Ünite 5 - Yakın Dönem Hadis Çalışmaları Çözümlü Test IV

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Osmanlı eğitim sisteminde kurulan hadis medresesine
ne ad verilir?
A) Hadis okulu
B) Dârulhadîs
C) Alim medresesi
D) Hadis müderrisi
E) Hâşiye

Çözüm: Osmanlı eğitim sisteminde de dârulhadîs denilen
hadis medresesi kurulmuş bulunuyordu. Bundan sonraki
dönemlerde de hadis eğitim kurumları bakımından İslâm
tarihinin en sistemli ve en fazla hadis okulu açılmıştır.
Doğru cevap B’dir.

2. I. Edirne Dârulhadîsi
II. Abdullah Paşa Dârulhadîsi
III. Süleymaniye Dârulhadîsi
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Osmanlı
döneminde kurulan hadis medreselerindendir?
A) I
B) II
C) III
D) I - II
E) I - II - III

Çözüm: Seçeneklerin tamamı Osmanlı döneminde
kurulan hadis medreselerindendir. Osmanlı
dârulhadîslerinin en önemlilerinden birisi, II. Murad’ın
1435’de yaptırdığı Edirne Dârulhadîsi’dir. II. Bayezid
döneminde 1485 yılında Amasya’da yaptırılan Abdullah
Paşa Dârulhadîsi ile Kânûnî devrinde 1557’de yapılan
Süleymaniye Dârulhadîsi önemli kurumlardır. Özellikle
Edirne ve Süleymaniye Dârulhadîsleri Osmanlı üst düzey
yöneticilerinin hem yetiştirildiği hem de yönetim
hiyerarşisinde görev üstlendikleri yerlerdir. Doğru cevap
E’dir.

3. Aşağıdakilerden hangisi Türkiye Cumhuriyeti’nde
hadis ile ilgili yapılan çalışmalardan değildir?
A) Yüksek lisans tez çalışmaları
B) Doktora tez çalışmaları
C) Makaleler
D) Kitap
E) Hadislerin yeniden yazılması

Çözüm: Yüksek lisans tez çalışmaları, doktora tez
çalışmaları, makaleler ve hadis çevirileri hadislerle ilgili
Türkiye’de yapılan çalışmalardandır. Doğru cevap E’dir.

4. I. Dinî ve Gayrî Dinî Rivayetler
II. Sahîh-i Müslim ve Tercümesi
III. Bülûğu'l-Merâm Terceme ve Şerhi
Yukardakilerden hangisi veya hangileri Türkiye
Cumhuriyeti’nde yapılan hadis çalışmalarındandır?
A) I
B) II
C) II- III
D) I - II
E) I - II - III

Çözüm: Belirtilen eserlerin tamamı Türkiye’de
Cumhuriyet dönemi sonrasında yapılmış hadis
çalışmalarındandır. Doğru cevap E’dir.

5. Türkiye’de hadisle ilgili yapılmış ilk akademik
çalışma aşağıdakilerden hangisidir?
A) Buhârî’nin Kaynakları Hakkında Araştırmalar
B) Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler
C) Hadis Ders Notları
D) Hadis Ricali
E) Hadis Usûlü

Çözüm: Fuat Sezgin’in İstanbul Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi Şarkiyat Araştırmaları Enstitüsü’ne bağlı olarak
yaptığı Buhârî’nin Kaynakları Hakkında Araştırmalar
(İstanbul 1956) isimli doktora tezi, Türkiye’de hadis
alanındaki ilk akademik çalışmadır. Doğru cevap A’dır.

6. Hem Mehmed Sofuoğlu hem de Ahmed Davudoğlu
tarafından Türkçe’ye tercüme edilen hadis kitabı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sahîh-i Buhârî
B) Sahîh-i Müslim
C) Sünen-i Ebû Dâvud
D) Sünen-i Darimî
E) e.Sünen-i İbn Mâce

Çözüm: Sahîh-i Müslim hem Mehmed Sofuoğlu hem de
Ahmed Davudoğlu tarafından Türkçe’ye tercüme edilen
hadis kitabıdır. Doğru cevap B’dir.

7. Muhammed Enver Şâh Keşmîrî ile ilgili aşağıdaki
bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Keşmir’e bağlı Vodvân kasabasında doğdu
B) Kadiyânîlik fitnesine karşı büyük mücadele
verdi.
C) Keşmîrî’nin eserlerinin çoğu talebelerinin tuttuğu
notlardan meydana gelmiştir.
D) Ömrünü Diyobend’de geçirdi
E) Muhtelif İslâmî ilimlerde yazdığı yirmi civarında
kitabı bulunmaktadır.

Çözüm: Muhammed Enver Şâh Hüseynî Keşmîrî,
muhaddis, müfessir, fakîh, usûlcü, mütekellim, sûfî, edib ve
muhakkik vasıflarına hakkıyla sahip olan bir âlimdir.
1292/1875’de Keşmîr’e bağlı Vodvân kasabasında doğdu.
Keşmîrî’nin eserlerinin çoğu talebelerinin tuttuğu
notlardan meydana gelmiştir. Muhtelif İslâmî ilimlerde
yazdığı yirmi civarında kitabı bulunmaktadır. Pek çok
talebe yetiştirdi. Bu arada Kadiyânîlik fitnesine karşı
büyük mücadele verdi. Keşmîrî ömrünün üçte birini
Diyobend’de geçirdi. Diyobend’deki görevinden ayrılınca
Dâbil’e gitti, orada 5 yıl kalıp ders, kitap yazma, vaaz ve
irşadla meşgul oldu. Doğru cevap D’dir.

8. Muhteva açısından hadisleri üç farklı gruba ayıran
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zafer Ahmed Tehânevî
B) Muhammed Abdülhayy Leknevî
C) Fazlurrahman
D) Muhammed Enver Şâh Keşmîrî
E) Şah Veliyyullah

Çözüm: Fazlurrahman muhteva açısından hadisleri üç
farklı gruba ayırmıştır. Klasik hadis kaynaklarında
rastlanmayan bu taksime göre hadisler, teknik hadis,
tarihi/biyografik hadis ve dînî hadis diye sınıflandırılır.
Teknik hadisler genellikle, fıkhî, sosyal, ekonomik, siyasi
vb. konuları içerir. Tarihi/biyografik hadisler, Hz.
Peygamber’in hayatıyla ilgili siyer kitaplarındaki
rivayetleri kapsar. Dînî hadis ise, namaz, oruç, hac, zekât
gibi ibadetlerle ilgili hadisleri ihtiva eder. Doğru cevap
C’dir.

9. Batılıların genelde Doğu halklarını, özelde ise İslâm
dünyasını çeşitli açılardan ve bilhassa dini
kaynaklarını inceledikleri alanın ismi nedir?
A) Oryantalizm
B) Ta‘lîk
C) Ahkâm hadisleri
D) Münker
E) Mensuh

Çözüm: Oryantalizm veya diğer bir isimlendirmeyle
şarkiyatçılık genelde Batılıların, Doğu halklarını özelde
ise İslâm dünyasını çeşitli açılardan ve bilhassa dini
kaynaklarını inceledikleri alanın ismidir. Bu çalışmaları
yapanlara oryantalist veya müsteşrik denir. Doğru cevap
A’dır.

10. I. Saminar für Orientalische Sprachen (Şarkiyat
Dilleri Okulu
II. School of Oriental Studies (Şarkiyat Araştırmaları
Okulu)
III. Yaşayan Doğu Dilleri Yüksek Okulu
Yukardaki okullardan hangisi veya hangileri
oryantalist okullardandır?
A) I
B) II
C) III
D) I - II
E) I - II - III

Çözüm: 1795’de Paris’te Sylvestre de Sacy tarafından
Yaşayan Doğu Dilleri Yüksek Okulu kuruldu. Bu okul
bütün Avrupa’ya şarkiyatçı hocalar yetiştirdi. Berlin’de
Saminar für Orientalische Sprachen (Şarkiyat Dilleri
Okulu) ismi ile bir okul kuruldu (1887). İngiltere’de
Cambridge’de okutulan doğu dillerine ek olarak
Londra’da School of Oriental Studies (Şarkiyat
Araştırmaları Okulu) adıyla bir okul kuruldu. Doğru
cevap E’dir.