1. Aşağıdakilerden hangisi konusuna göre kelâm ilminin tarifidir? A) Uluhiyyet, nübüvvet ve ahiret konularını aklî delillerle ispat ve izah etmeye çalışan ilimdir. B) Aklî ve naklî delillere dayanarak İslâm inançları ile ilgili ortaya çıkabilecek şüpheleri ortadan kaldırmak suretiyle dinî akideyi ispat ve müdafaaya çalışan bir ilimdir. C) Allah'ın zatından, sıfatlarından, nübüvvet ve risalete (peygamberliğe) ait meselelerden, başlangıç ve sonuç bakımından yaratılmışların hallerinden İslâm ilke ve esaslarına göre bahseden ilimdir. D) İslam inanç esasları hakkında ortaya çıkabilecek şüpheleri izale eden ve Müslüman olmayanların İslâm'a yöneltecekleri eleştirilere cevap veren, onların iddia ve delillerini çürüten ilimdir. E) Allah'ın varlığı, birliği, sıfatları ve fiillerinden bahseden bir ilimdir. 2. Gazzalî'nin ilim tasnifinde kelâm ilmi hangi grupta yer alır? A) Küllî ilimler B) Fer'î ilimler C) Felsefî ilimler D) Riyazî ve mantıkî ilimler E) Aklî ilimler 3. Bu ekole göre, adam öldürmek gibi büyük bir günah işleyen dinden çıkar ve kâfir olur. Ölünce ebedî olarak Cehennem'de kalır. Azabı kâfirlerinkinden farklı olmaz. Yukarıda anlatılan ekol, aşağıdakilerden hangisidir? A) Ehl-i sünnet B) Mutezile C) Şîa D) Haricîler E) Cebriye 4. İlk dört halifenin tarihî hiyerarşik sıralaması aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru verilmiştir? A) Hz. Ebu Bekir, Hz. Osman, Hz. Ali, Hz. Ömer B) Hz. Ömer, Hz. Ebu Bekir, Hz. Osman, Hz. Ali C) Hz. Ali, Hz. Ebu Bekir, Hz. Osman, Hz. Ömer D) Hz. Osman, Hz. Ebu Bekir, Hz. Ali, Hz. Ömer E) Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer, Hz. Osman, Hz. Ali 5. Ebu Hanife ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) el-Fıkhu'l-ekber, onun risalelerinden biridir. B) Kul, fiilini kesbeden; Allah ise yaratandır. C) Hayır ve şer adına her şey Levh-i mahfuzda yazılıdır. D) Büyük günah işleyen münafıktır. E) Allah'ın yaratma, rızık verme, öldürme, diriltme gibi fiili sıfatları vardır. 6. Aşağıdakilerden hangisi ilk dönem kelâmcılarını tanımanın yararlarından biri değildir? A) İslam düşüncesinin teşekkül devrini tanımak B) Farklı coğrafyalardaki düşünce hareketlerini izleyebilmek C) Dönemin ilim-siyaset ilişkisini çözümlemek D) İlk kelâmcıların özel hayatlarıyla ilgili bilgilere sahip olmak E) İslam düşüncesinin gelişim aşamalarını takip etmek 7. Aşağıdaki ilim adamlarından hangisi Mu'tezile mezhebine mensuptur? A) Kalanisî B) Cahız C) Bakıllanî D) Cüveynî E) Haris b. Esed el-Muhasibi
8. Aşağıdaki görüşlerden hangisi Mu'tezile'ye ait değildir? A) Haram ya da helal Allah ne verdiyse hepsi rızık olarak adlandırılır. B) Sihrin aslı yoktur. C) Öldürülen birisi, eceliyle ölmemiştir; o, ecelinden önce öldürülmüştür. D) Evliyanın kerameti diye bir şey yoktur. E) İyi ve kötü olan şeyler vahiy gelmeden akılla bilinir. 9. Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnet ve’l cemaati ifade eder? A) Hz. Muhammed ve uygulamasını takip eden topluluktur. B) Aklı esas alan topluluktur. C) Sadece Kur’an’ı esas alan topluluktur. D) Kendi görüşlerini esas alan topluluktur. E) Dinde yenilik ihdas eden topluluktur. 10. Büyük günah işleyen kimsenin küfre girdiğini ve ona Müslüman muamelesi yapılamayacağını iddia eden fırka aşağıdakilerden hangisidir? A) Mutezile B) Ehl-i sünnet C) Haricîler D) Murcie E) Şia 11. Rönesans’tan sonra gelişen materyalizm, pozitivizm ve psikolojik tekniklere karşı kelam ilmi ile cevap vermeye çalışan hareket aşağıdakilerden hangisidir? A) Müteahhirîn hareketi B) Mütekaddimîn hareketi C) İ’tizal hareketi D) Selefiye hareketi E) Yeni İlm-i Kelam hareketi 12. Aşağıdakilerden hangisi Muhammed Abduh'un Yeni İlm-i Kelâma ilişkin görüşüdür? A) Eş'ari, Maturidi gibi klasik dönem kelâmcılarının kitapları faydasızdır. B) Kelâm ilminin klasikleri yerine müteahhirin dönemi muhtasar kitapları okunmalıdır. C) Âlimlerin görüşleri önemsenmeli ve nass mesabesinde görülmelidir. D) Klasik kelâmda ihtilaf konusu olan konulara yer verilmemelidir. E) Kelâmcı olaylara eleştirel değil, teslimiyetle bakabilmelidir. 13. Akıl ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Dinde aklı aşan hususlar vardır. B) Akıl dinde yegâne hüküm kaynağıdır. C) Din peygamberin aklına değil, getirdiği nakli bilgiye dayanır. D) Akıl vahyin muhatabıdır. E) Akıl, Kur’an ve Sünnetin boş bıraktığı yerlerde hüküm tesis edebilir. 14. Ahad haber aşağıdaki bilgi türlerinden hangisine dâhildir? A) Akli bilgi B) İktisabi bilgi C) Nazari bilgi D) Burhani bilgi E) Nakli bilgi 15. Aşağıdakilerden hangisi “varolan” karşılığında kullanılan kavramlardan biri değildir? A) Sabit B) Kain C) Şey D) Mevcut E) Madum
16. Vacib kavramı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) Vacib muhdestir. B) Vacib kadîmdir. C) Vacib hâdistir. D) Vacib mümkindir. E) Vacib ezelî değildir. 17. Şibli Numanî’nin el-Kelam adlı eserinde üzerinde ayrıntılı olarak durduğu konu aşağıdakilerden hangisidir? A) Ulûhiyet ve Peygamberlik konusu B) Felsefi konular C) Ahiret konuları D) Bilgi konusu E) Varlık konusu 18. Aşağıdakilerden hangisi Ebü'l-Hüseyin elHayyât'ın "el-İntisâr" isimli eserinin özelliklerinden biri değildir? A) Müellifin günümüze ulaşan tek eseri olması B) Mu'tezile'yi savunma amacıyla yazılmış olması C) Bütün kelâmî konuları ihtiva eden sistematik bir eser olması D) Hicrî III. yüzyıla ait bir eser olması E) Daha önceki Mu'tezilî görüşleri yine yetkin bir Mu'tezilî'nin elinden günümüze aktarması 19. Nassın anlaşılmasında sadece nassın zahirine bağlı kalan grup aşağıdakilerden hangisidir? A) Kelamcılar B) Sufiler C) Selefiler D) Batınîler E) Sofistler 20. Farabi ve İbn-i Sina gibi felsefecilerin kabul etmediği fakat kelamcıların savunduğu görüş aşağıdakilerden hangisidir? A) Âlem tanrıdan sudur ederek meydana gelmiştir. B) Allah’ın kudret, irade ve yaratmasıyla Âlem meydana gelmiştir. C) Âlem var olan belli bir maddeden meydana gelmiştir. D) Âlemin meydana geldiği madde ezelidir. E) Âlem yoktan yaratılmıştır.
1. C 2. A 3. D 4. E 5. D 6. D 7. B 8. A 9. A 10. C 11. E 12. D 13. B 14. E 15. E 16. B 17. A 18. C 19. C 20. B
|