Gönderen Konu: Yağlı Boya Tablolar - Ansiklopedik Bilgi  (Okunma sayısı 1947 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı busegül

  • Süper Mega üye
  • *******
  • İleti: 20005
  • +360/-0
  • Cinsiyet: Bayan
  • Allah birdir ve Muhammed (s.a.v.) onun elçisidir.
    • Uyanan Gençlik
Yağlı Boya Tablolar - Ansiklopedik Bilgi
« : 16 Ekim 2016, 13:43:54 »
Rönesans devrinden beri uygulanan bir resim tekniğidir.
Yağlı boya resim üzerinde devamlı çalışabilme olanağı vardır.
Yapılan resimler uzun ömürlüdür. Resimlerin temizlenme ve bakım kolaylığı olması nedeniyle diğer tekniklerden daha fazla tercih edilmektedir.

[b]YAĞLI BOYA MALZEMELERİ NELERDİR?[/b]
[b]1) Yağlı boya çantası[/b]
Yağlı boya çalışmalarında kullanılan araç ve gereçleri koymaya ve korumaya yarayan çantadır. Bunlar değişik büyüklükte hazır olarak satılır veya isteğe uygun olarak marangozlara da yaptırılabilir. İç kısmı bölümlüdür. Bu bölümlere araç ve gereçler yerleştirilir.

2) Palet
Yağlı boya resimde kullanılan boyalar, limon ya da ceviz ağacından yapılmış palet denen düz bir levha üzerine dizilir. Bunların biçimleri genellikle ovaldir. Paletin bir kenarında baş parmağın geçeceği büyüklükte bir delik vardır. Sol elin baş parmağı bu delikten sokularak palet güzelce kavranır ve paletin altında kalan boş parmaklarla da fırçalar tutulur. Tahta paletler dışında, piyasada plastikten yapılmış paletler de satılmaktadır. Pal et bulunmadığı zamanlarda beyaz fayanslardan ya da kalın camlardan yararlanılabilir. Paletin cinsi ne olursa olsun çalışmalardan sonra, fırçaların temizlendiği gibi temizlenmelidir.

3) Spatüla
Çelikten yapılmış ince levha sapı ağaçtandır. Mala biçimindedir.
Boya karıştırmaya, resim üzerindeki fazla boyaları kazımaya ve paleti temizlemeye yarar.

4) Resim Sehpaları
Yağlı boya resim yaparken elin resme sürtünmemesi gerekir.
Bu nedenle tuvale destek olması için sehpa kullanılır.
 
İki türlü sehpa kullanılır:
a) Kır sehpaları :
Kolay taşınması ve hafif olması nedeniyle genel olarak dışarda yapılan resim çalışmalarında kullanılır.
Falzla yer kaplamaması için ayakları iç içe girerek, portatif biçimde hazırlanmışlardır.
b) Atölye sehpaları :
Bu tür sehpalarda taşıma sorunu olmadığından, en rahat çalışma ortamı düşünülerek hazırlanmışlardır. Bu sehpaların iskemleleride aynı rahatlık düşünülerek hazırlanır.
Dışarıda yapılacak çalışmalar için kır sehpaları kullanılır. Kolay taşınması için hafif malzemelerden yapılır.

5) Boyalar
Çeşitli toz boyalar bazı yağlarla karıştırılarak elde edilir.
Piyasada yumuşak madenı tüpler içerisinde hazır olarak satılır.

6) Fırçalar
Fırçalar, boyaları palet üzerinde karıştırmak ve tuval üzerine sürmek için kullanılır. Kılları yassı veya yuvarlak biçimde olur. Yassı olanların kalınlıkları, milimetre ölçüsünde 2 , 4 , 6 , 8 ,10 , ... diye numaralandırılmıştır. Yağlı boya fırçalarının kılları genellikle iki cinstir. Birincisi sert kıllı hayvanlardan ve naylondan yapılanlardır.  Bunlar ucuz olanlardır. İkinci cins ise, samur kıllardan yapılanlardır. Bunlar diğerlerine göre biraz daha yumuşak ve pahalıdır. Fırçaları çalışmalardan sonra neft (terebentin, tiner, gaz, benzin) ile iyice silmelidir. Daha sonra da ılık sabunlu su ile yıkamalıdır. Yıkanan fırça sonraki çalışma için zeytin yağına batırıp, öyle saklamalıyız. Aksi halde kılları arasında kuruyan boya artıkları, fırçayı kullanılmaz hale getirir.

7) Yağlar
Yağlar kullanış yerlerine göre iki guruba ayrılır:
- Bezir yağı, haşhaş yağı, ceviz yağı boyaları inceltmeğe yarar. Bunlar boyayı besler ve kuvvetlendirir.
Boyaların inceltilmesi  ve karışımları bu yağlarla yapılır
- Neft yağı, terebentin, gaz, benzin, tiner  boyaları çürütmeğe yararlar. Bu sıvılar boyanın yağını bozar ve matlaştırır. Bunlar yağlı boyayı çürüttüğü için temizleme işlerinde kullanılır. Çalışma sırasında fırçadaki rengi silmek istersek, önce bu sıvılardan birine fırçanın kıllarını batırıp çalkalarız; sonra da bir bez parçası ile kurularız.

8) Vernik
Vernik yağlı boya resimleri havanın etkisinden korur.
Resimlerin daha parlak görünmesini sağlar.
Verniklerin renksiz olanları tercih edilmelidir.

9) Gode
Resim çalışmasları sırasında gerekli olan yağ ve sıvıları palete yakın tutmak için kullanılan araçlara gode denir. Godelerin sıvıyı toplayan kısmı geniştir. Ağzı fırçaların rahatlıkla girip çıkabileceği şekilde dar olmalıdır. Godeler genellikle çinkodan veya tenekeden yapılmıştır. İki hazneli ve palete sıkıştırılacak biçimde yapılmışlardır.

10) Tuval
Yağlı boya resmi yapmak için kullanılan yüzeye tuval denir. Tuval için gerekli yüzey, bez, mukavva, kontrplak, duralit ya da sunta olabilir. Bunlar doğrudan doğruya kullanılırsa boyaların yağını emerek renklerin kuvvetini azaltır ve matlaştırırlar. Boyanın fazla harcanmasına da yol açarlar. Bu nedenle resim yapılacak yüzeyin astar boya ile kaplanması gerekir. Tuval, piyasada hazır olarak satılır. Fakat resmi yapan tarafından da hazırlanabilir.

[b]Tuval hazırlama çalışması[/b]
Yüzey olarak seçilen malzeme bez ise, önce şasiye gerilir. Şasi tahtadan yapılmış düz çerçevedir. Yapılacak resmin büyüklüğüne uygun 4-5 cm enindeki dört adet tahta çıta, köşeleri geçme olarak çatılır. Çerçeveyi çatmadan önce de bez, hangi kısmına gerilecekse o taraf içe doğru meyilli olarak rendelenir. Bu da resim yapılırken bezin çerçeve kenarına yapışmamasını, çerçevenin iç kısmına gelen boyanın iz bırakmamasını sağlar. Çerçeveden biraz daha büyük kesilen bez (keten cinsinden), raptiye ya da geniş başlı küçük çiviler yardımı ile şasiye gerilir. Bezden yapılan tuval böyle hazırlandıktan sonra, üzerine önce bir kat tutkallı su sürülür. Tutkallı suyun kıvamı, tutkallı boya hazırlanışında olduğu gibidir. Bu arada genişçe bir kapta bezir yağı ile çinko üstübeç iyice karıştırılıp boza kıvamına getirilir. Kuruyan tutkallı suyun üzerine bu astar boya, geniş bir fırçayla önce yukarıdan aşağıya sonra soldan sağa olmak üzere sürülür. Bu işlem, tuval için uygun olan diğer yüzeylere de aynen uygulanabilir.

[b]Yağlı Boya Resim nasıl Yapılır ?[/b]
* Konu, kurşun kalem veya füzenle tuval üzerine çizilir.
* Çizme işlemini bastırmadan yapmalıdır.
* Çizimde, konu ana hatlarıyla göstermelidir.
* Hafif çizilen çizgileri düzeltmek daha kolay olur.
* Çizgilerin üzerinden sürülecek boyanın altından çizgiler gözükmez.
* Desen çizildikten sonra, modelin esas renkleri astar olarak sürülür.
* Sürülen astar boya kalın olmamalıdır.
* Işık gölgeler büyük renk parçaları halinde sürülmelidir.
*İstmediğimiz renkleri, boya yaşken bir bezle veya spatüla ile temizlemeliyiz.
* Astar boya kuruduktan sonra, resmin ayrıntılarına geçilir.
* Yağlı boya çalışmalarını belirli kalıp içine sokmak doğru değildir.
* Resim yapan kimsenin çalışmaları ilerledikçe, bilgi ve becerisi de gelişir.
* Kişi zamanla kendine uygun çalışma tekniğini bulacaktır.
* Yağlı boya resim çalışmalarında araç ve gereçleri tanımak, renk karışımlarını öğrenmek için bol alıştırma yapılmalıdır.
* Kişiler büyük ressamların eserlerini incelemeli, aslına uygun şekilde kopya edilmelidir. Bu taklit çalışmaya uzun süre devam etmemelidir.

Museum of Modern Art, New York
[img width=245 height=200]http://www.uyanangenclik.com/gallery/7_16_10_16_1_43_29.jpeg[/img]
Hollandalı ressam Vincent van Gogh tarafından yapılan yağlı boya tablo. Ressam tabloda kendisinin sanatoryumdaki odasındaki pencereden önündeki köyün gece vakti görünüşünü resmetmiştir. Eser New York'ta bulunan Museum of Modern Art galerisinde sergilenmektedir.

 

Voiser