn[/b]

Ehl-i sünnet’i Râfızîler, Havâric ve Kaderiyye’den ayıran meselelerden biri değildir: [b]Sıfatullah[/b]

Kelâm ilmine Aristo mantığını dahil eden Eş‘arî âlim: [b]Gazzâlî[/b]

Erken dönemde ehl-i rey, Mürcie ve zühd eğilimli yapıların sönük kalıp, ashâbü’l-hadîsin Ehl-i sünnet’in tek temsilcisi olarak görülmesinin temel sebebi: [b]Ahmed b. Hanbel’in mihne uygulamasına karşı gösterdiği mukavemet [/b]

"Kırtas Hadisesi"ni Hz. Ali'nin hilafetine delil olarak gösteren fırka : [b]Şia[/b]

Kelam ilmini felsefeden ayıran temel özellik: [b]İslâmî ilke ve esaslara göre konuların incelenmesi[/b]

kelam ilmi için kullanılan isimlerden biri değildir: [b]Usûlü'l-fıkh[/b]

nübüvvâtın konularından biridir: [b]Meleklere iman[/b]

Sıffîn Savaşı sonucunda ortaya çıkan ilk fırka: [b]Hariciyye[/b]

Mutezile ekolünün ilk fikir önderi ve imamı: [b]Vâsıl b. Atâ[/b]

Gazzalî'nin ilim tasnifine göre aşağıdakilerden hangisi küllî ilimdir: [b]Kelâm[/b]

Hz. Peygamber (s.a.v) dönemi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi [b]yanlıştır:[/b]
Hz. Peygamber hayattayken hiçbir fikrî ayrılık ve itikadi tartışma ortaya çıkmamıştır

Kelâm ilmine bu ismin verilmesinin sebeplerinden biri değildir:[b] Bu ilimde akli delillerden çok naklî deliller kullanılması[/b]

Emevilerin icraatlarını kaderle ilişkilendirmesine karşı çıkan, Emevilere karşı yapılan bir isyanda yakalanıp idam  edilen, Kaderiye mezhebinin kurucuları arasında da yer alan kişi : [b]Mabed el-Cühenî[/b]

Fetihler ve tercümelerin kelâm ilmine etkisi ile ilgili ifadelerden hangisi [b]yanlıştır?[/b] [b]Gerçekleştirilen tercüme faaliyetleri sadece felsefi eserlerle sınırlı kalmıştır.[/b]

Ğaylan ed-Dımaşkî'nin görüşlerinden biri [b]değildir[/b]:[b] İmamın Kureyş'ten olması zorunludur[/b]

Mutezile’nin “tevhid” ilkesiyle ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır: [b]Allah’a kadîm sıfatların isnadı caizdir.[/b]

Ebu Hanife’nin itikadi görüşlerinden biridir: [b]Kur’an mahlûk değildir.[/b]

Mutezile’nin ortaya çıkış sebeplerinden biri [b]değildir:[/b] [b]Ğadir-i hum olayı[/b]

Hasan-ı Basrî’nin itikadî görüşleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi [b]yanlıştır?[/b]
[b]Büyük günah işleyen kimse kafirdir.[/b]

Mutezile ekolü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi [b]yanlıştır?[/b]
[b]Tarih boyunca en etkili fırka olmuştur.[/b]

Mutezile’nin Bağdat ekolü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur:
[b]Mezhep görüşlerinin devlet eliyle yayılması taraftarı olmuştur[/b]

“Kul, fiilinin hâlıkıdır (yaratıcısıdır) ve kader diye bir şey yoktur.” görüşü Mutezile’nin
ilkelerinin hangisinde yer alır: [b]Adalet[/b]

Ebu Hanife'ye ait eserlerden biri değildir: [b]Makâlâtü’l-İslâmiyyîn[/b]

Hilafetin seçimle değil tayinle olduğu görüşünü savunan fırka: [b]Şîa[/b]

Tercüme hareketleri sonucunda felsefî düşünceden en çok etkilenen ve yararlanan
kelâm mektebi:  [b]Mutezile[/b]

semiyat konularından biri değildir: [b]Vacibü’l-vücud[/b]

Kelâm ilminde vahiy ve vahyi getiren melek ile tüm meleklere iman ve vahyin toplanıp
yazıldığı Kitap ile tüm ilâhî kitaplara iman konularının ele alındığı bölüm: [b]Nübüvvât[/b]

Gayesine göre kelâm ilminin tarifi: [b]Aklî ve naklî delillere dayanarak İslâm inançları ile ilgili ortaya çıkabilecek şüpheleri ortadan kaldırmak suretiyle dinî akideyi ispat ve müdafaaya çalışan bir ilimdir.[/b]
Cemel ve Sıffîn olayları sonucunda ortaya çıkan kelâmî problemlerden biridir:[b] Kader ve irade hürriyeti sorunu[/b]

Kelâm ilminin gayelerinden biri değildir: [b]Fıkhî meselelerde derinleşmek[/b]

kelâm ilminin dayandığı nakli delillerden biridir: [b]Sünnet[/b]

Büyük günah işleyen kişi hakkında "hüküm vermemek ve sorunu ahirete ertelemek"
görüşünü benimseyen ekol : [b]Mürcie[/b]

kelâm ilminin doğuşuna etki eden sebeplerden biri değildir: [b]Fetih hareketleriyle birlikte dünyevileşme ve dinden uzaklaşma[/b]

Ebu Hanife’nin ilahî sıfatlarla ilgili görüşü hangisidir: [b]Akıl yürüterek Allah’a isim ve sıfat verilemez[/b]
ilk dönem kelamî şahsiyetlerden biri değildir: [b]Ebu Mansur el-Matüridî[/b]

Mu'tezile ekolüne göre, va'd ve va'id başlığı altında incelenen konulardan biri değildir: [b]Allah'ın subuti sıfatları[/b]

Mu'tezile'nin ilk defa bu ismi almasında rol oynayan problem hangisidir:
[b]Büyük günah işleyenin durumu meselesi[/b]

Mu'tezile’nin insan hürriyeti konusundaki yaklaşımı ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
[b]Kul, kendi fiilini kendisi yaratır[/b]

Gaylân ed-Dımaşkî’nin görüşlerinden biri değildir: [b]Kur'ân, mahlûk değildir.[/b]

Ca’d b. Dirhem’in görüşlerinden biridir: [b]Allah’ın zatı dışında kadîm sıfat yoktur[/b]

Ebu Hanife’nin Halku’l-Kur’an görüşü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
[b]Kur’an değil, onu telaffuz edişimiz ve yazmamız mahlûktur.[/b]

Mu'tezile'nin iyiliği emretmek, kötülükten alıkoymak ilkesiyle ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
[b]Bu ilkenin Mu'tezile tarafından sıkı takibiyle İslam toplumu en iyi ve huzurlu günlerini
yaşamıştır. [/b]

Mu’tezile'nin Bağdat ekolünün temsilcilerinden biri değildir: [b]Vâsıl b. Ata[/b]

kelam ilminin üç temel alanından (usûl-i selâse) biri olan nübüvvet konusu içindedir?
[b]Vahiy ve kitap[/b]

kelâm ilmini tabiat bilimlerinden ayıran temel farktır: [b]Varlıkların yaratıcısından bahsetmesi[/b]

kelam ilminin konusudur: [b]Evrenin başlangıcı ve sonu[/b]

Cemel ve Sıffîn olayları sonucunda ortaya çıkan kelâmî problemlerden biridir:
[b]Kader ve irade hürriyeti sorunu[/b]

Manaları açık olmadığından herkesin kolayca anlam veremediği ve bu yüzden
çeşitli mezheplerin oluşmasına zemin hazırlayan ayet türlerine ne ad verilir:
[b]Müteşâbih[/b]

İlk dört halifenin tarihî hiyerarşik sıralaması : [b]Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer, Hz. Osman, Hz.Ali[/b]

İslam medeniyetinin temel ilimlerinden biri olan kelam ilmi temelde hangi kaynaklara
dayanır? [b]Kur’ân ve sünnete[/b]

Hangi mezhep halifenin seçimle değil, tayinle olduğu görüşündedir:[b] Şîa[/b]

Gaylân edDımaşkî’nin görüşlerinden biri değildir: [b]Kur'an, mahlûk değildir[/b]

İlk defa Ca’d b. Dirhem tarafından ortaya atıldığı iddia edilen kelam problemi
hangisidir: [b]Halku'l-Kur'an problemi[/b]

Görüşleri ile Mu’tezile mezhebine tesir eden ilk dönem kelamcılardandır:
[b]Ma’bed el-Cühenî[/b]

Görüşlerden hangisi Hasan-ı Basrî’ye aittir: [b]İsra ve Mirac ruhen gerçekleşmiştir.[/b]

Hangisi Mu'tezile’nin tevhid prensibi içinde yer alır: [b]Teaddüd-i kudema[/b]

Hangisi Mu’tezile mensuplarının kendilerine verdiği isimdir:[b] Adalet ve Tevhid Ehli[/b]

Mu'tezile mezhebinin ilk ortaya çıktığı şehir : [b]Basra[/b]

İyi işler yapanların ahirette mükâfatlandırılmasını, kötü amelde bulunanların ahirette cezalandırılmasını ifade eden Mutezile’nin prensibi: [b]Va’d ve vaîd[/b]

Mu'tezile’nin insan hürriyeti konusundaki yaklaşımı ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
[b]Kul, kendi fiilini kendisi yaratır[/b]

Metodik anlamda kelâm ilmi felsefeden hangi yönüyle ayrılır?
[b]Akıl-Nakil metodunu kullanması[/b]

hangisi Gazzali’nin yaptığı tasnife göre dinî ilimlerden biri değildir:[b] Metafizik[/b]

kelam ilminin diğer isimlerinden biri değildir: [b]Ahlak-ı Alâî[/b]

hangisi kelamın doğuş döneminde İslam toplumu içinde bulunan Ehl-i Kitap dinlerindendir?
[b]Yahudilik -Hıristiyanlık[/b]

hangisinin inkârı kişiyi dinden çıkarmaz: [b]Allah’ın ahirette görülmesi[/b]

Büyük günah helal sayılmadığı müddetçe işlenmesiyle kişiyi dinden çıkarmaz diyen
mezhep: [b]Ehl-iSünnet[/b]

Hilafet konusu gerçekte aşağıdaki ilimlerden hangisinin konusudur: İslamHukuku

Kırtas hadisesinde ismi geçen sahabe: [b]Hz. Ömer[/b]

Hangisi Ebû Hanife’nin eserlerinden biridir: [b]el-Alim ve’l-müteallim[/b]

Emevi Halifesi Abdulmelik b. Mervan’a kader konusunda mektup yazan alim :
[b]Hasan-ı Basrî[/b]

hangisi Kur’an’ın yaratılmış/hâdis olduğunu savunan ilk dönem kelamî şahsiyetlerdendir?
[b]Ca’d b. Dirhem[/b]

hangisi ilk dönem kelâmcılarını tanımanın yararlarından biri değildir?
[b]İlk kelâmcıların özel hayatlarıyla ilgili bilgilere sahip olmak[/b]

hangisi Ebu Hanife’nin akait alanında yararlandığı kişilerin başında gelen: [b]Hz. Ali[/b]

Bağdat Mu'tezilesinin en belirgin özelliğidir: [b]Hz. Ali'ye yaklaşımları[/b]

hangisi Mu’tezilenin büyük günah işleyen hakkındaki görüşüdür?
[b]Dünyada ne mümin ne kâfir, ahirette kafir.[/b]

Mu’tezile, İslami çağrının yayılması ve dalalette olanların hidayete ermesi için
aşağıdaki ilkelerden hangisini ortaya koymuştur:
[b]Emr bi’l-ma’ruf nehiy ani’l-münker[/b]

Basra Mu’tezilesi içinde yer almaz: [b]Bişr b. Mu’temir[/b]

Hangisi gayesine göre kelâm ilminin tarifidir: [b]Aklî ve naklî delillere dayanarak İslâm
inançları ile ilgili ortaya çıkabilecek şüpheleri ortadan kaldırmak suretiyle dinî akideyi ispat
ve müdafaaya çalışan bir ilimdir.[/b]

Ebu Hanîfe'nin akaide dair yazdığı eser : [b]el-Fıkhu'l-Ekber[/b]

Mantık ilminin kelâm ilminin konuları arasına dâhil edilmesi hangi âlim ile olmuştur?
[b]Gazzali[/b]

Kelâm ilminde vahiy ve vahyi getiren melek ile tüm meleklere iman ve vahyin toplanıp
yazıldığı Kitap (Kur'an) ile tüm ilâhî kitaplara iman konularının ele alındığı ve
kelâm ilminin üç temel (usûl-i selâs) konusundan biri olan bölüm: [b]Nübüvvât[/b]

Her iki ilim de konuları itibariyle sıkı bir münasebet içindedirler. Her ikisi de başlangıcı
ve sonucu itibariyle varlığı, onun mahiyetini ve nedenini araştırırlar. Ancak, bu iki ilim, metotları
itibariyle farklılık arz ederler. Diğeri, kelâm ilminden farklı olarak salt akla dayanır.
Yukarıdaki bilgilere göre, kelâm ilmi ile ilişkili olan diğer ilim: [b]Felsefe[/b]






 

Voiser