1. Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatı metinlerinin kaynaklarından biri değildir? A) Cönk B) Divan C) Mesnevî D) Mecmua E) Tezkiretü’ş-Şuarâ
2. Aşağıdakilerden hangisi tabakât türünde bir eser değildir? A) Şehnâme B) Atrabü’l-âsâr C) Hoşsadâ D) Tomar-ı Turuk-I Aliyye E) Tuhfe-i Hattâtîn
3. Divanlar ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Gazeller kafiye harflerine göre sıralanır. B) Türk şiirinin en önemli yazılı kaynaklarındandır. C) Bütün şairler divanlarını kendileri tertip etmiştir. D) Şiirler nazım şekillerine göre sıralanır. E) Kasideler her zaman gazellerden önce yer alır.
4. Aşağıdakilerden hangisi İslamlaşma öncesi dönemde şairlere verilen isimlerden biri değildir? A) Bahşı B) Kam C) Oyun D) Sufi E) Ozan
5. Aşağıdakilerden hangisi doğrudan tasavvufî edebiyatın türlerinden biridir? A) Gülbank B) Esmâ-yi Hüsnâ C) Mevlid D) Hilye E) Kısas-ı Enbiyâ
6. Dinin terim olarak pek çok tanımı yapılmıştır. Edebiyat açısından dinin iki tarifi yapılabilir: Birincisi din, edebiyatın kaynağıdır. İkincisi ise din; tanınmasında, yayılmasında ve kültürel değerlerin oluşmasında edebî eserin dil, ifade ve formlarından yararlanan sosyal bir kurumdur. Yukarıdaki din tanımına göre aşağıdakilerden hangisi Türk İslam Edebiyatına ait dinî-edebî türler arasında yer almaz? A) Manzum Kur’an Tercümeleri B) Koşuklar C) Kırk hadisler D) Hilye-i Şerifler E) Siyer-i Nebîler
7. Tanınmış müelliflerin eserlerinden yapılmış manzum-mensur derlemelere ne ad verilir? A) Divan B) Tabakât C) Terâcim D) Mesnevî E) Müntehabât
8. Sehl-i müntenî üslûbu ile yazdığı şiirleri hem halk tarafından kolayca anlaşılmış hem de yazılı ve sözlü edebiyatın yeni bir forma girmesine sebep olmuştur. Bu şair ve onun izinden gidenler dinî-tasavvufî düşüncenin Anadolu ve Rumeli’de yaygınlık kazanmasını sağlamışlardır. Yukarıda söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir? A) Süleyman Çelebi B) Yazıcızâde Muhammed Bîcân C) Yunus Emre D) Mevlana E) Âşık Paşa
9. Aşağıdakilerden hangisi Türklerin İslamlaşması ile birlikte Türk Edebiyatı’nda meydana gelen değişikliklerden biri değildir? A) Dinî metinleri açıklamayı ve öğretmeyi amaçlayan edebî eserler ortaya çıkmıştır. B) Türk edebiyatı İslami ilimlerin mantık ve metodundan yararlanarak gelişmeye başlamıştır. C) Kur’an ve sünnet edebiyatın iki temel kaynağı olmuştur. D) Destanların sadece nazım biçimleri değişmiştir. E) Yeni edebî türler ortaya çıkmıştır.
10. Aşağıdakilerden hangisi sanatı önceleyip kullandığı dil, sembol ve mazmunlarla İslam dinine ilginin oluşmasını sağlayan eserlerden biri değildir? A) Şem ü Pervâne B) Hamza-nâme C) Bülbül-nâme D) Leylâ vü Mecnûn E) Hüsn ü Aşk
11. Manzum yahut mensur bir ifadede söze destek sağlamak, onu daha kolay benimsetmek için herkesçe kabul edilmiş bir başka sözü, özellikle atasözünü kullanma sanatına ne ad verilir? A) İrsâl-i Mesel B) İktibâs C) Tazmîn D) Telmih E) Leff ü neşr
12. Bir şairin gazeline, aynı vezin ve kâfiyede benzer bir gazel söyleyerek meydana getirilen şiirlere ne ad verilir? A) Medhiye B) Tegazzül C) Nazîre D) Fahriye E) Müzeyyel
13. Bir gazelin beyitleri arasına aynı vezinde ve anlam bütünlüğünü koruyacak şekilde iki, üç veya dört mısra ilave edilerek oluşturulan nazım şekline ne ad verilir? A) Tesbî’ B) Terbî’ C) Tahmîs D) Tanzîr E) Taştîr
14. Aşağıdakilerden hangisi meânî ilminin konularından biri değildir? A) İstiâre B) İtnâb C) Îcâz D) Müsâvât E) Nidâ
15. Hikemî düşüncelerin, dinî-tasavvufî konuların ve toplumsal eleştirilerin ele alındığı nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir? A) Mani B) Tardiye C) Semâi D) Terkîb-bend E) Varsağı
16. Kasidenin bölümlerinden biri olan “girizgâh”ın tanımı aşağıdakilerden hangisidir? A) Şairin kendisini ve sanatını övdüğü bölümdür. B) Şairin medhiyeye geçtiğini bildiren bölümdür. C) Şiirde övgüsü yapılan kişiye iyi dileklerde bulunulan bölümdür. D) Kasidenin giriş bölümüdür. E) Şairin mahlasını söylediği beytin yer aldığı bölümdür.
17. Eşcâr-ı bâğ hırka-i tecrîde girdiler Bâd-ı hazân çemende el aldı çenârdan Yukarıdaki beyit istiâre sanatının aşağıdaki türlerinden hangisine örnektir? A) İstiâre-i asliyye B) İstiâre-i tebeiyye C) İstiâre-i temsiliyye D) İstiâre-i musarraha E) İstiâre-i mekniyye
18. Mensur bir sözün son kelimesinin, şiirde ise mısranın son kelimeleri olan ve kafiyesini meydana getiren iki fasılanın bir harfte birleşmesine ne ad verilir? A) İ’câz B) İnşâ C) Secî D) Vasıl E) Itnâb
19. Divan edebiyatındaki “tuyuğ”un karşılığı olarak kabul edilen, başta aşk olmak üzere hemen her konuda yazılabilen halk edebiyatı nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir? A) Müstezâd B) Koşma C) Türkü D) Mani E) Destan
20. Başka bir şâire ait olan bir mısranın bir şiirde kullanılmasına ne ad verilir? A) Tahmis B) Tazmin C) Ta’riz D) Telmih E) Taştir
21. Kâbe duvarına asılan şiirlere ne ad verilir? www.uyanangenclik.com A) Musavverât B) Muallakât C) Murakkaât D) Mukattaât E) Mukaddemât
22. Aşağıdakilerden hangisi İslamî Türk edebiyatının doğrudan dinî olmayan kaynakları arasında gösterilebilir? A) Siyer-i Nebî B) Kısas-ı Enbiyâ C) Tevârîh-i Hulefâ D) Terâcim-i Ahvâl E) Ahbâru’l-Arab
23. İslamî Türk edebiyatına şekil ve muhteva itibarıyla esas vasfını veren temel kaynak aşağıdakilerden hangisidir? A) Siyer B) Kısas-ı Enbiyâ C) Kur’ân-ı Kerim D) Şuarâ Tezkireleri E) Ahbâru’l-Arab
24. İslam öncesi yazılı ve sözlü kaynaklardan geniş ölçüde istifadeyle zenginleşen dinî kaynak aşağıdakilerden hangisidir? A) Fıkıh B) Tasavvuf C) Hadis D) Kısas-ı Enbiyâ E) Akaid
25. Aşağıdakilerden hangisi doğrudan doğruya İslamî ilimlerle ilgili eserlerden biri değildir? A) Sıhhatnâme B) Pendnâme C) Akâidnâme D) Kâbenâme E) Fütüvvetnâme
26. Aşağıdakilerden hangisi “hadis”in doğrudan kaynaklık ettiği edebi türlerden biri değildir? A) Hilye B) Siyâsetnâme C) Siyer D) Miraciye E) Mevlid
27. Aşağıdakilerden hangisi Türk İslam edebiyatının ilk dönem eserlerinden biri değildir? A) Divânü Lügâti’t-Türk B) Kutadgu Bilig C) Divân-ı Hikmet D) Atâbetü’l-Hakâyık E) Orhun Yazıtları
28. Aşağıdakilerden hangisi Türk-İslam edebiyatı metinlerinin kaynakları arasında yer almaz? A) Münşeât B) Tuyuğ C) Cönk D) Divan E) Mecmua
29. Türk İslam edebiyatının, aşağıdaki eserlerden hangisiyle başladığı kabul edilir? A) Divânü Lügâti’t-Türk B) Atâbetü’l-Hakâyık C) Kutadgu Bilig D) Orhun Yazıtları E) Divân-ı Hikmet
30. Aşağıdakilerden hangisi "İslam Öncesi Türk Edebiyatı"nda şairlere verilen isimlerden biri değildir? A) Ozan B) Ata C) Oyun D) Kam E) Bahşı
31. En açık, akıcı, zamanında ve yerli yerinde söz söyleme ve yazım kurallarını inceleyen ilmî disiplin aşağıdakilerden hangisidir? A) İnşâ B) Fesâhat C) Belâgat D) Mazmun E) Kafiye
32. Kur’an ya da hadisten alınmış bir ibareyi beyte ya da mısraya yerleştirme sanatı aşağıdakilerden hangisidir? A) İktibâs B) İstişhâd C) Telmih D) İrsâl-i mesel E) İtnâb
33. Aşağıdakilerden hangisi kasidenin bölümlerinden biri değildir? A) Dua B) Girizgâh C) Nesîb D) Telbiye E) Methiye
34. Secîli üslubuyla tanınmış "Tazarru’nâme" adlı eserin müellifi aşağıdakilerden hangisidir? A) Sinan Paşa B) Veysî C) İbrahim Hakkı D) Nergisî E) Tacizade Cafer Çelebi
35. Hecelerin uzunluk ve kısalıkları temeline dayanan nazım ölçüsüne ne ad verilir? A) Tahmis B) Hece C) Beyit D) Mısra E) Aruz
36. Mısra sonlarındaki, yazılış ve okunuş itibarıyla aynı olan ses benzerliğine ne ad verilir? A) Kafiye B) Vezin C) Tefile D) Redif E) Vasl
37. Bir şiirde başka bir şaire ait olan mısranın kullanılması sanatına ne ad verilir? A) Cinas B) Tasri’ C) Mecaz D) Tazmin E) İrsâl-i mesel
38. Aşağıdakilerden hangisi edebî sanatlardan teşbihin unsurları arasında yer almaz? A) Müşebbeh bih B) Müşebbeh C) Vech-i şebeh D) Edât-ı teşbih E) Müstahsen
39. Aşağıdakilerden hangisi halk edebiyatı nazım şekillerinden biri değildir? A) Koşma B) Ağıt C) Varsağı D) Gazel E) Türkü
40. Divan edebiyatındaki "tuyuğ"un halk edebiyatındaki karşılığı olan nazım türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Musammat B) Destan C) Mani D) Kaside E) Semai
41. Din ve edebiyat ilişkisi ile ilgili yapılan değerlendirmelerden hangisi yanlıştır? A) Edebiyat dinin temel kaynağıdır. B) Edebiyat, dinin tanınmasına ve yayılmasına yardımcı olur. C) Din, edebiyatın şekillendirdiği dil, ifade ve formlardan yararlanır. D) Din, edebiyata kaynaklık eder. E) Kutsal metinler dine ve edebiyata kaynaklık eder.
42. Aşağıdakilerden hangisi muallakât kavramı için kullanılır? A) Ukaz panayırında düzenlenen şiir yarışmaları. B) Türk edebiyatına İran edebiyatından geçen estetik formlar. C) Kâbe duvarına asılmaya layık görülen şiirler. D) Manzum olarak söylenen hikmetli sözler. E) Arap edebiyatında nesir olarak yazılmış eserler.
43. “Edebiyat sanatı, bir dönemin, bir toplumun hissiyatını, inançlarını, irfanını, bilgilerini, algılarını, kavrayışlarını ve estetik dünyasını yansıtan ayna konumundadır.” Bu paragrafa göre Türk İslam Edebiyatı aşağıdaki bilim dallarından hangisine katkıda bulunmaz? A) Sosyoloji B) Coğrafya C) Mimari D) Tarih E) Musıkî
44. Aşağıdakilerden hangisi millî üslup kapsamında yer almaz? A) Aruz vezni B) Hece vezni C) Dil D) Dörtlükten oluşan nazım şekilleri E) Kafiye
45. Türklerin kabul ettikleri en eski din aşağıdakilerden hangisidir? A) Budizm B) Maniheizm C) Şamanizm D) Paganizm E) Hıristiyanlık
46. Aşağıdakilerden hangisi “hadis”in doğrudan kaynaklık ettiği türlerden biri değildir? A) Siyer B) Siyâsetnâme C) Miraciye D) Hilye E) Mevlid
47. Aşağıdakilerden hangisi mutasavvıf şâirler arasında yer almaz? A) Eşrefoğlu Rumi B) Niyâzi-i Mısrî C) Esrar Dede D) Ahmedî E) Ahmed Yesevî
48. Günümüzdeki ansiklopedik biyografi kitaplarına benzeyen Türk-İslâm edebiyatı kaynağı aşağıdakilerden hangisidir? A) Antoloji B) Menâkıbnâme C) Tezkire D) Cönk E) Mecmua
49. Aşağıdakilerden hangisi Türk İslâm Edebiyatı metinlerinin kaynakları arasında yer almaz? A) Mesnevî B) Mecmua C) Cönk D) Koşma E) Münşeât
50. Türk edebiyatının en büyük kaside şâiri aşağıdakilerden hangisidir? A) Bâki B) Nef’î C) Şeyhülislâm Yahyâ D) Kanuni Sultan Süleyman E) Necip Fazıl Kısakürek
51. Aşağıdakilerden hangisi hece vezninin özelliklerinden biri değildir? A) Hece sayısı ve duraklar olmak üzere iki temel özelliği olması B) Hece sayısı bir şiirin bütün mısralarında eşit sayıda bulunması C) Türk edebiyatının başlangıcından bu yana kullanılması D) Millî vezin olması E) Rahat kullanılabilmesi için büyük ölçüde uzun heceye ihtiyacı olması
52. Aşağıdakilerden hangisi rubâileri ile meşhur olmuş şâirler arasında yer almaz? A) Fuzuli B) Yunus Emre C) Nâbi D) Erzurumlu İbrahim Hakkı E) Yahya Kemal Beyatlı
53. Bir şairin gazeline aynı vezin ve kafiyede benzer bir gazel söylemeye ne ad verilir? A) Terbi B) Kaside C) Mecmua D) Müstezad E) Nazire
54. Gazelin ilk beytine ne ad verilir? www.uyanangenclik.com A) Matla B) Musarra C) Müfred D) Tardiyye E) Makta
55. Aşağıdakilerden hangisi çok bendli nazım şekilleri arasında yer almaz? A) Taştîr B) Müseddes C) Tardiyye D) Tuyuğ E) Terkib-bend
56. Sözün maksadı en güzel şekilde ifade edebilme özelliğini anlatan ilim dalı aşağıdakilerden hangisidir? A) Fesâhat B) Meâni C) Belâgat D) Mazmun E) Kafiye
57. Bir ibarenin teşbihi kuvvetlendirmek, onu abartarak muhataba daha güçlü yorum imkânı sağlamak için benzeşme ilgisiyle gerçek anlamı dışında kullanılmasına belâgatte ne ad verilir? A) İstiâre B) Mecâz C) Teşbih D) Tevriye E) Fesâhat
58. Sinan Paşa tarafından kaleme alınan secî sanatının Türk dilindeki en mükemmel örneği aşağıdakilerden hangisidir? A) Kutadgu Bilig B) Hadîkatü’s-suedâ C) Menâkıbnâme D) Envârü’l-âşıkin E) Tazarrunâme
59. Arap alfabesinin ilk tertibi ve bu harflerin taşıdığı sayı değerlerine dayanan hesap sistemine ne ad verilir? A) Leff ü neşr B) Ta’lîk C) Musammat D) Ebced E) Ta’miye
60. Aşağıdakilerden hangisi teşbihin çeşitlerinden biridir? A) Itnab B) Seci C) İnşâ D) Telmih E) Müekked
61. Aşağıdakilerden hangisi, İslâm inancını, düşüncesini ve değerlerini yayma (tebliğ) niyetiyle yazılan eserlerdendir? A) Mantıku’t-Tayr B) Hüsn ü Aşk C) Atabetü’l-Hakâyık D) Divanü Lügâti’t-Türk E) Gül ü Bülbül
62. Aşağıdakilerden hangisi Türklerin İslamlaşma öncesi yazılı eser bıraktığı dillerden biri değildir? A) Pehlevîce B) Sogdca C) Çince D) Sanskritçe E) Toharca
63. İslam öncesi Türk edebiyatı yazılı metinler itibarıyla kaçıncı yüzyıldan itibaren başlar? A) 6 B) 7 C) 8 D) 9 E) 10
64. Aşağıdakilerden hangisi millî üslup kapsamında yer almaz? A) Hece vezni B) Aruz vezni C) Dil D) Dörtlükten oluşan nazım şekilleri E) Konu
65. Türklerin kabul ettikleri en eski din aşağıdakilerden hangisidir? A) Budizm B) Maniheizm C) Paganizm D) Şamanizm E) Hıristiyanlık
66. Aşağıdakilerden hangisi mutasavvıf şâirler arasında yer almaz? A) Eşrefoğlu Rumi B) Ahmedî C) Niyâzi-i Mısrî D) Esrar Dede E) Ahmed Yesevî
67. Hz. İbrahim’in hayatını konu alan Halilnâme’nin yazarı aşağıdakilerden hangisidir? A) Sinan Paşa B) Abdülaziz Çelebi C) Yazıcıoğlu Muhammed D) Bâki E) Abdülvâsi Çelebi
68. Bir şairin hayatı boyunca yazdığı şiirleri topladığı kitaba ne ad verilir? A) Antoloji B) Seçki C) Mesnevî D) Divan E) Münşeât
69. Günümüzde âşık edebiyatı, dinî-tasavvufî edebiyat ve birçok folklor örneklerinin yazılı kaynaklarının başında gelen eserlere ne ad verilir? A) Cönk B) Divan C) Antoloji D) Risale E) Münşeât
70. İslâmî Türk Edebiyatı kavramı aşağıdaki bilim insanlarından hangisine aittir? A) Ali Nihat Tarlan B) Faruk Kadri Timurtaş C) Yahya Kemal Beyatlı D) Nihat Sami Banarlı E) Ahmet Hamdi Tanpınar
71. Her bendi üçer mısradan oluşan musammat nazım birimi aşağıdakilerden hangisidir? A) Müselles B) Mütessa C) Murabba D) Tardiyye E) Sâlis
72. Aşağıdakilerden hangisi beş mısralı bendlerden oluşan nazım birimlerinden biri değildir? A) Taştîr B) Tardiye C) Tahmîs D) Muhammes E) Müsemmen
73. Gazelin son beytine ne ad verilir? A) Makta B) Hüsn-i matla C) Matla D) Tahallus E) Şah beyit
74. Aşağıdaki nazım şekillerinden hangisi divan edebiyatındaki tuyuğun karşılığıdır? A) Kıta B) Terci-bend C) Mesnevi D) Mâni E) Koşma
75. Aruz vezniyle yazılan ilk Türk eseri aşağıdakilerden hangisidir? A) Risâletü’n-nushiyye B) Garibnâme C) Kutadgu Bilig D) Atabetü’l-hakayık E) Orhun Âbideleri
76. Kelimenin asıl ve yan anlamlarının dışında ilişki ve benzerlik yoluyla daha başka ve farklı bir kavramı ifade etmek üzere kazandığı yeni mânâya belagatte ne ad verilir? A) Tazmin B) Bedî C) Mazmun D) İrsâl-ı mesel E) Mecâz
77. Aşağıdakilerden hangisi rubâileri ile meşhur olmuş şâirler arasında yer almaz? A) Fuzuli B) Yunus Emre C) Nâbi D) Erzurumlu İbrahim Hakkı E) Yahya Kemal Beyatlı
78. Âyetlerden, hadislerden ve edebî eserlerden örnekler aktarmaya ne ad verilir? A) Misâl B) Nesir C) Mecâz D) Itnâb E) Şevâhid
79. Aşağıdakilerden hangisi belâgatin konularından biri değildir? A) İntak B) Seci C) Makta D) Tevriye E) Tenâsüp
80. Aşağıdakilerden hangisi teşbihin çeşitleri arasında yer almaz? A) Müzeyyel B) Müekked C) Mükemmel D) Mütenâsib E) Ahsen
81. Aşağıdakilerden hangisi dinî-tasavvufi düşünceyi geliştiren ve halk irfânını besleyen eserlerden biri değildir? A) Mesnevi B) Müzekki’n-nufûs C) Vesiletü’n-necat D) Muhammediye E) Telhisu’l-edille
82. Aşağıdaki edebî türlerden hangisi doğrudan doğruya dinî, ahlâkî ve tasavvufî konuları ele alır? A) Pendnâmeler B) Sıhhatnâmeler C) Kıyâfetnâmeler D) Cenknâmeler E) Bâznâmeler
83. İslamiyet öncesi Türk edebiyatında şair için kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir? A) Edip B) Eren C) Oyun D) Alp E) Ata
84. Türk İslam Edebiyatının, aşağıdaki eserlerden hangisiyle başladığı kabul edilir? A) Atabetü’l-Hakâyık B) Divan-ı Hikmet C) Divanü Lügâti’t-Türk D) Orhun Yazıtları E) Kutadgu Bilig
85. Aşağıdakilerden hangisi Türklerin İslamlaşma öncesi yazılı eser bıraktığı dillerden biri değildir? A) Pehlevîce B) Sogdca C) Çince D) Sanskritçe E) Toharca
86. Genelde bir veya daha fazla yazar yahut şaire ait çeşitli şekil ve hacimlerdeki dinî, din dışı, nesir ya da şiirlerden oluşan derleme kitaplara ne ad verilir? A) Münşeât B) Divan C) Mecmua D) Risale E) Mesnevî
87. Eski Araplar’da, cahiliye döneminde iyi ahlâk iyi davranışlar telkin eden, kötülüklerden korunmayı öğreten veya hoş vakit geçirmeyi sağlayan ahbar ve kısaslar anlatan meslek erbaplarına ne ad verilir? A) Kam B) Bahşi C) Oyun D) Şamam E) Kass
88. Aşağıdakilerden hangisi Türk-İslâm edebiyatının doğrudan dinî kaynakları arasında yer alır? A) Savlar B) Kur’ân-ı Kerîm C) Sagu D) Kasas E) Ahbar
89. Hz. Mevlana’nın mesnevisinden esinlenerek yazılmış Miskinlik-nâme adlı eser aşağıdakilerden hangisine aittir? A) Hacı Zihni Efendi B) Bursalı Mehmet Tahir Bey C) Bağdatlı Ahdi D) Aydınlı Dede Ömer Rûşeni E) Ali Şir Nevâi
90. İslâm öncesi yazılı ve sözlü kaynaklardan geniş ölçüde istifade ile zenginleşen dinî kaynak aşağıdakilerden hangisidir? A) Akaid B) Fıkıh C) Tasavvuf D) Hadis E) Kısas-ı enbiyâ
91. Aşağıdakilerden hangisi kasidenin bölümlerinden biri değildir? A) Dua B) Telbiye C) Girizgâh D) Nesîb E) Methiye
92. Ölçülü veya ölçüsüz bir satırlık nazım parçası olan en küçük nazım birimine ne ad verilir? A) Müseddes B) Beyit C) Mısra D) Tahmis E) Rubai
93. Divan edebiyatında her mısra veya beytin sonunda aynı veznin bir cüzüyle yazılmış birer kısa mısra bulunan manzumelere ne ad verilir? A) Murabba B) Müstezad C) Terbi D) Kaside E) Mersiye 94. XIX. yüzyılda mahalli hayata ait bilgilerle mesnevi şekline Türk edebiyatına has bir mahiyet kazandıran yazar aşağıdakilerden hangisidir? A) Fuzûlî B) Şeh Galip C) Endurunlu Fâzıl D) Edirneli Güftî E) Hâkanî Mehmet Bey
95. Kasidede şâirin kendini övdüğü kısma ne ad verilir? www.uyanangenclik.com A) Fahriyye B) Methiye C) Tegazzül D) Tardiyye E) Tesbih
96. Arap alfabesinin ilk tertibi ve bu harflerin taşıdığı sayı değerlerine dayanan hesap sistemine ne ad verilir? A) Leff ü neşr B) Ta’lîk C) Musammat D) Ebced E) Ta’miye
97. Aşağıdakilerden hangisi belâgat ilminin unsurları arasında yer almaz? A) Lugat B) Fesâhat C) Meâni D) Muammâ E) Beyan
98. Aşağıdakilerden hangisi fesâhati bozan unsurlardandır? A) Temennî B) Mübâlağa C) Teşhis D) Lüknet E) İntak
99. Bir olayın gerçek sebebinin göz ardı edilerek heyecan unsurunun ön plana çıkarılmasına ne ad verilir? A) Mecâz B) Hüsn-i ta’lil C) Teşbih D) Tenâsüb E) İstiâre
100. Aşağıdakilerden hangisi teşbîhin çeşitlerinden biridir? A) Fesâhati B) Bedî C) Meâni D) Müekked E) Beyân
[b]CEVAP ANAHTARI:[/b] 1. E) Tezkiretü’ş-Şuarâ 2. A) Şehnâme 3. C) Bütün şairler divanlarını kendileri tertip etmiştir. 4. D) Sufi 5. A) Gülbank 6. B) Koşuklar 7. E) Müntehabât 8. C) Yunus Emre 9. D) Destanların sadece nazım biçimleri değişmiştir. 10. B) Hamza-nâme 11. A) İrsâl-i Mesel 12. C) Nazîre 13. E) Taştîr 14. A) İstiâre 15. D) Terkîb-bend 16. B) Şairin medhiyeye geçtiğini bildiren bölümdür. 17. E) İstiâre-i mekniyye 18. C) Secî 19. D) Mani 20. B) Tazmin 21. B) Muallakât 22. E) Ahbâru’l-Arab 23. C) Kur’ân-ı Kerim 24. D) Kısas-ı Enbiyâ 25. A) Sıhhatnâme 26. B) Siyâsetnâme 27. E) Orhun Yazıtları 28. B) Tuyuğ 29. C) Kutadgu Bilig 30. B) Ata 31. C) Belâgat 32. A) İktibâs 33. D) Telbiye 34. A) Sinan Paşa 35. E) Aruz 36. A) Kafiye 37. D) Tazmin 38. E) Müstahsen 39. D) Gazel 40. C) Mani 41. A) Edebiyat dinin temel kaynağıdır. 42. C) Kâbe duvarına asılmaya layık görülen şiirler. 43. B) Coğrafya 44. A) Aruz vezni 45. C) Şamanizm 46. B) Siyâsetnâme 47. D) Ahmedî 48. C) Tezkire 49. D) Koşma 50. B) Nef’î www.uyanangenclik.com 51. E) Rahat kullanılabilmesi için büyük ölçüde uzun heceye ihtiyacı olması 52. B) Yunus Emre 53. E) Nazire 54. A) Matla 55. D) Tuyuğ 56. C) Belâgat 57. A) İstiâre 58. E) Tazarrunâme 59. D) Ebced 60. E) Müekked 61. C) Atabetü’l-Hakâyık 62. A) Pehlevîce 63. C) 8 64. B) Aruz vezni 65. D) Şamanizm 66. B) Ahmedî 67. E) Abdülvâsi Çelebi 68. D) Divan 69. A) Cönk 70. D) Nihat Sami Banarlı 71. A) Müselles 72. E) Müsemmen 73. A) Makta 74. D) Mâni 75. C) Kutadgu Bilig 76. E) Mecâz 77. B) Yunus Emre 78. E) Şevâhid 79. C) Makta 80. B) Müekked 81. E) Telhisu’l-edille 82. A) Pendnâmeler 83. C) Oyun 84. E) Kutadgu Bilig 85. A) Pehlevîce 86. C) Mecmua 87. E) Kass 88. B) Kur’ân-ı Kerîm 89. D) Aydınlı Dede Ömer Rûşeni 90. E) Kısas-ı enbiyâ 91. B) Telbiye 92. C) Mısra 93. B) Müstezad 94. C) Endurunlu Fâzıl 95. A) Fahriyye 96. D) Ebced 97. A) Lugat 98. D) Lüknet 99. B) Hüsn-i ta’lil 100. D) Müekked
|