İslam İbadet Esasları - Çıkmış Dönem Sonu Soruları ve Cevapları 1

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Hz. Peygamber’in (s.a.s) insan olması itibariyla yaptığı, dini tebliğ maksadı
taşımayan davranışlarına ne ad verilir?
A) Gayri müekked sünnet
B) Sünnet-i hüdâ
C) Müekked sünnet
D) Sünnet-i zevâid
E) Müstehap

2. Fıkıh ilminde suyun “temiz” ve “temizleyici” olması ne demektir?
A) Maddi ve hükmî temizlik aracı olması
B) Sadece hükmî temizlikte kullanılması
C) Sadece maddi temizlikte kullanılması
D) İncelik ve akıcılığını kaybetmemesi
E) İçilebilmesi ve yiyeceklerde kullanılması

3. Şâfiî mezhebine göre vitir namazının hükmü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Vâcib
B) Farz-ı ayn
C) Farz-ı kifâye
D) Sünnet
E) Mubah

4. Öğle ve ikindi namazlarının birleştirilerek öğle vaktinde kılınmasına ne ad verilir?
A) Cem-i te’hîr
B) Cem-i sûrî
C) Cem-i takdîm
D) Sâhib-i tertib
E) Cem’u’s-salâteyn

5. Aşağıdakilerden hangisi orucu bozup kazasını gerektiren durumlardan biridir?
A) Hata ile bir şey yemek veya içmek
B) Diş fırçalamak
C) Makyaj yapmak
D) Kan aldırmak
E) Yıkanmak

6. Tarım ürünlerinin zekât konusu olması için aşağıdaki şartlardan hangisi aranmaz?
A) Ürünün tamamen yetişip elde edilmesi
B) Toprağı işleyenin ödemesi
C) Nisabı bulması
D) Öşür toprağında yetişmesi
E) Hasattan sonra bir yıl geçmesi

7. Hanefîlere göre, madenlerin zekâtı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Petrol ve civadan zekât alınır.
B) Sıvı madenler zekâta tabi değildir.
C) Eritilip kalıba sokulan madenler zekâta tabi değildir.
D) Zekât oranı kırkta birdir.
E) Bir yıl geçmesi şartı aranır.

8. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber'in (s.a.s) Veda Hutbesi'nde değindiği
konulardan biri değildir?
A) Can ve mal dokunulmazlığı
B) Faizin kesinlikle yasaklandığı
C) Kadınların ve erkeklerin karşılıklı hak ve ödevleri
D) Mescid-i Haram ve Mescid-i Nebevi'deki namazın fazileti
E) Müslümanların kardeş olduğu ve birbirlerine haksızlık yapmamaları

9. I. Bayram gecesini Müzdelife’de geçirmek
II. Veda tavafı
III. Kudûm tavafı
IV. Ziyaret tavafı
V. Cemrelere taş atmak (şeytan taşlama)
Yukarıdakilerden hangileri haccın vacipleri arasında yer alır?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve V
D) I, II ve IV
E) II, III ve V

10. Umre ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Hac ihramında yasak olan şeyler umre ihramında da yasaktır.
B) Umrenin farzları ihram ve tavaftır.
C) Umre tavafında ıztıbâ ve remel sünnettir.
D) Umre ihramından çıkmak için tıraş olmak veya saçları kısaltmak vâciptir.
E) Bayram günleri de dâhil senenin her gününde umre yapmak menduptur.

11. Temettu haccı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A)Herhangi bir ayda umre yapmak ve umre ihramından çıkmadan aynı ihram ile hac
yapmak
B) Önce hac yapmak, hac ihramından çıktıktan sonra Mekke içinde ihrama girip umre
yapmak
C) Âfâkînin şevval ayı veya sonrasında umre yapıp ihramdan çıkması ve aynı sene
ülkesine dönmeden hac yapması
D) Âfâkînin ramazan ayında umre yapıp ihramdan çıkması ve aynı sene ülkesine
dönmeden hac yapması
E) Önce hac yapmak, hac ihramından çıktıktan sonra Mekke dışında kalan Hz. Âişe
mescidinde ihrama girip umre yapmak

12. Aşağıdakilerden hangisi Hanefîlere göre kurban ibadetiyle yükümlü olmak için
gereken şartlardan biri değildir?
A) Sağlıklı olmak
B) Akıl sağlığı yerinde ve büluğa ermiş olmak
C) Mukim olmak
D) Dinen zengin sayılacak ölçüde belli bir malî güce sahip olmak
E) Hür olmak

13. Adak kavramının tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kişinin gönülden ibadet etme sözü vermesidir.
B) Kişinin yükümlü olmadığı halde farz veya vacip türünden bir ibadeti yapma sözü
vermesidir.
C) Kişinin kendisini ramazan ayının son on gününde ibadete vermesidir.
D) Kişinin dinen sakıncası olmayan bir işi yapacağına dair Allah’a söz vermesidir.
E) Kişinin aslında gerekmediği halde kurban kesmeyi kendisine vacip kılmasıdır.

14. Aşağıdakilerden hangisi adağın şartlarından biri değildir?
A) Adanan şeyin yerine getirilmesinin imkânsız olmaması
B) Adanan şeyin cinsinden farz veya vacip bir ibadetin bulunması
C) Adakta bulunan kimsenin buluğa ermiş olması
D) Adanan şeyin kişinin ileride yapmakla yükümlü olacağı bir ibadet olmaması
E) Adanan şeyin malî bir ibadet olması

15. I. Keffâretlerin ifa şekilleri Kur’ân ve Sünnet ile  belirlenmiştir.
II. Keffâretlerde kıyas geçerli değildir.
III. Keffâretlerde bedenî fiiller de mevcuttur.
IV. Keffâretler kişinin güç ve imkânlarıyla doğru orantılı değildir.
V. Ağır keffâretler şüphe ile düşmez.
Keffâretlerle ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
A) I ve II
B) I ve IV
C) I, II ve III
D) II, III ve V
E) II, III, IV ve V

16. Yeminle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Hanefîlere göre ğamûs yemininde keffâret yoktur.
B) “İnşAllah” ilavesiyle yapılan yeminler Hanefîlere göre sorumluluk doğurur.
C) Talebe bağlı yapılan yeminlerde yemin edenin değil, muhatabın niyet ve amacı
belirleyicidir.
D) Yeminlerin hükmünde örfün de belirleyici bir rolü vardır.
E) Şâfiîlere göre ğamûs yemininde keffâret vardır.

17. I. Yemin
II. Oruç
III. Zıhar
IV. İhram yasaklarını ihlal
Yukarıdakilerden hangileri Kur’an ile sabit olan keffâretlerdendir?
A) Yalnız II
B) I ve III
C) II ve IV
D) I, II ve III
E) I, III ve IV

18. Dolaylı haram fiilin yaptırımı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Fiili gerçekleştiren, fiilin haramlık derecesine göre âsî ve günahkâr olur.
B) Dolaylı haram da meşru kısım yapılabilir.
C) Dolaylı haram olan fiili yapmayıp terk eden, mükâfat ve sevap kazanır.
D) Haramlığın sübutu kesin delile dayalı değilse helal sayan kimse tekfir olunur.
E) Dolaylı haram fiilde haram kısmın terki farzdır.

19. Aşağıdakilerden hangisi Hanefîlere göre "haram" kavramının unsurlarından biri
değildir?
A) Özünde bir kötülük veya zarar bulunması
B) Delâlet açısından zanni bir ifadeyle yasaklanması
C) Yasaklığı kesin bir ifadeyle sabit olması
D) Sübut yönünden kesin bir delil ile yasaklanması
E) Vasfında bir kötülük veya zarar bulundurması

20. Terfih ruhsatı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Azimet hükmü ortadan kalkar.
B) Azimet hükmünün sebebi ortadan kalkmaz.
C) Ruhsat yolunu seçmek genişlik sağlar.
D) Azimetin tercih edilmesi evladır.
E) Azimet veya ruhsata uymak serbesttir.

[b]CEVAP ANAHTARI:[/b]
1. D) Sünnet-i zevâid
2. A) Maddi ve hükmî temizlik aracı olması
3. D) Sünnet
4. C) Cem-i takdîm
5. A) Hata ile bir şey yemek veya içmek
6. E) Hasattan sonra bir yıl geçmesi
7. B) Sıvı madenler zekâta tabi değildir.
8. D) Mescid-i Haram ve Mescid-i Nebevi'deki namazın fazileti
9. C) II ve V
10. E) Bayram günleri de dâhil senenin her gününde umre yapmak menduptur.
11. C) Âfâkînin şevval ayı veya sonrasında umre yapıp ihramdan çıkması ve aynı sene
ülkesine dönmeden hac yapması
12. A) Sağlıklı olmak
13. B) Kişinin yükümlü olmadığı halde farz veya vacip türünden bir ibadeti yapma sözü
vermesidir.
14. E) Adanan şeyin malî bir ibadet olması
15. C) I, II ve III
16. B) “İnşAllah” ilavesiyle yapılan yeminler Hanefîlere göre sorumluluk doğurur.
17. E) I, III ve IV
18. D) Haramlığın sübutu kesin delile dayalı değilse helal sayan kimse tekfir olunur.
19. B) Delâlet açısından zanni bir ifadeyle yasaklanması
20. A) Azimet hükmü ortadan kalkar.