Gönderen Konu: İslam Mezhepleri Tarihi - Çıkmış Sorular (Ara Sınav) - Kısa kısa  (Okunma sayısı 2410 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • Administrator
  • Süper Mega üye
  • *******
  • İleti: 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
[size=12pt]- İslam Mezhepleri Tarihi edebiyatının [b]gelişim[/b] dönemi yazarı: [b]Şehristânî[/b]

- İslam Mezhepleri Tarihi edebiyatının [b]oluşum[/b] dönemi yazarlarındandır: Hayyât el-Mu’tezilî

-  [b]“Makâlâtü’l-fırak”[/b] terimini anlamı: [b]Batıl mezhepler[/b]

- Hz. Peygamber’in vefatından sonra Ensar’ın halife seçimi için toplandıkları yer: [b]Sakife oğullarının gölgeliği[/b]

- Hz. Osman döneminde yaşanan kargaşanın baş sorumlusu: [b]Abdullah b. Sebe[/b]
-  Şia’nın Hz. Ali’nin hilafetine dair ileri sürdüğü delillerden biri: [b]Ğâdir-i Hum olayı[/b]
- Cemel ve Sıffın savaşları sonrasında ortaya çıkan problemlerden biri: [b]Mürtekib-i kebire[/b]
- Haricilerin daha çok kendilerini tanımlamak için kullandığı isim: [b]Ehl-i Şurât[/b]
- [b]İbâdiyye[/b] fırkasının kurucusu: [b]Abdullah b. İbâd[/b]

- [b]Mürcie[/b] düşüncesinin doğuşunun arkasındaki gelişme: [b]Muaviye’nin Hz. Ali’yi lanetleme ve Hz.Osman’ı övme kampanyasını başlatması  [/b]

- Selef metodundaki prensiplerden olan [b]“imsak”[/b]ın anlamı: [b]Mütaşâbih ayetleri te’vilden çekinmek[/b]

- [b]İsmâiliyye[/b] mezhebi mensuplarının kurduğu devlet: [b]Fâtımîler [/b]

- Gâib imam fikrini benimsemeyen Şii fırka: [b]Zeydiyye[/b]

- İmam adına şehir, kasaba ve köylerde emr bi’l-ma‘rûf ve nehy ‘ani’l-münker prensibini uygulamak üzere “muhtesib” tayin eden [b]Şii[/b] mezhep: [b]Zeydiyye[/b]

- Hangi hanedan zamanında [b]İmâmiyye Şiası[/b] devletin resmi mezhebi olarak kabul edilmiştir: [b]Safeviler[/b]

- Kulun irade ve fiillerinde [b]hür[/b] ve [b]muhtar[/b] olduğu anlayışı İmamiyye’nin hangi prensibi ile doğrudan alakalıdır: [b]Adalet[/b]

- Sözlükte “önceden olmadığı halde icat edilen inanç veya amel” anlamına gelen kavram: [b]Bid’at[/b]

- İslam Mezhepleri Tarihi edebiyatının oluşum dönemi özelliklerinden biri: [b]Daha çok tenkit ve reddiye üslubunda olması[/b]

- Necmeddîn-i Kübrâ’nın [b]“Allah’a ulaşan yollar, yaratıkların nefesleri sayısıncadır”[/b] sözü, hangi kavramın ifadesidir: [b]Yetmiş iki millet[/b]

- [b]Tahkim[/b] olayı ile ilgili doğru ifade: [b]"Hüküm ancak Allah'ındır." sloganı[/b]
- [b]Tahkim[/b] olayında Muâviye b. Ebû Süfyân’ın hakemliğini yapan: [b]Amr b. El-Âs[/b]
- Tarihte ortaya çıkan tüm mezheplerin görüşlerini Kur’ân’a atıfta bulunarak
doğrulamaya çalışmaları, mezheplerin ortaya çıkışında etkili olan sebeplerden hangisi için  örnek gösterilebilir: [b]Nasların tabiatı[/b]

- İmam Enu Hanife, mezheplerden hangisine nispet edilmiştir: [b]Mürcilik[/b]

- Bazı hadis kaynaklarında yer alan rivayetlerde kaderciler hangi din
mensuplarına benzetilmiştir: [b]Mecûsîler[/b]

- Bazı kadîm sıfatları Allah'a nispet etmekten kaçınanlar, hangi isim ile adlandırılmıştır: [b]Muattıla[/b]

- Hz. Hasan’ın iktidar talebini sonlandırıp hilafeti bir antlaşmayla Muaviye’ye
devrettiği yıla ne ad verilmiştir: [b]Cemaat Yılı[/b]

- Müslümanların itikadî konulardaki ihtilâflarını anlatan “Makâlâtü'l-İslâmiyyîn
ve İhtilâfü’l-Musallîn” adlı eserin yazarı: [b]Ebu’l-Hasan el-Eş'arî[/b]

- Hz. hüseyin'in şehit edilmesinden sonra ortaya çıkan [b] Tevvabun[/b] hareketinin ilk lideri: [b]Süleyman b. Surâd el-Huzaî[/b]

- Sünnî kaynaklar [b]ilk[/b] dönemdeki [b]Şiî[/b] topluluklar için başlangıçta terimlerden hangisini kullanmışlardır: [b]Râfıziyye
[/b]
- Şîa’yı diğer İslamî fırkalardan ayıran en önemli itikat esası: [b]İmâmet
[/b]
- [b]Usûlü’l-Kâfî[/b] adlı Şiî hadis eserin müellifi:[b] Küleynî[/b]

- İslam Mezhepleri araştırmalarında [b]Durkheim’[/b]in usulüne bağlı kalacağını belirterek içtimaiyatçı (sosyal-pozitivist) bir metodu benimseyen ve bu nedenle gözlem ve görüşme tekniklerinin kullanıldığı alan araştırmalarına yönelen bilim adamı: [b]Yusuf Ziya Yörükan[/b]

- Tahkim olayından hemen sonra ortaya çıkan mezhep: [b]Haricilik[/b]

- Hz. Peygamber’in vefatından sonra Ensar’ın halife seçimi için üzerinde uzlaştığı sahabi: [b]Sa’d b. Ubade[/b]

- [b]Şiîlere [/b]göre Hz.Muhammed(s.a.v) kimi [b]Gadîr-i Hum[/b] denilen yerde kendisine vasî tayin etmiştir: Hz. Ali (k.v.)

-  [b]İmam Matüridi[/b]’ye ait [b]kelam[/b] eserlerinden biri: [b]Kitâbü't-Tevhîd[/b]

-  Şiîliğin doğuşunu hazırlayan önemli olaylardan biri: [b]Tevvâbûn hareketi[/b]
- Hangisi İmâmî müslümanların ticari kazançlarından, harp ganimetlerinden, define ve arazi gelirlerinden vermeleri gereken dinî vergidir: [b]Hakkullah[/b]

- İslam Mezhepleri Tarihi disiplininin kullandığı “betimleyici” metot: [b]Bir mezhebî inancı olduğu şekliyle tasvir etmek[/b]

- İslam Mezhepleri Tarihi ile Din Sosyolojisi disiplinlerinin ortak çalışma alanı: [b]Mezhep hiyerarşisinin oluşumu [/b]

- Mezhepler ile ilgili doğru ifadelerden: [b]Mezhepler, din alanındaki farklılaşmaların birer ürünü olup içinde geliştikleri ortamın izlerini bünyelerinde taşırlar[/b]

- Hangisi Hz. Osman’ın hilafetinin zayıflamasının sonuçlarından biri değildir: [b]Hz. Osman'ın yapı itibariyle son derece sakin zühd ehli ve ince ruhlu biri olması[/b]

- Ashâb-ı Rey ile ilgili aşağıdaki ifadelerdenhangisi yanlıştır: [b]Hadisleri ve sahâbe rivayetlerini kabul etmez[/b]

- Günahın imana zarar vermediğini savunan mezhep: [b]Mürcie[/b]

- Selefiyye'nin inanç esaslarını ortaya koymada takip ettiği prensiplerden biri olan “marifet ehline teslim” ilkesi:  [b]Müteşâbihât hakkında Nebî ve ashâbının
açıklamalarına tabi olmak[/b]

- Ehl-i Sünnet'in özellikle Mu’tezile tarafından Sıfâtiyye olarak isimlendirilmesinin nedeni: [b]Allah’ın ezelî sıfatlarını kabul etmeleri[/b]

- Mu'tezile mezhebi bazı kadîm sıfatları Allah'a nispet etmekten kaçınmaları dolayısıyla hangi isimle adlandırılmıştır: [b]Muattıla[/b]

- Mu'tezile mezhebinin kurucusu: [b]Vâsıl b. Atâ[/b]

- İmâmiyye Şîası'nı resmî mezhep olarak kabul eden ilk devlet: [b]Safevîler[/b]

- Şia kökenli bütün mezheplerin paylaştığı ortak itikat: [b]Hz. Muhammed’in dini ve dünyevi işlerin idaresindeki halefi Hz. Ali’dir. [/b]

-  İmâmiyye Şiası’nın on iki imamından biri değildir: [b]Muhammed b. el-Hanefiyye[/b]

- İmamiyye Şiiliği’nde Gaybet-i Kübrâ dönemi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur: [b]Gaybet kıyamete kadar sürecektir.[/b]

- Gaib imam fikrini benimsemeyen Şii fırka: [b]Zeydiyye[/b]

- İmâmiyye Şîası'nın imâmet ile ilgili görüşlerinden biri değildir:[b] İmamın ilminin vehbî değil kesbî olması[/b]

- Hangileri İslam Mezhepleri Tarihi’nin metodolojik problemlerini ortaya
koymaktadır?
I. Kötüleme kastıyla mezhep isimleri üretmek
IV. Mezheplerin doğuşunu tek bir sebebe indirgemek

- Dinin özündeki ve Müslüman toplumun bütünlüğündeki bozulmayı ifade eden kavram: [b]Tefrika[/b]

- Mezheplerin ortaya çıkışında etkili olan “psiko-sosyal” faktörler ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur: [b]İnsanla ve insanın algılama biçimiyle ilgili
açıklamaları ifade eder.[/b]

- Hz. Ebû Bekir’in halife olduktan sonra yapması gereken ilk iş
hangisi olmuştur: [b]Yalancı peygamberlerle ve zekat vermeyen kabilelerle mücadele etmek[/b]

- Tarihi olaylardan hangileri doğrudan Hz. Ali Dönemi ile ilgilidir?
[b]II. Haricilerin ortyaaya çıkışı
III. Hz. Aişe’nin Basra şehrini ele geçirmesi[/b]

- Sünnî kaynaklara göre, Mu‘tezile isminin Vâsıl b. Atâ'nın mürtekib-i kebîre konusunda farklı bir anlayışa sahip hocası -------'nin ders halkasından ayrılması ve onun, Vâsıl'ın kendilerinden uzaklaştığını ifade için “Gad i’tezele ‘anne’l-Vâsıl” demesiyle ortaya çıktığı bildirilmektedir. [b]Hasan el-Basrî[/b]

- Hangisi, Hanefî ekolünün inanç esaslarını sistemleştirerek Maverâünnehir bölgesinde kendi kurmuş olduğu kelam ekolünü yaymıştır: [b]Ebû Mansur el-Maturîdî (v. 333/944)[/b]

- hangisi Ehl-i Sünnet fikriyatının oluşumunda pay sahibi olan âlimlerden biri DEĞİLDİR: [b] İbn Teymiyye[/b]

- Büyük günah işleyen kimse hakkında "Tâatın kâfire bir faydası olmadığı gibi, günahın da imana bir zararı yoktur." ilkesini kabul eden fırka: [b]Mürcie[/b]

- Ameli imanın parçası olarak görmeyen mezhep: [b]Mürcie[/b]

- Hakkında nass bulunmayan herhangi bir meselede asla görüş belirtmeyen, sadece haberle (âsârla) yetinenlere verilen isim: [b]Ashâb-ı hadis[/b]

- Zeydiyye mezhebinin imamet anlayışla ilgili [b]doğru olanlar:[/b]
III. Efdal kişinin mevcudiyeti halinde mefdûl kişinin imameti caizdir.
IV. İmamın gaybeti caiz değildir.

- Ali Şiası adı verilen sahabelerden olmayan: [b]Abdullah b. Ömer[/b]

- Nizari ismailiyye ile ilgili hangisi doğrudur: Kıblenin manası mü'minlerin huccete yönelmeleridir.

- Caferi fıkhına göre ifadelerden hangisi yanlıştır: [b]Mestler üzerine mestler caizdir[/b]

- Caferi mezhebi ile Sünni fıkıh mezhepleri arasında, ibadetlerin ifası konusunda görülen farklardan biri değildir: Kıblenin Kâbe olarak tayini

- Kitaplardan hangisi İmamiyye şiasının "Kütübü'l Erbasını oluşturen eserlerden biri değildir:[b] Kitabü'l-Mecbmû'[/b]

- hangisi Hz. Peygamber’in (s.a.s) vefatından sonra Hz. Ali’nin hilafetine
destek veren ve kendilerine Ali Şiası adı verilen sahabilerden biri değildir: [b]Abdullah b. Ömer[/b]

- Nizârî İsmailiyye ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur: [b]Kıblenin manası müminlerin huccete yönelmeleridir[/b]

- Caferî fıkhına göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır: [b]Mestler üzerine mesh caizdir[/b]

- Hangisi Ca’ferî mezhebi ile Sünnî fıkıh mezhepleri arasında, ibadetlerin
ifası konusunda görülen farklılıklardan biri değildir: [b]Kıblenin Kâbe olarak tayini[/b]

- kitaplardan hangisi İmâmiyye Şiası’nın "Kütübü’l-Erbaa"sını oluşturan
eserlerden biri değildir: [b]Kitâbü’l-mecmû’[/b]

- İmâmî müslümanların ticari kazançlarından, harp ganimetlerinden, define ve arazi gelirlerinden vermeleri gereken dinî vergi aşağıdakilerden hangisidir: [b]Humus[/b][/size]

 

Voiser